12

10 Urban Strategy Tool De gemeente Amsterdam en TNO werken samen aan de (door)ontwikkeling van de Urban Strategy Tool. Deze tool koppelt diverse rekenmodellen op het gebied van verkeer, geluid en luchtkwaliteit om op verschillende beleidsterreinen de gemeentelijke besluitvorming te ondersteunen. Binnen deze samenwerking is voor het gebied Zuidas een apart werkpakket ingericht. Dit werkpakket richt zich op het inzichtelijk maken van het effect van de diverse werkzaamheden in en rond Zuidas. Hierbij ligt de focus op de bereikbaarheid van het gebied en de optimale afstemming van werkzaamheden en bereikbaarheidsmaatregelen. De tool moet het mogelijk maken om de effecten van verschillende scenario’s met elkaar te vergelijken. Deelfietsen Hello Bike en Urbee In mei ging het Hello Bike project van start met de eerste dropzones; plekken waar een fiets kan worden opgepikt en teruggebracht. Er zijn nu tien locaties in en rondom Zuidas waar de Hello Bike te vinden is. Middels een app is de fiets te reserveren en het slot te openen. Inmiddels worden er zo’n 500 ritten per dag gemaakt op de herkenbare rode fietsen. WTC op haar beurt plaatste in samenwerking met Urbee twee stations met elektrische deelfietsen, op de Beethovenstraat en op het Zuidplein. Foto: Jelmer Jeuring Deelfietsen bieden extra flexibiliteit in de transportkeuze en leveren een bijdrage aan een aantrekkelijke en fietsvriendelijke Zuidas. Autodelen in De Boel Huurders van De Boel maken samen met werknemers van het Vesteda kantoor gebruik van tien deelauto’s: 100% elektrische BMWi3’s. Samen auto’s delen leidt tot slimmer en duurzamer autogebruik. Autodelers stoten gemiddeld 8–13% minder CO2 uit en besparen parkeerruimte. Nog een voordeel van autodelen: je betaalt alleen voor de mobiliteit die je echt gebruikt. De bewoners reserveren een BMWi3 via het autodeelplatform WeGo. De BMWi3’s staan beneden in de garagebox klaar voor gebruik en worden op dezelfde plek weer teruggezet.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication