19

TENTOONSTELLING ‘Dit beeld beantwoordt het meest aan hoe een tuin er aan het begin van de twintigste eeuw uit zag: vrij decoratief. Veel formaliteit, veel bloemen, veel perken, harde kleuren, strakke vormen. In die tijd werkte men weinig met vaste planten. Ja, met hosta’s misschien. Eenjarigen vormden destijds de hoofdmoot: bollen in het voorjaar, viooltjes, snijbloemen. Als tijdsbeeld vind ik dit schilderij mooi om te zien, maar ideeën over wat mooi is veranderen met de tijd. Eenjarigen gebruiken we niet meer zo massaal, dat vinden we onfatsoenlijk. Mensen zijn zich meer en meer bewust van duurzaamheid en keren zich af van de wegwerpcultuur. De nieuwe generatie houdt meer van losjes tuinieren en gebruikt veel meer vaste planten. En vergis je niet dat zo’n tuin zoals Bosch Reitz heeft vastgelegd, heel intensief is qua bewerking. Daar hebben heel veel mensen tegenwoordig niet meer zo’n zin in. Ik verander zelf ook van opvatting over hoe mooi iets kan zijn. In het begin werkte ik bijvoorbeeld nog niet zoveel met gras als nu. Dat is een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Een tuin van mij kan voor de helft uit siergrassen bestaan, dat was vroeger vaak te veel. Dat heeft alles te maken met voortschrijdend inzicht. Ik moest er ook achter komen dat planten tussen gras er heel anders uitzien. Veel zachter.’ u Gijs Bosch Reitz, Tuin van Versailles (ca. 1904) olieverf op doek, 78 x 102 cm, particuliere collectie Piet Oudolf Voor Piet Oudolf, een van de belangrijkste tuin- en landschapsontwerpers wereldwijd, staan in een succesvol tuinontwerp de planten centraal. Vorm en structuur zijn de belangrijkste factoren en kleur is een toegevoegde waarde. Oudolfs ontwerpen zijn veelal geïnspireerd op een natuurlijke omgeving. De levenscyclus van een plant, met alle stadia van jong groen tot uitgebloeide restanten, vormt daarbij een belangrijk aspect. G R O E I&BL O E I– MEI –2018 21

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication