33

een zeilend exemplaar vanwege de bruggen, maar als sloep. Zo’n boot bleek niet te koop. Daarom ontstond het plan om er dan eentje te bouwen. In dat proces kwam de gedachte op ‘zouden we zo’n boot ook kunnen maken met een 3D printer?’ Vervolgens zag ik de beelden van The Ocean Cleanup, waarbij plastic dat uit de zee wordt gevist, dient als bronmateriaal voor nieuwe plastic producten. Omsmelten in een 3D printer werd zelfs specifiek genoemd als mogelijkheid voor de inzet van het opgeviste plastic afval. Terwijl ik aanvankelijk gewoon een boot zocht die ik zelf zou willen varen, kreeg ik erg veel enthousiaste reacties op het plan dat was ontstaan. Veel mensen die ik sprak, gaven aan dat ze zo’n boot zouden willen kopen als die er was. In eerste instantie denk ik nu aan een time-sharing concept, waarbij een aantal eigenaren de boot beurtelings kunnen gebruiken. Ik wil graag ook een boot maken waar mensen van kunnen genieten die niet het geld hebben om zomaar even een jacht te kopen.” De 3D geprinte grachtenboot wordt zo circulair mogelijk ontwikkeld. In de werkplaats van HB|3D staat een industriële 7-assige robot, die verhit plastic in stroken over elkaar heen smelt, zodat een driedimensionale vorm ontstaat. “Om te kunnen beginnen aan het printen, hebben we eerst een goede HISWA MAGAZINE 3 CAD-tekening nodig,” legt productieen marketingman Tjeerd Vos uit. “Het ontwerp voor de aak moest worden aangepast om de juiste sterkte te krijgen met de laagdikte die onze printer kan maken. Wat we besparen, zijn de hoge kosten van het maken van een mal, die voor de traditionele manier van bouwen in kunststof nodig is. De plastics die wij gebruiken zijn versterkt met glasvezels. Er zijn – ook voor 3D printen – veel verschillende soorten plastics. Voor grotere structuren als een boot, die bovendien vrij sterk en vormvast moeten zijn, staan we aan het begin van de ontwikgraden kantelt, zodat de verschillende lagen goed aan elkaar worden gelast en goede hechting krijgen. De bedoeling is om het eerste exemplaar – het prototype – van de D3aak nog deze zomer in de vaart te hebben. keling. We bouwen de D3aak in ieder geval dubbelwandig. De romp krijgt een buitenschaal en in de binnenschaal zitten de bankjes en bergruimte verwerkt.” Een extra moeilijkheid is het rond lopen van de romp. Veel printprocessen benoemen de technici van HB|3D als ‘2 ½D’. Dat wil zeggen dat de printer in het horizontale vlak een laagje aanbrengt en dan daar bovenop weer een horizontaal laagje. Een boot moet ‘echt’ 3D geprint worden. Daarvoor moet de printkop met de ronding mee draaien. Dat is zelfs voor een 7-assige robot lastig. De technici bouwen een tafel die tijdens het printen steeds een paar Omgesmolten dubbelromper Vaan Yachts is het geesteskind van Igor Kluin en Nienke van ‘t Klooster. Tijdens het hele proces van de ontwikkeling van de 42 voet kajuitcatamaran, stelden zij de vraag: is daar ook een duurzame versie van? Zo ontstond een rappe, fraai gelijnde kajuitcatamaran uit gerecycled aluminium, met kurk op het dek en interieurstof uit ananasbladeren en puur elektrische aandrijving – als er niet gezeild wordt. “Vaak hebben we een duurzame variant weten te vinden die beter is dan het originele product,” verzekert Kluin. Wat betreft gerecycled aluminium als bouwmateriaal: dat is van dezelfde kwaliteit als nieuw aluminium dat gemaakt wordt uit bauxiet erts met heel veel energieverbruik. Aluminium is extreem 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication