45

NIEUWSINNOVATIE Damsko 750 Meindert Wolfraad introduceerde de fietsen van Lekker Bikes in Australië. Daar viel hem op dat de sloep in de plaatselijke havens ontbrak. Samen met Daan Meyer ontwierp hij daarom een sloep, speciaal voor de Australische omstandigheden. Het werd een stijlvolle, robuuste en ‘hufterproof’ sloep met een topsnelheid van tachtig kilometer per uur. Dat is de snelheid waarbij de sloep moeiteloos door de hoge Australische golven snijdt. Bovendien zijn de stranden van Sydney dan goed bereikbaar voor een middagje surfen. In eerste instantie bouwen Wolfraad en Meyer de sloep voor eigen gebruik. Maar al snel ontstond er meer vraag naar de boot met het innovatieve ontwerp. Zij besloten daarom een nieuw Lekkerlabel op te richten en zo ontstond Lekker Boats. In de zomer van 2016 lanceerde Lekker de eerste sloep voor de verkoop, de Damsko. Sindsdien verkocht Lekker Boats verschillende handgemaakte boten over de hele wereld. www.lekkerboats.com Fisherman Saver 300N PRO De Nederlandse Vissersbond ontwikkelde samen Besto een reddingsvest voor de professionele visser. Het nieuwe reddingsvest heet Fisherman Saver 300N Pro. Het zit comfortabeler dan de bestaande vesten. Besto ontwikkelde het reddingsvest op basis van de eisen en wensen van vissers zelf. Daarom is het vest ook voorzien van een gladde buitenkant. Die is gemakkelijk schoon te maken. Verder vonden er tests plaats tijdens het werk aan boord van verschillende schepen. Het werk-reddingvest voldoet aan alle wettelijke eisen. Het is ook voorzien van een AIS-baken. Bij een man-overboord-situatie wordt dit baken gepeild door het moederschip en omringende schepen. De overlevingskans neemt hierdoor sterk toe en de kans op vermissing op zee neemt af. www.lankhorsttaselaar.n www.vissersbond.nl Karten op cruiseschip ‘s Werelds eerste volwaardige kartcircuit aan boord van een jacht bevindt zich inmiddels op het water. De Duitse kartspecialist RiMO Supply en de Nederlandse dekspecialist Bolidt realiseerden het circuit voor Norwegian Cruise Line. Het circuit heeft een lengte van 230 meter en bevindt zich aan boord van de Norwegian Joy. Dat is een cruiseschip met een lengte van 326 meter. Bolidt gebruikte Bolideck Racetrack bij de aanleg van de kartbaan. Dat is een synthetisch materiaal op basis van beproefde wegdektechnologie. Het racecircuit bevindt zich op de bovenste dekken van de Norwegian Joy. Het circuit heeft een tribune, overdekte pits, een werkplaats, opslagruimte, een timingsysteem en schijnwerpers. RiMO leverde ook de elektrisch aangedreven racekarts. Die maken gebruik van speciale technologie die ervoor zorgt dat ze goed functioneren onder de bijzondere omstandigheden op zee. Norwegian Cruise Line bouwde de Joy specifiek voor de Chinese markt. De thuishavens zijn Shanghai en Tianjin. www.bolidt.com 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication