18

ONDERNEMERSNIEUWS HISWA cao verlopen: wat nu? De HISWA cao is verlopen op 30 juni 2017. HISWA Vereniging adviseert alle HISWA cao bedrijven de bepalingen van de cao te blijven volgen in verband met de nawerking van de cao. Formeel is er weliswaar geen cao, maar toch moeten werkgevers de cao blijven toepassen, ook als de geldigheidsduur voorbij is en er nog geen nieuwe cao tot stand is gekomen. De cao­bepalingen zijn namelijk onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Er is sprake van nawerking van de cao. HISWA Vereniging, FNV en CNV hebben intussen gewerkt aan vernieuwing van de cao. Hierover is overeenstemming bereikt. Bovendien bereidden HISWA, SZS (werkgeversvereniging voor zeilmakers) en bonden de samenvoeging van de HISWA­ en de Zeilmakers cao voor. Er komt één nieuwe gezamenlijke cao voor HISWA én SZS. Alle HISWA cao werkgevers krijgen hierover bericht, zodra een nieuwe cao is afgesloten. HISWA en SZS kennen nu elk een eigen cao. Beide cao’s zijn klein. Door het samenvoegen van beide cao’s onstaat één nieuwe cao met een steviger positie. Kosten voor de gemeenschappelijke cao worden gedeeld. HISWA, SZS en de bonden starten in september 2017 de onderhandelingen over de nieuwe cao. Meer informatie: Herbert van Oord: h.van.oord@hiswa.nl of 020 – 705 14 28. Modernisering RDW-registratie snelle motorboten De RDW (Rijksdienst Wegverkeer) startte een project om de registratie van snelle motorboten te moderniseren. Met deze vernieuwingen heeft de RDW twee doelstellingen: de doorlooptijd verkorten en het verbeteren van de kwaliteit van de registraties. Vanaf nu is de registratie door handelaren mogelijk, waardoor bij de verkoop de overdracht snel in de RDW­bestanden wordt verwerkt. Betrokkenheid HISWA HISWA­leden geven aan dat de doorlooptijd van de RDW­registratie te lang is. Dit is lastig bij de verkoop en levering van met name de gebruikte motorboten. HISWA Vereniging dringt bij de RDW al langer aan op een modernisering van de registratie voor snelle motorboten. Eerdere gesprekken waren 18 constructief. HISWA Vereniging reageerde positief op dit project en is betrokken bij de uitvoering. Het project wordt komende winter afgerond, waarna de registratie in 2018 op de nieuwe wijze kan ingaan. Brochures Snelvaren Varen doe je samen! Hard varen is leuk, maar mag niet overal. Voor snelvaren, met een schip korter dan 20 meter dat sneller kan dan 20 km/u, gelden speciale regels. Zo moet de bestuurder van een snelle motorboot 18 jaar of ouder zijn en een vaarbewijs hebben. De regels gelden ook voor waterscooters. Snelle motorboten moeten een registratiebewijs (Y­nummer) hebben en voeren. Alle regels rondom snelvaren en registratiebewijs (Y­nummer) staan op de site van Varen doe je samen. Voor consumenten staat hier keurig op een rijtje wat wel en niet mag en waar zij rekening mee moeten houden. www.varendoejesamen.nl/recreanten/snelvaarders HISWA MAGAZINE 4

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication