15

Binnen Vallei Boert Bewust zoeken boeren uit de Vallei actief het contact met de burger op. Op deze manier willen zij de burger betrekken bij wat er op hun bedrijf gebeurt. Bedrijven die meedoen aan Vallei Boert Bewust krijgen een bedrijfslabel. Deze bedrijven zijn niet per definitie bewuster of beter dan hun buren. Maar ze zijn wel nadrukkelijk visitekaartjes van de sector die het verhaal van de hele sector op een goede manier uitdragen. De bedrijven zijn te herkennen aan een bord met logo van Vallei Boert Bewust. 20 april is het bord bij het eerste deelnemende varkensbedrijf onthult. Nu is het de beurt aan het eerste melkveehouderijbedrijf dat deelneemt aan Vallei Boert Bewust. Later dit jaar haken pluimveehouderij en kalverhouderij aan. De boeren vertellen het verhaal van de sector aan de hand van de volgende thema’s: maatschappij, landschappelijke inpassing van het bedrijf, energie, milieu, mest, dierenwelzijn en dierengezondheid. De belangrijkste voorwaarde om mee te doen met Vallei Boert Bewust is de interactie met de burgers in de Vallei. Dat kan op vele manieren, bijvoorbeeld via open dagen, boerderij-educatie, Social Media of een meeloopdag op een bedrijf. Vallei Boert Bewust wordt gecoördineerd door projectbureau Vallei & Heuvelrug in Scherpenzeel (www.wantbuitengebeurthet.nl). Initiatiefnemers zijn varkenshouders die lid zijn van LTO Noord en de NVV (Nederlandse Vakbond voor Varkenshouders). Project Vallei Boert Bewust is één van de projecten in het programma van de Regio FoodValley en draagt bij aan de FoodValley-ambitie voor vernieuwing van de landbouwsector. Het project is medegefinancierd door de gemeenten van de Regio FoodValley en de Provincie Gelderland. ■ ondernemer van het jaar 2013: een Boeiende en warme avond! Afgelopen vrijdag was het zover. Enigszins gespannen komen genomineerden en ook de leden van de organisatie vanaf half acht ’t Podium binnen. Wat zal de avond brengen? Wie is de spreker? Wat gaat er aan de ondernemers gevraagd worden? Wie zal er met de prijs vandoor gaan? Al snel blijkt dat de opkomst goed is. Het wordt druk in ’t Podium, veel genodigden van de genomineerden, familie, vrienden en collega’s zijn nieuwsgierig naar de prestaties van de ondernemers. Goed gekleed en goed gehumeurd wordt er geluisterd naar Richard Engelfriet, onze gastspreker. Richard, een ervaren ‘debater’, weet de zaal mee te nemen langs onderwerpen als duurzaamheid, innovatie en bijdrage aan Renswoude. Na de presentatie van de bedrijfsfilms van de genomineerden worden de genomineerden aan de tand gevoeld. Waarom zijn zij ondernemer van het jaar 2013? In drie blokken krijgen zij soms lastige en serieuze vragen over hun ondernemerschap. Uiteraard slaan ze zich hier met verve door heen. Tussen de blokken door wordt geanimeerd geluisterd naar de ‘Koeientheorieën’ van onze spreker. Zo was er naast de motivatie van de ondernemers en de getoonde bedrijfsfilms ook nog kennis op te doen. Inmiddels loopt de temperatuur in de zaal, ook natuurlijk door de nieuwsgierigheid naar de winnaar, flink op. Om 11

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication