36

het voor elkaar te krijgen,” vertelt Keizer. “Eerst ging ik met de mannen van Vripack naar Giebelstadt. Zij hebben me echt enorm geholpen. Vervolgens moesten we heel veel engineering concreet gaan maken en sommige delen opnieuw ontwerpen om het bij de productiewijze van Bavaria te laten aansluiten. Daarna maakten we een prototype. Dat was een intensieve periode, ik was maandenlang in Beieren. Het prototype was in 2016 af, in januari 2017 konden we de boot tonen op Boot Düsseldorf.” Inmiddels zijn vijf exemplaren van de Keizer Yachts 42 gebouwd en zijn er drie besteld. “We maken veel gebruik van carry over parts.” De uitklapbare tafel in de kuip is dezelfde die Bavaria gebruikt en deze is daar dus voorhanden. Volvo Penta motoren worden standaard in Bavaria’s gemonteerd en dat merk levert motoren die ook in de Keizer 42 van pas komen. Patrijspoorten, ramen, instrumenten en meer zijn gekozen uit de onderdelen die Bavaria voor diverse modellen groot inkoopt. De stijlvolle, chic ogende Keizer 42 kan zo worden geleverd tegen een veel bescheidener prijs dan vergelijkbare jachten. Het mogelijke faillissement van Bavaria afgelopen voorjaar maakt de productie van Keizer Yachts onzeker. In de loop van augustus 2018 moet duidelijk worden welke investeerder doorgaat met de werf en hoe. Het contract met Keizer zou ook na de doorstart van kracht kunnen zijn. Andere opties bij andere 36 grote werven in Nederland of elders in Duitsland zijn al besproken en kunnen zonodig snel starten, verzekert Keizer. De bouw van inmiddels bestelde jachten loopt nu vertraging op. Frivool Tijdens een proefvaart op het Zwarte Water bij Zwartsluis blijkt de speelsheid van Keizer’s creatie. Met een paar soepele draaien aan het stuurwiel zwenkt de Keizer 42 zich met ruim dertig knopen snelheid frivool in bochten, keert scherp en Meer snelheid met minder PK’s en minder diesel. springt over zijn eigen hekgolf. In deze boot zijn twee viercylinder motoren gebouwd die samen 600 pk leveren. Rechtuit loopt de snelheid op naar 34 knopen. Veel klanten kiezen voor twee zescylinders, goed voor samen 800 pk. Dan klokt de boot 40 knopen. Hoge snelheden met een relatief klein vermogen bereikt de boot dankzij de uitgekiende rompvorm die Vripack tekende en de hekschroeven met duoprops. De overbrenging heeft in deze opstelling een hoog rendement. Zo is ook de actieradius groot: met de 1200 liter diesel die in de tank past haalt de schipper zeker 400 mijl. HISWA MAGAZINE 4

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication