29

COLUMN Ondernemen is grenzeloos Dat export belangrijk is voor de economie blijkt wel uit recente CBS-cijfers. In 2017 groeide de Nederlandse export met ruim tien procent en werd er 43,5 miljard euro meer geëxporteerd dan het jaar ervoor. Ook de conjunctuurmeting van HISWA Vereniging laat zien dat bedrijven die exporteren harder groeien. Europa blijft belangrijk, zeker voor de Nederlandse watersportbedrijven. Bijna 90% van de exporterende ondernemers beschouwen Europa ook in de komende drie tot vijf jaar als de meest kansrijke regio. Volgens experts winnen landen en regio’s buiten Europa, zoals India en Zuidoost-Azië, op de lange termijn terrein. Hoewel de VS en China hoog in de ranglijst van nieuw te betreden markten staan, kunnen geopolitieke spanningen en protectionisme roet in het eten gooien. De aankomende Brexit levert ook veel onzekerheden. Veel HISWA-leden werken samen om Nederlandse kwaliteitsproducten in het buitenland te promoten. Onder titels als Yachts Holland - Beyond Sailing, Bootsurlaub Holland en Think YachtsThink Holland verleiden ze buitenlandse kopers van Duitsland tot de VS. Door middel van beurspresentaties, journalistenbezoeken, handelsmissies en online marketingcampagnes. Zo was er afgelopen april een succesvolle handelsmissie van toeleveranciers naar Italië en volgt in het najaar deelname aan beurzen in Monaco en Fort Lauderdale. Samen is het goedkoper en effectiever en via HISWA krijgen deze collectieven steun en subsidie van de Nederlandse ambassades. Ondernemen is immers grenzeloos. Bij HISWA zijn vijf professionals actief op het onderwerp internationaal zakendoen voor watersportondernemers. Kijk eens op www.hiswa.nl/export. Geert Dijks Directeur HISWA Vereniging Innovatie is noodzakelijk Het wordt weer tijd voor je column en dit nummer gaat onder andere over innovatie zei Liane tegen mij. Innovatie in de watersport. In eerste instantie denk je: verandering en innovatie in de watersport? Een boot is een boot, moet varen en ligt in een haven. Maar de wereld verandert en wij als sector moeten daar in mee. Internet en de platformeconomie hebben geleid tot de opkomst van AirBNB, Über en Booking.com. In onze sector zien nieuwe platforms zoals Barqo en Tubber. Ze spelen in op behoeften van booteigenaren en boot (ver)huurders. Of we dat nu willen of niet. Innovatie is bijvoorbeeld de Blue Water App waarmee je snel en HISWA MAGAZINE 3 gemakkelijk een ligplaats vindt tijdens je vaarvakantie. Bootsharing is ook niet meer vreemd. Consumenten willen steeds meer ontzorgd worden en dat leidt tot nieuwe concepten. Vergrijzing is misschien voor sommigen een bedreiging maar is zeker ook een kans. Nadenken hoe je oudere watersporters langer op het water kunt houden vraagt om ideeën en innovatie. Het Watersportverbond is met het Zilveren Wimpel-programma daarvan een voorbeeld. Maar ook de opkomst van de houseboot is een nieuwe trend. Ik zie veel jachthavens nieuwe concepten voor een ander soort verblijf ontwikkelen. En natuurlijk zijn er op tal van terreinen technische innovaties. Vaak milieu gedreven of afkomstig uit de IT-wereld. Gps-technologie is allang niet meer weg te denken uit de watersport en zo zijn er legio voorbeelden. Innovatie maakt het leven vaak gemakkelijker en verhoogt het genot en gebruiksgemak. Ik ben dan ook zeer onder de indruk van de vele initiatieven die watersportondernemers op het terrein van innovatie ontwikkelen. Het zorgt ervoor dat onze sector springlevend blijft! Peter Brussel Algemeen voorzitter HISWA Vereniging 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication