17

sen, omdat dit de kwaliteit van zorg en hulp aan cliënten ten goede komt. Daarnaast willen financiers van zorg en welzijn alleen met gecertificeerde instellingen werken. KIWA gaf aan dat VitrasCMD echt klantgerichtheid uitstraalt en dat dit aan alles te merken is. Iedere medewerker handelt vanuit het cliëntperspectief. Enthousiaste en sprankelende medewerkers die zich volledig inzetten voor de cliënt en zijn/haar belang. VitrasCMD is continue bezig om haar werkprocessen, producten en diensten onder de loep te nemen en te verbeteren om tegemoet te komen aan de behoeften van de cliënt. Bij de terugkoppeling gaf KIWA aan dat binnen VitrasCMD enthousiaste, sprankelende en cliëntgerichte medewerkers werken. Zo geeft KIWA aan dat VitrasCMD bijvoorbeeld uitstekende informatie biedt aan cliënten, voordat de zorg- of hulpverlening van start gaat. Ook zijn de processen en procedures transparant voor de cliënt en wordt de zorg- of hulpverlening rondom de cliënt zorgvuldig georganiseerd. De afstemming die nodig is, is uitstekend geborgd. De medewerkers besteden veel aandacht aan de samenwerking met andere partners (bijvoorbeeld huisartsen) en leveren een belangrijke bijdrage aan het netwerk. Tevens sprak KIWA over een innovatieve organisatie die naast het leveren van de kernactiviteiten aan cliënten veel aandacht heeft voor het invullen van andere cliëntbehoeften. Het inschakelen van een serviceorganisatie of cursusbureau bijvoorbeeld zorgt ervoor dat hieraan wordt voldaan. Zo kunnen cliënten bijvoorbeeld een maaltijdservice of een kapper aan huis krijgen. Is er veel behoefte aan een bepaald product, wordt het ontwikkeld. Inhoud van de kwaliteitstoets jeugd, welzijn en zorg De externe kwaliteitstoets voor het HKZ certificaat vindt jaarlijks plaats waarbij 1 keer per drie jaar een nieuw certificaat wordt uitgereikt. De drie auditoren hebben een vierdaags programma opgesteld en diverse medewerkers gesproken: medewerkers van de consultatiebureaus en maatschappelijk werkers, (gespecialiseerd) verpleegkundigen en verzorgenden, medewerkers servicediensten en de dagopvang. Daarnaast vonden er interviews plaats met leden van de Cliëntenraad en het management en directie. Bestuurder Dinie van der Linden van VitrasCMD zegt: “Ik werk nu een half jaar voor VitrasCMD en ik sta echt te kijken van de betrokken en professionele houding van medewerkers. We zijn druk bezig met het doorvoeren van innovaties en veranderingen en het doet mij goed om te zien dat medewerkers hier gezamenlijk hun schouders onder zetten”. VitrasCMD leeft, denkt en werkt mee VitrasCMD biedt al ruim 50 jaar zorg, hulp- en dienstverlening. In de vorm van verzorging en verpleging thuis, aanvullende gemaksdiensten en cursussen, consultatiebureau, hulpmiddelen als bedden, rolstoelen, krukken en klossen. Ondersteuning bij sociale, psychische of financiële problemen is mogelijk via maatschappelijk werk en thuisbegeleiding. VitrasCMD – in bezit van het kwaliteitskeurmerk HKZ - blijft werken aan de verbetering van de hulp aan haar cliënten. Zo heeft VitrasCMD deelgenomen aan het ontwikkelprogramma In voor Zorg! Verder is VitrasCMD kernpartner in het Centrum voor Jeugd en Gezin. ■ 14

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication