22

verlener zien en gaan medewerkers het gesprek met cliënten aan gericht op zoveel mogelijk zelfstandigheid. Gezien de bezuinigingen vanuit Den Haag, ontkomt Vitras niet aan inkrimping van de ondersteunende diensten met 30 fte. Wat verandert er voor cliënten en medewerkers? • Vitras vindt het belangrijk dat cliënten vaker dezelfde zorgverleners zien. Dus worden de teams verkleind. Dit heeft als gevolg dat er meer teams komen. • Voor iedere cliënt levert de Vitras-medewerker maatwerk door samen met de client na te gaan wat hij of zij zelf kan, wat mantelzorgers of vrijwilligers kunnen en waarbij professionele begeleiding of zorg door Vitras-medewerkers (of anderen) nodig is. De website van Vitras is heringericht zodat mensen zoveel mogelijk zelf kunnen doen. Zo kunnen mantelzorgers online een test doen om te kijken hoe het met henzelf gaat. Ook staat er een checklist ‘Hoe herken ik dementie?’ Bezoekers kunnen direct de juiste contactpersoon of team in de buurt vinden door hun plaats of postcode in te vullen. • Er wordt in de nabije toekomst gebruik gemaakt van een digitaal zorgdossier en e-hulpverlening. Natuurlijk blijven analoge middelen als logboek en gesprekken bestaan. • Vitras is vorig jaar al begonnen met zelfstandige, multidisciplinaire teams die - waar gemeenten dat wensen - kunnen deelnemen aan sociale wijkteams. • Vitras stelt goede zorg aan de cliënt centraal. Om de teams beter te ondersteunen en om de indirecte kosten te verminderen worden de ondersteunende diensten gereorganiseerd. Dit kan deels met natuurlijk verloop worden ondervangen. Vitras wil gedwongen ontslagen voorkomen door medewerkers van werk naar werk te begeleiden. Met de vakbonden is een sociaal plan overeengekomen. Eén van de medewerkers gaf als reactie: ‘Hoewel ik me realiseer dat bezuinigingen onontkoombaar zijn, ben De bewegingsspecialist van Renswoude De juiste zorg op de juiste plek! Maak direct een afspraak of bel voor informatie: 0318 – 57 5501 (geen verwijzing of advies van huisarts nodig) 17

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication