39

afgelopen 10 jaar waren er veel ontwikkelingen. De producenten worden professioneler. Enerzijds is dat te zien aan de uitstraling van de werven en de manier waarop ze bezig zijn met nieuwe modellen. De consument wil waar voor zijn geld en stelt steeds hogere eisen. Anderzijds is de regelgeving aangescherpt. Door de combinatie van hogere eisen en strengere regels komen er betere sloepen op de markt. Een andere trend is dat het imago van de sloep verandert. Steeds meer jongere watersporters hebben de sloep ontdekt. Zo kunnen waterskiën en wakeboarden met sommige sloepen prima worden beoefend. Een andere trend is dat er veel meer verschillende kleuren komen. Het standaard wit en blauw is er nog wel maar er worden steeds meer boten in felle kleuren gebouwd.” U vertegenwoordigt drie merken – Makma, Maril, Antaris – onder de naam Aquatec. Hoe is dit zo ontstaan en hoe ziet de positionering eruit? “In 2008 nam Maril het merk Makma over en later in datzelfde jaar werd afgesproken om de combinatie Maril/Makma samen te voegen met Antaris. In 2010 zijn de bedrijven fysiek samengevoegd onder de naam Aquatec in Woudsend. Door de samenvoeging ontstond schaalgrootte en konden we slimmer produceren en efficiency voordelen realiseren. De merken Antaris en Maril zijn onze sloepenmerken waarbij Antaris iets strakker is qua HISWA MAGAZINE 4 vormgeving en waar we meer met verschillende kleuren werken. Maril is klassieker en ronder qua vormgeving. Het merk Makma wordt gekenmerkt door de stijlvolle en tijdloze Caribbean­lijn. Alle casco’s produceren we in onze eigen polyesterfabriek in Zwaag. De bouw van de boten vindt vervolgens plaats in Woudsend. Voor alle drie merken geldt dat we alles in eigen beheer bouwen, waarbij we samenwerken met een groep geselecteerde toeleveranciers.” Hoe ziet een typische sloepenklant eruit? “Naar mijn idee bestaat er geen typische sloepenklant. Onze klanten verschillen bijvoorbeeld sterk in leeftijdscategorie maar ook in levensfase. Er zijn beginnende watersporters met of zonder kinderen die vanuit een sloep doorgroeien naar een groter model boot. Maar er zijn ook watersporters die een zeil­ of grote motorboot hebben gehad en de stap maken naar een sloep. En verder hebben we vooral in het noorden van het land veel binnenen buitenlandse klanten met een sloep bij hun tweede (vakantie) huis. Kortom, onze sloepenklanten vormen een gemêleerde groep klanten.” U bent een trouwe exposant van de HISWA te water, wat verwacht u van de editie van 2017? “Op iedere beurs gebeuren altijd onverwachte zaken, dat is het leuke aan een beurs. Ik heb een goede verwachting van de komende HISWA te water die Biografie Klaas Schiphof is 49 jaar oud, is getrouwd, heeft 1 kind en woont in Sneek. Klaas is directeur­ eigenaar van Aquatec Industries BV. Hij werkte voorheen in verschillende salesfuncties bij bedrijven in binnen­ en buitenland waaronder KPN Telecom, Despec en Ahrend. Hij werd in 2009 directeur van Maril. Daarna werd hij algemeen directeur van Aquatec Industries BV. In 2016 nam hij het bedrijf over. voor de laatste keer in Amsterdam plaatsvindt. Deze verwachting is mede ingegeven door de positieve sfeer die ik al het gehele jaar constateer. Dit heeft voor een groot deel te maken met het toegenomen consumentenvertrouwen maar ook met de respons van onze klanten op de ontwikkeling van onze nieuwe modellen. Op de beurs gaan we uitpakken met de succesvolle Maril 6NXT en Antaris Seventy7 Touring. Verder zijn we bezig met een nieuw model waarbij we tijdens de beurs (potentiële) kanten om input vragen.” Wat is uw gouden tip voor de campagne Welkom op het water? “Genieten van de watersport op en/of rondom het water is één van de leukste en mooiste manieren van vrijetijdsbesteding. Een dag varen voelt als een weekend weg en een weekend weg voelt als een week weg. Die boodschap moet centraal staan in de campagne.” 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication