39

zakelijke als particuliere klanten. Velen hebben dit voorbeeld gevolgd. Klanten willen graag zo snel, maar zo goed mogelijk geïnformeerd worden. De zoektocht van klanten begint vaak online. Daar spelen wij op in. Wij bouwden de afgelopen jaren een enorme database op met informatie over tuigages van bijna alle plezierjachten. Dit delen wij graag met onze klanten, ook online. Zowel particuliere als zakelijke klanten willen daarnaast snel weten wat iets kost. We werken op dit moment aan een innovatieve online tool waarmee klanten binnen een paar klikken weten wat het vervangen van bijvoorbeeld een verstaging gaat kosten.” Welke trends en ontwikkelingen op het gebied van materialen, technieken en duurzaamheid signaleren jullie momenteel? “Waar mensen voorheen soms wel 30 jaar wachtten met het vervangen van een verstaging, zien we dat ze de verstaging nu op tijd vervangen. Daar komt dan vaak ook het lopend want bij. Onze werkplaats hebben we zo efficiënt mogelijk ingericht. In ons splitsparadijs staan verschillende werkbanken voor verschillende typen standaard lijnen en specials voor superjachten. In onze verstagingsfabriek kan onze medewerker Timo tot wel vijf unieke verstagingen per dag maken. Verder zit innovatie volgens mij ook in de manier van communiceren. Binnen de organisatie, maar ook met klanten. Bij CS.Rigging betekent dat goed HISWA MAGAZINE 3 luisteren naar de behoeftes van klanten en het delen van het enthousiasme en het plezier waarmee we werken. Daarom investeren we in het ontwikkelen van onszelf. Naast hard werken vinden we het belangrijk dat we plezier hebben en trots zijn op wat we afleveren. Zo komen we tot een beter eindproduct.” Goed luisteren naar de behoeftes van klanten en delen van het plezier waarmee we werken. Bij HISWA Vereniging is een Checklist Tuigage opgesteld. Bedoeld om bijvoorbeeld ‘oudere’ boten secuur na te lopen en gebreken op te sporen. Hoe is jullie ervaring met deze checklist? “Onze tuigers verrichten jaarlijks op bijna 400 boten werk en kennen de checklist van HISWA als geen ander. We merken dat de lijst door particulieren ook gebruikt wordt als voorbereiding op onze komst. De checklist is enorm uitgebreid en ontzettend interessant om door te nemen. De tuigage wordt vaak als het ondergeschoven kindje gezien, maar als die niet op orde is, zal het zeilen niet optimaal gaan.” Op jullie website staat ‘Great things are built with the best materials and people’. Welke gedachte hebben jullie hierbij? “Ons doel is om elke klant, zowel particulier als zakelijk, te voorzien van het juiste advies, de beste materialen én de perfecte tuigageservice. Al sinds 1997 zijn wij de groothandel voor het leveren van A-kwaliteit lijnen en RVS-kabel voor de watersport. Daarnaast bestaat het team van CS.Rigging uit ervaren tuigers en behendige splitsers, met Floris als vast aanspreekpunt. Wij geloven dat deze combinatie tot unieke en innovatieve resultaten leidt.” Biografie Carlos Beira (35 jaar) studeerde Bouwkunde aan de Technische Universiteit van Delft en is een echte lean thinker. Sinds januari 2018 is hij directeur bij Carl Stahl Benelux. Carlos is getrouwd en heeft drie kinderen. 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication