37

COLUMN Export goes digital Exporteren is niet altijd makkelijk. Er zijn veel extra kosten aan verbonden die je niet maakt in de binnenlandse markt. Maar dat is het niet alleen. Waar Nederland bekend stond al een goed zakenland met een meertalige bevolking die zich snel kan aanpassen, krijgen we meer te maken met concurrenten. Internet zorgt voor een explosie aan concurrentie op de wereldmarkt. Via online campagnes, websites en social media is iedere potentiële klant immers direct te benaderen zonder hoge kosten. In andere landen om ons heen leren jongeren meer vreemde talen. Er wordt wereldwijd gigantisch geïnvesteerd in luchthavens. En zo stijgt de concurrentie van het aantal salesmanagers snel. Gelukkig heeft Nederland een voorsprong. Een goede digitale infrastructuur en expertise in huis. Ondernemers moeten echter wel nu handelen om nog op tijd zichtbaar te zijn op de drukke digitale marktplaats. Meer mensen en middelen voor online marketing, communicatie en sales. Maar een mooie sloep, jacht of tender moet je wel eerst zien, voelen en ruiken. En dan is Nederland om de hoek. Kijk voor goede voorbeelden op de internationale portals die leden samen ontwikkelden onder de vlag van het HISWA-merk: Bootsurlaubholland.de voor jachtverhuur, Yachtsholland.com voor jachtbouw en toelevering, Hollandyachtinggroup.com voor exportpromotie van het superjachtcluster en inmiddels al 50 jaar succesvol. Gaat u mee of blijft u staan? Geert Dijks Directeur HISWA Vereniging Klimaatbezinning broodnodig Klimaatverandering en een schoner milieu zijn hot items. Klimaattafels, sjoemeldiesels, klimaatdrammers, milieuzones. Nieuwe begrippen die tot voor kort onbekend waren. Voor sommigen een heilige missie of een nieuwe religie. Wat daar vooral bij opvalt is dat het vaak niet gaat om de feiten maar om een vooringenomen standpunten. Emotionele en politieke motieven prevaleren boven de feiten. Framen dat de uitstoot van plezierboten een van de grote vervuilers is, is feitelijk onjuist. Verkeerde rapporten gebruiken en cijfers op een hoop gooien leidt tot verkeerde conclusies. Daar hebben we in onze sector volop last van. Vooropgesteld blijft natuurlijk dat ieder weldenkend mens voor een beter milieu is en dat HISWA MAGAZINE 3 we daar collectief en individueel waar mogelijk ons steentje aan bijdragen. Wat daarbij nodig is duidelijkheid over de impact van maatregelen en de kosten die daarmee gepaard gaan. Zo ontstaat er draagvlak onder de bevolking en het bedrijfsleven. De energietransitie is een ingewikkeld en kostbaar traject. Een slecht voorbeeld is de gemeente Amsterdam. Meer dan 200 watersportbedrijven met honderden medewerkers worden plotseling geconfronteerd met voorgenomen maatregelen door een drammerige overheid. Maatregelen die grote impact hebben op hun bedrijfsvoering. Even terug naar de emissievrije grachtengordel. Als je elektrisch varen wilt stimuleren moet het alternatief (oplaadmogelijkheden en betaalbare boten) wel voorhanden zijn. Dan is de weg naar een zorgvuldige en geleidelijke transitie samen met de sector een voorwaarde om de toekomst van onze bedrijven en de daarmee gepaard gaande werkgelegenheid veilig te stellen. Wat nu ontbreekt is de centrale regie van de overheid om de lokale klimaatdrammers met hun symboolpolitiek in het gareel te houden. Iedere stad zijn eigen scoringsdrang op de klimaatladder werkt averechts en is onwerkbaar. Bezinning en realiteitszin zijn broodnodig. Peter Brussel Algemeen voorzitter HISWA Vereniging 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication