45

Hoe ziet uw werk bij MYS eruit? “Bij MYS doen we aan winterstalling, service, onderhoud, reparatie en refit. Naast het managen van het bedrijf en ons team houd ik me vooral bezig met de klanten, aanbiedingen en contracten. Ik zorg ervoor dat de werkvoorbereiding, inkoop en productie op rolletjes loopt. MYS voert ook werkzaamheden uit voor Contest (nieuwbouw) en Contest Brokerage. Ik ben trots op mijn team van vakspecialisten.” De winterstalling komt eraan. Hoe plant u dit proces? “We beginnen al in de zomer. We mailen onze klanten een winterstallingsformulier. We verwerken de gewenste hijsdatum en tewaterlatingsdatum in een hellingplanning. Klanten hoeven alleen maar hun jacht van tevoren in één van onze 42 boxen te leggen. Wij verzorgen de rest. We halen het jacht naar de mastkade, ontkoppelen de mastkabels en halen de mast eraf. Deze gaat binnen in de mastopslag. Het jacht gaat vervolgens in de insteekhaven, wordt met twee singels gelicht en schoon gespoten. Door meer aandacht te besteden aan onze communicatie zit onze winterstalling elk jaar vol. Daarna plaatsen we het jacht op een bok en rijden we naar zijn plek binnen of buiten in de winterstalling of naar onze werkhal. In het voorjaar wordt de hellingplanning HISWA MAGAZINE 5 weer afgestemd met de klant en de tewaterlating verzorgd. Na betaling kan de klant met zijn jacht wegvaren.” Waarin verschilt Medemblik Yachtservice van andere bedrijven als het gaat om het verrichten van reparatieklussen? “Een goed en duidelijk contact met de klant is essentieel. Ons motto is: eerst afspreken, dan doen. Reparatieklussen spreken we dus tot in detail door met de klant. Dat gebeurt aan boord van We creëren een HISWA-waarborgmerk die de kwaliteit van een jachtservicebedrijf bevestigt. zijn jacht zodat alle wensen goed worden vastgelegd en we goede richtprijzen kunnen afgeven. Na goedkeuring van de offerte gaan we aan de slag. Bij constatering van afwijkende zaken tijdens de werkzaamheden, melden we dit direct aan de klant en komen met een voorstel om dit aan te pakken. Zo voorkomen we discussies achteraf.” Hoe ziet u de toekomst van jachtservicebedrijven? “Zolang er jachten zijn, zullen er jachtservicebedrijven bestaan. Maar vaak kan de marketing en communicatie beter. Dat heb ik tenminste zelf ervaren. Door meer aandacht te besteden aan onze communicatie zit onze winterstalling nu elk jaar vol. Hieruit vloeien veel werkBiografie Ernst Blomjous volgde een studie tot Scheepsbouwkundig Ingenieur in Denemarken. Voordat hij bij Medemblik Yacht Service aantrad, werkte hij onder andere bij Amels en Wärtsilä. Hij bekleedde veelal (commerciële) functies op het gebied van inkoop, verkoop, project management en after sales. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en twee kleinkinderen. zaamheden voort. Verder zijn initiatieven om meer jongeren te betrekken bij de watersport enorm belangrijk om de toekomst van onze sector te waarborgen. Tot slot blijft werken aan de kwaliteit van de jachtservice een continu aandachtspunt.” U bent lid van de HISWAwerkgroep die meegewerkt heeft aan het opzetten van een certificatiesysteem voor jachtservicebedrijven. Wat is de meerwaarde hiervan? “Het is belangrijk dat mooie en kostbare zeil- en motorjachten goed onderhouden worden. Als een jachteigenaar van ligplaats of winterstalling verandert, wil hij graag bij een kwaliteitsbedrijf terecht komen. Door het opstellen van criteria waar jachtservicebedrijven aan moeten voldoen, creëren we een HISWAwaarborgmerk die de kwaliteit van een jachtservicebedrijf bevestigt. Een goede zaak voor zowel de klant als voor het gerenommeerde jachtservicebedrijf.” 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication