11

ONDERNEMERSNIEUWS Nieuw: kwaliteitssysteem voor jachtservicebedrijven Jachtservicebedrijven ontwikkelden samen met HISWA Vereniging een kwaliteitssysteem. Deze bedrijven willen zich beter in de markt profileren richting de consument. Voorzitter bestuur jachtbouw van HISWA Vereniging, Ronald van Enkhuizen: “In een werkgroep van jachtservicebedrijven bespraken we uitgebreid hoe we de kwaliteit van werk in de jachtservice beter aantoonbaar naar de klant konden maken. Een jacht is een groot bezit en het is fijn voor de klant als hij weet dat het jacht in kundige handen is.” Als een HISWA-bedrijf voldoet aan de eisen die zijn geformuleerd in het certificatieschema, mag het zich als HISWA Certified Allround Jachtservicebedrijf profileren. “We hebben het systeem heel bewust eenvoudig en zo toegankelijk mogelijk gehouden. We gingen uit van al bestaande HISWA-checklists en stelden de toepassing hiervan verplicht. Neem als voorbeeld de gascontrolelijst. Die vulden we aan met controlelijsten voor winterstalling, tuigage en scheepsdiesels”, aldus Van Enkhuizen. Naast standaardisatie van werkwijze worden er ook algemene eisen aan het bedrijf gesteld. Zo moet een bedrijf minimaal drie jaar lid zijn van HISWA, moet het verklaren te voldoen aan van overheidswege verplichte regelgeving en moeten werknemers minimaal één keer per jaar worden bijgeschoold. “Die bijscholing kunnen we gemakkelijk zelf met HISWAHISWA MAGAZINE 1 leden onderling regelen. Zo organiseren de meeste motorfabrikanten jaarlijks bijscholing dus daar kunnen we goed gebruik van maken. Het is in feite een heel praktisch systeem ‘van HISWA-leden voor HISWAleden’ en dat versterkt ook nog eens de onderlinge samenhang. Winst aan alle kanten dus”, zo besluit Van Enkhuizen. Michaël Steenhoff, manager Jachtbouw bij HISWA Vereniging: “Dit initiatief past helemaal in de strategie van HISWA waarin kwaliteit als een belangrijk speerpunt is aangemerkt. Zo proberen we de abstractie van beleid te vertalen naar de praktijk. Het kwaliteitselement van het HISWA-logo krijg nog meer inhoud. Daar hebben zowel onze leden als consumenten plezier van.” Wilt u meer weten of deelnemen aan dit project? Neemt u dan contact op Michaël Steenhoff: m.steenhoff@hiswa.nl of 06 – 53 67 60 80. Save the date: HISWA Ledendag 13 juni Dit jaar is de HISWA Ledendag op woensdag 13 juni. Zet dit alvast in uw agenda. Dit evenement is exclusief en gratis toegankelijk voor iedereen die bij een HISWAbedrijf werkt. Het programma bestaat uit ruime netwerkmogelijkheden, inspirerende spekers, praktische workshops en veel gezelligheid. De HISWA Ledendag van 2017 op de Bataviawerf in Lelystad was een groot succes. Bekijk het filmpje van die dag op www.hiswa.nl/ledendag. 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication