38

In 1957 ‘kocht’ de familie Louwman bij de Bijenkorf in Den Haag een giraf, als bruid voor giraf Pieter in Dierentuin Wassenaar. Op een transportwagentje ging zij met hen mee. De Bijenkorf in de stad had aangegeven dat je bij hen ‘alles kon kopen’. En dus regelde Louwman deze ludieke actie, inclusief overhandiging van cheque, en een bon voor eventueel ruilen. Een enorme reclamestunt, die natuurlijk de krant haalde. Tekst: Dominique van Dam ‘Dit is 60 jaar geleden, maar dit verhaal is nog altijd tekenend voor waar het bij ons om gaat’, zegt dealermanager Dennis de Bruijn van B.V. NIMAG, eigendom van dezelfde familie Louwman. ‘Het staat voor een enorme handelsgeest. Creatief ondernemen wordt van ons nog altijd verwacht.’ Tegenwoordig is B.V.Nimag importeur van Suzuki. Natuurlijk bekend van auto’s en motoren. Voor de watersport leveren zij buitenboordmotoren en rubberboten. Relatief nieuw zijn de elektrische buitenboordmotoren van Haswing. Eén bedrijf, operatief in twee verschillende werelden: ‘Auto’s en motoren zijn een eindproduct, buitenboordmotoren zijn altijd een bijproduct, we zijn níet de Suzukiwinkel. En daar moet je rekening mee houden in je aanpak: ons dealernetwerk is ontzettend belangrijk.’ Samenbelang Het succes van B.V. NIMAG is groot. Ze zijn marktleider, met grote afstand tot de rest. Dat succes komt volgens De Bruijn voort uit de samenwerking tussen de dealer en de importeur. ‘We zeggen niet: zoek maar uit hoe je het gaat verkopen. We zijn een zelfstandig importeur en kunnen daardoor heel snel schakelen. We doen het echt samen met de dealer, ‘Creatief ondernemen 38 HISWA MAGAZINE 3

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication