30

De 50 meter lange Aster in aanbouw. 35% minder nodig Een andere innovatie is de Hull Vane. Dit vleugelprofiel aan het achterschip zorgt voor een lift waardoor het achterschip minder te maken krijgt met zuiging. Heesen monteerde de Hull Vane al op de 42 meter lange Alive. Op een snelheid van 16 knopen per uur zorgt de vleugel bij dit jacht ervoor dat 35% minder vermogen nodig is. Voor wat betreft de vorm van de romp, kan de klant kiezen uit displacement, semi-displacement en de zogenoemde Fast Displacement Hull Form (FDHF) van Oossanen. De displacement hull wordt meestal gekozen voor conventionele stalen jachten met veel volume, de V-vorm met een harde knik van de semi-displacement is vanwege het planeren het meest geschikt voor lichte aluminium schepen die snel varen. De Fast Displacement Hull Form combineert het beste van beide en is zowel geschikt voor stalen als aluminium jachten. Het zorgt bij de stalen jachten voor een efficiënte comfortabele vaart, en bij de aluminium jachten voor zowel snelheid als Vacatures Vanwege het grote werkaanbod is Heesen op zoek naar nieuwe medewerkers, voornamelijk voor de vestiging voor de interieurbouw in Winterswijk, maar het bedrijf is ook op zoek naar onder meer engineers, lassers, pijpfitters voor de vestiging in Oss. Meer informatie: www.werkenbij.heesenyachts.com. 30 efficiëntie. Het merendeel van de jachten dat Heesen bouwt wordt inmiddels voorzien van deze Fast Displacement Hull Form. Onze klanten moeten geen proefkonijn worden, alles aan boord moet gewoon goed werken. Toekomst Als het over de toekomst gaat verwacht Kaasjager in Oss voorlopig niet groter te gaan bouwen dan de 83 meter die nu mogelijk is in het nieuwste dok. ‘We denken eerder dat de onderkant van de markt naar boven op gaat schuiven richting de 55 tot 60 meter. Ook verwachten we veel van de nichemarkt van snelle aluminium jachten.’ Als het op innovaties in de superjachten aankomt, moet volgens Kaasjager eerder worden gedacht aan innovaties in het ontwerp, dan aan gadgets. Autonoom varende superjachten ziet hij nog niet gebeuren en ook volledig elektrisch superjachten ziet hij voorlopig niet gaan varen. De jachten hebben veel vermogen nodig en omdat met batterijen te bereiken gaat er veel plaats verloren en neemt het gewicht toe. Wel ziet hij het gebruik van waterstof in de toekomst als een mogelijke optie om elektrisch te gaan varen. ‘Maar onze klanten moeten geen proefkonijn worden, alles aan boord moet gewoon goed werken. Daar zijn we sterk in en daar zullen we altijd voor blijven staan.’ Dit artikel verscheen eerder in het blad Maritiem Nederland. HISWA MAGAZINE 3

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication