21

COLUMN Trots op Holland Holland is een sterk merk. Met een merkwaarde van 800 miljoen dollar staat Holland in de top 10 van landen met een hoge merkwaarde. Nederland is als ultiem waterland een superjachtbouwland. Met de hoogste dichtheid van vaarwegen, watersportbedrijven en maritieme kenniscentra zijn we een yacht valley waar andere landen jaloers op kunnen zijn. Nederland is een volwassen watersportland. Onze economie trekt meer aan dan eerst was voorspeld. Dat is goed nieuws. De watersport maakte in 2016 een kleine groei door, maar een spurt van de verkoop van grotere boten in eigen land is niet zonder meer te verwachten. Dus moet de blik óók naar buiten. Ruim 80 HISWA-leden werken al samen met de ingrediënten Oranje, Holland, HISWA en Yachts in marketingcampagnes met titels als ‘Think Yachts, Think Holland’ en ‘Yachts Holland, Beyond Sailing’. In dichtbij en ver weg gelegen landen. Van Duitsland tot Amerika. Van beurspresentaties tot journalistenbezoeken, van handelsmissies tot online campagnes. En dat werkt goed. Door het collectief is het goedkoper en effectiever. Zeker handig voor start ups op het gebied van export. Ondernemen is immers grenzeloos. En we mogen best wat trotser zijn op onze sector en op Holland. Doet u mee? Geert Dijks Directeur HISWA Vereniging Innovatie: voorwaarde voor een gezonde toekomst De wereld om ons heen verandert en dat vraagt van ons allemaal dat we inspelen op deze veranderingen. Innovatie van onze branche is een belangrijk thema. Zijn we in staat als watersportindustrie de ontwikkelingen bij te houden en zo aan te sluiten op wat de markt van ons vraagt? HISWA is zich bewust van het belang van innovatie en ondersteunt daarom haar leden op tal van terreinen. Van groot belang is het opleiden en trainen van medewerkers die werkzaam zijn in de watersport. Daarom investeren we in opleidingstrajecten samen met scholen en instellingen. Onder HISWA MAGAZINE 3 andere op het gebied van techniek. We adviseren bedrijven met betrekking tot hun scholingsbehoeften en investeren in duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Want goede en gemotiveerde vakmensen zijn een must voor de toekomst van onze sector. Maar ook op andere terreinen vervult HISWA een belangrijke initiërende rol. We behartigen uw belangen optimaal. Voortdurend zijn we in gesprek met overheden en waterschappen in gesprek. Onlangs nog konden we het peilbesluit IJsselmeer kunnen uitstellen. Vorige week dachten we met een aantal leden na over de ontwikkelingen die op onze branche afkomen en hoe we daarop moeten reageren. Het was een inspirerende strategische sessie met bouwstenen voor HISWA 2021. Innovatie is geen vrijblijvende optie, het is een belangrijke driver om ook morgen succesvol te zijn als ondernemer. Peter Brussel Algemeen voorzitter HISWA Vereniging 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication