3

VOORWOORD Offline Nog 19 dagen en dan breekt een heel spannende periode aan: ik ga offline. Ik zie u denken: is dat zo spannend? Ja, dat is het. Ik heb me namelijk voorgenomen dat ik tijdens mijn vakantie naar het buitenland echt alles uitschakel. Laptop, tablet en telefoon. Dus drie weken zonder mail, whatsapp, Facebook etcetera. ‘Digital detox’ wordt mijn nieuwe vakantiestijl. Heel gezond en hip zeggen de deskundigen. Maar brrr, ik vind het eng hoor! Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld ruim 220 keer per dag op hun mobiel kijken. 220 keer! Dan is er toch echt wel sprake van een verslaving. Dat wordt afkicken straks dus. Alhoewel, plannen zat. Boeken lezen, varen, eindeloos gesprekken voeren, zand sculpturen maken met m’n kinderen, genieten van heerlijk eten, me wederom verwonderen over de prachtige natuur, slenteren door dorpjes, hardlopen door de branding, uren dobberen in zee, lesjes kunstgeschiedenis in de praktijk brengen maar vooral: heel veel relaxen op mijn favo eiland. Of ik de drie weken volhoud? Misschien niet. Er zit vast wel een Facebookmomentje tussen, of een appje in de familieapp dat niet onbeantwoord mag blijven. Maar het buitenland biedt vast een betere setting dan mijn dagelijkse omgeving om een staat van wifi- en apparaatloosheid uit te proberen. En hoe doet u dat? Bent u 24/7 bereikbaar voor uw (buitenlandse) klanten? Dit zomernummer dat in het teken staat van export, bevat veel verhalen over ondernemers die hun kansen over de grens pakken. Die ontwikkelingen volgen, internationale markttrends signaleren, samenwerking zoeken Colofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA Vereniging. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. en belangrijke zaken op de politieke agenda proberen te krijgen. Vanaf pagina 22 komen verschillende partijen aan het woord over het reilen en zeilen van de exportmarkt in de watersportsector. Zij willen: ondernemen zonder grenzen. Niet voor niets de naam van het themajaar van HISWA Vereniging. Maar soms mag er aan ondernemen ook een grens zitten: af en toe offline zijn kan echt geen kwaad. Fijne zomervakantie! Liane Jansen Hoofdredacteur Uitgever HISWA Vereniging Postbus 37111 1030 AC Amsterdam T 020 - 705 14 00 E communicatie@hiswa.nl I www.hiswa.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Vormgeving HMM Exhibitions BV Denise Vork-Dadema Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover Mulder Shipyard Aan dit nummer werkten mee Evert Bruinekool, Hans Buitelaar, Dominique van Dam, Wim Lones, Lisette Vos HISWA MAGAZINE 3 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication