19

34 35 Cases Uitgelicht Anatomy of the Waste Bin Tijdens Interclean Amsterdam organiseerde RAI Amsterdam de workshop Anatomy of the Waste Bin voor bezoekers. Wat belandt in de afvalbak? En welke items kunnen worden gerecycled? Dit bood bezoekers de kans om in de praktijk te ontdekken hoe ze hun footprint kunnen verkleinen. RAI Amsterdam heeft een zero waste ambitie. Dit betekent dat de RAI afval niet ziet als afval, maar als materiaal op zoek naar een nieuwe bestemming. Al het RAI- afval wordt volledig gerecycled en dient als grondstof voor nieuwe producten. In september 2018 heeft RAI Amsterdam The Gold level of the EPCAS Food Waste Initiative behaald, voor de activiteiten die binnen de RAI ondernomen worden om foodwaste tegen te gaan. Voedselverspilling: weet wat je gast eet Veel bedrijven en hun cateraars kampen met onnodige voedselverspilling. Door dit aan te pakken kan veel voedsel, en ook veel geld worden bespaard. Begin 2018 startte GBC Zuidas samen met Wastewatchers een project tegen voedselverspilling bij bedrijven in Zuidas. Dit resulteerde in een daling van voedselverspilling van gemiddeld 8% per categorie. De methode Gedurende zes maanden werd bij zeven bedrijven bijgehouden wat tijdens vergaderlunches werd geserveerd, en wat er uiteindelijk werd opgemaakt. De eerste drie maanden gingen cateraars op de ‘gewone’ voet verder, met als enige verschil dat verspilling per voedselitem nauwkeurig in kaart werd gebracht. Vervolgens paste de cateraars het aanbod aan op basis van de verzamelde data. In de hierop volgende drie maanden ging de monitoring verder, zodat aan het einde van het project het verschil in verspilling duidelijk kon worden aangetoond. Fruit en drank De gemeten voedselitems werden ingedeeld in de categorieën brood, salade, dranken, snacks en fruit. Dranken en fruit scoorden het hoogst in verspilling met respectievelijk 41% en 44% van het aanbod. Door aanpassing van het aanbod daalde verspilling bij deze items naar 23% en 34%. Ook salade bleek een veel verspild item met 41%. Dit daalde door de aanpassingen naar 37%. Advies: weet wat je gast eet Wastewatchers presenteerde op basis van dit project een rapport, waarin zij advies geven aan de deelnemers, maar ook aan bedrijven in het algemeen. Christiaan Houben van Wastewatchers vertelt over zijn bevindingen: ‘No-show, het niet komen opdagen, is een belangrijke factor. Dit komt bij de bedrijven het meest voor op donderdag. Probeer daarom een goed beeld te krijgen van wie er wel en niet naar een vergadering of bijeenkomst komt, bijvoorbeeld door op woensdag nog even een mailtje te sturen ter bevestiging. Porties mogen worden aangepast, omdat men vaak toch minder eet dan wordt aangeboden. Je kunt de lunch ook op een andere manier presenteren, zodat het niet ‘karig’ lijkt, bijvoorbeeld door mini broodjes te serveren in plaats van grote broodjes. Maar de grootste winst is te behalen door heel simpel het aanbod aan te passen op de daadwerkelijke consumptie. Wordt er weinig salade gegeten? Bied dan minder salade aan. De consumptie scheelt erg per bedrijf, en per dag. Daarom is het zo nuttig om met de Wastewatchers tool een goed beeld te krijgen van wat er wanneer en door wie wordt gegeten. Dan kun je het aanbod goed afstemmen op de vraag, en kan iedereen blijven genieten van een goede lunch.’ Minder plastic afval Eenvoudige, kleine ingrepen kunnen soms veel plastic afval besparen. Zo heeft Market 33 alle plastic rietjes vervangen voor een papieren variant. Ook Houthoff heeft o.a. alle plastic rietjes verbannen en streeft naar een geheel plasticvrije kantooromgeving. Loyens & Loeff bespaart met een eenvoudige verandering heel veel plastic op jaarbasis. In de kantine worden vleeswaren en kaas sinds 2018 zonder plastic aangeboden. Hotel Crowne Plaza Amsterdam South werkt met een eigen duurzaamheidsprogramma, het Green Engage Systeem, waarbinnen het hotel het hoogste niveau heeft behaald. Eén van de initiatieven van 2018 was het vervangen van plastic waterflesjes met glazen flessen. Het gaat hierbij om een totaal van 57.000 flesjes op jaarbasis. Digibon Digibon is een nieuwe, digitale kassabon die in 2018 is geïntroduceerd bij Circl. Deze vervangt de papieren variant. Een klein stukje papier, maar voor de productie van alle bonnetjes in Nederland wordt jaarlijks 13 miljoen liter olie en 55 miljoen liter water gebruikt. De ambitie van Digibon is om Amsterdam de eerste stad te maken waar digitale kassabonnen de standaard zijn. Afvalreductie Stibbe Stibbe heeft in 2018 een aantal maatregelen genomen om afval te reduceren en te recyclen. Etensafval en koffieprut worden gecomposteerd en glas en plastic apart ingezameld. Ook het papier wordt verwerkt en hergebruikt. Bureaulampen uit het oude pand kregen een tweede bestemming. Frisdrank uit plastic flesjes is niet meer te koop in het kantoor, wel is er op elke verdieping een watertap die is aangesloten op het waternetwerk. Minder papiergebruik door energiecompetitie Masterstudent sociale psychologie Ivar Maas onderzocht tijdens zijn onderzoekstage bij GBC Zuidas hoe gedragsverandering kan helpen bij verduurzaming. Hiertoe initieerde hij bij zeven organisaties in Zuidas een Energie Competitie, die was gericht op het reduceren van printen en kopiëren. Deelnemers Accenture, Arcadis, CBRE, Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Loyens & Loeff en gemeente Amsterdam directie Zuidas bespaarden in totaal met deze competitie 522941 blaadjes printpapier in slechts twee maanden. Recycling telefoons en kleding Twee teams van young professionals die meededen met de GBC Zuidas Green Business Challenge plaatsten bij zes deelnemende bedrijven Circl, CBRE, de VU, Accenture, Loyens & Loeff en RAI Amsterdam aantrekkelijke displays met speciale bakken waar mobiele telefoons, overhemden, pakken en spijkerbroeken in gedeponeerd konden worden. Zij zochten samenwerking op met duurzame bedrijven zoals MUD Jeans, Dutch Spirit, Van Hulley, Fairphone, Sims Recycling, Closing the Loop, Hemd en E-waste Arcade. Met deze actie gaven zij 167 Kledingstukken en 143 telefoons een nieuwe bestemming. Zij presenteerden hun resultaten bij de presentatie van het Duurzaamheidsverslag 2017 met een modeshow van duurzame kleding. Samenwerken in circulariteit Om de dienstverlening volledig circulair te maken, heeft Circl een facilitaire coalitie gevormd: FM coalitie Circl. Dit is een samenwerkingsverband dat zorgt voor verbinding tussen facilitaire partijen, met vertegenwoordigers vanuit ABN AMRO, Avex, CSU, Donkergroen, Engie, Securitas, Spirit en Vermaat. Uit deze samenwerking is bijvoorbeeld voortgekomen dat koffiebekers die door de ene partij worden geleverd, door de volgende partij worden ingezameld en door weer een derde coalitiepartner worden hergebruikt als grondstof voor papieren handdoekjes in de toiletten van Circl. De coalitie is ook bezig met het ontwikkelen van een dashboard waarin alle stromen in kaart worden gebracht, zodat knelpunten, maar ook logische samenwerkingen makkelijk zichtbaar worden. Buurtbuik BuurtBuik strijdt tegen voedselverspilling door overvloedig eten op te halen bij horeca, supermarkten en groenteboeren en het te delen met buurtbewoners. Accenture doneert sinds mei 2018 elke vrijdag het overgebleven eten aan Stichting Buurtbuik om zo een bijdrage te leveren voor buurtbewoners en om voedselverspilling tegen te gaan. Closing the Loop Mobiele telefoons vormen een groot afvalprobleem in ontwikkelingslanden. Afgedankte mobiele telefoons eindigen op afvalbergen in ontwikkelingslanden waar ze voor veel vervuiling en schade aan de gezondheid van lokale bevolking zorgen. Accenture heeft in 2018 een contract gesloten met Closing the Loop. Closing the Loop is een organisatie die afgedankte telefoons ophaalt uit ontwikkelingslanden om ze verantwoord te recyclen in België. Voor elke telefoon die Accenture gebruikt, wordt er een mobiele telefoon uit een ontwikkelingsland gehaald en verantwoord gerecycled. Foto: Ivar Maas Duurzaamheidsverslag Zuidas 2018

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication