27

Malta en de Kaaimaneilanden met elkaar. Hij achterhaalde waarom de scheepsregisters van Malta en de Kaaimaneilanden populair zijn bij eigenaren en waarom er zeer beperkt superjachten in Nederland geregistreerd worden. Op basis van de vergelijking bracht hij vervolgens in kaart wat er moet veranderen om dit te verbeteren. Allereerst is de fiscale wet- en regelgeving onderzocht. De scheepsregisters van Malta en de Kaaimaneilanden kennen fiscaal interessante regelingen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt of het gaat om een jacht wat commercieel wordt ingezet voor charter, of om jacht dat als privéjacht wordt gebruikt. In zowel Nederland, Malta als de Kaaimaneilanden kan het commerciële superjacht btw-vrij aangeschaft worden. Een privésuperjacht is daarentegen wél belast met verbruiksbelasting. In Nederland bedraagt deze verbruiksbelasting 21%. In Malta is het mogelijk om, via de Maltese Lease, de effectieve btw-druk te verlagen naar 5,4%. Deze Maltese Lease is in 2005 geïntroduceerd, maar lijkt zijn langste tijd gehad te hebben. Malta heeft namelijk van de Europese Commissie te verstaan gekregen dat het de fiscale wetgeving moet aanpassen. Zolang het jacht dus commercieel wordt ingezet, is Nederland vanuit fiscaal opzicht een aantrekkelijk alternatief. Actieve promotie Niet alleen de fiscaliteit is bepalend. Ook de serviceverlening van de scheepsregisters is een bepalende factor. In Malta is Transport Malta verantwoordelijk voor het scheepsregister en op de Kaaimaneilanden is dit ondergebracht bij het Cayman Islands Shipping Registry (CISR). In beide landen is er één organisatie die het scheepsregister onderhoudt. Zowel Transport Malta als het CISR hebben een actieve focus op superjachten. Dit uit zich door inzichtelijke informatievoorziening over de registratie van jachten en wat daarvoor nodig is. Daarnaast promoten beide organisaties actief het scheepsregister voor het superjachtsegment. Zowel Groei wereldwijde superjachtvloot Groei wereldwijde superjachtvloot en superjachtregisters van Nederland, Malta en Kaaimaneilanden Bron: www.superyachtintelligence.com/superyachts Transport Malta als het CISR is bijvoorbeeld jaarlijks aanwezig met een informatiestand op de Monaco Yacht Show. Nederland is vooralsnog niet actief wat betreft promotie van het vlagregister. In Nederland is het scheepsregister een verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Naast I&W, die het beleid bepaalt, zijn uitvoerend de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT), het Kadaster en KIWA betrokken. Géén van deze partijen heeft echter een actieve focus op de registratie van superjachten. Daarnaast schort het aan één centrale plaats waar alle informatie is samengebracht die nodig is om een jacht te kunnen registreren. Bemanningsvereisten Dit informatietekort heeft ook raakvlakken met de bemanningsvereisten. Zo verzorgt deels het ILenT en deels het KIWA de bemanningscertificering in Nederland. Zowel bij het ILenT als de KIWA is de informatie toegespitst op de bemanning voor zeescheepvaart en niet voor superjachten. Hier heeft Nederland wederom een informatieachterstand ten opzichte van Malta en de Kaaimaneilanden. Regelgevingtechnisch Vergelijkend onderzoek brengt kansen in beeld op superjachten HISWA MAGAZINE 3 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication