27

Doordat elektromotoren compact zijn, kunnen ze goed worden ingebouwd. De accu’s kunnen worden geplaatst op een plek waar dat qua ruimte en gewicht goed uitkomt. comfortabel en schoon naar circulaire economie plezierjacht eens vanuit een heel andere benadering aan te pakken. Voor het ambacht van de jachtbouw in Nederland is het vijf voor twaalf. Het is nog niet te laat, maar Nederlandse jachtwerven moeten niet proberen te concurreren met buitenlandse werven die jachten in grote aantallen produceren. Het onderscheid moet zijn: kwaliteit en innovatie. Dat hebben we in Nederland voldoende in huis. Omschakelen naar nieuwe concepten, nieuwe technieken en nieuwe materialen is mijn advies. Want terwijl de bouw van superjachten floreert, bouwt bijna geen werf meer kleine en middelgrote jachten. Als Nederlandse jachtwerven voorop lopen in het ontwerpen van energie-efficiënte jachten, gemaakt van herbruikbaar materiaal, kunnen we weer een sterke positie veroveren in de markt.” Vlasvezel Van Well is geen roepende in de woestijn. Hij realiseerde zelf een motorjacht dat duurzaam is gebouwd en energiezuinig in het gebruik: de Zeezilt. “Een duurzaam jacht bouwen begint bij het ontwerp van de romp. Als de weerstand van de romp in het water kleiner is, is minder vermogen nodig om de boot voort te stuwen. Daarom heeft de Zeezilt een HISWA MAGAZINE 6 heel spitse boeg. Stabiliteit krijgt het jacht dankzij de uitwaaierende boorden, die vanaf midscheeps aan weerszijden zorgen voor extra lift, waarmee de weerstand in het water weer vermindert naarmate de snelheid toeneemt.” Van Well laat een monster zien van het materiaal waarmee de romp gebouwd is: een composiet van biologisch afbreekbaar schuim met stevige wanden van vlasvezels. Het plankje van het lichte en harde materiaal is gebroken. “We testten de breeksterkte. We legden het materiaal met de uiteinden op een verhoging en zetten gewicht op het midden. De plank van biologisch schuim en vlas brak na 365 kilo. Dezelfde test deden we met een even dikke, even lange plank van glasvezel en PVC-schuim. Die brak na 120 kilo. Het nieuwe materiaal is dus niet alleen afbreekbaar en opnieuw te gebruiken, het is ook nog eens ruim drie keer zo sterk. Zeezilt is in dit vlasvezel versterkte composiet gebouwd.” Weesboten De noodzaak van omschakeling wordt bovendien steeds indringender duidelijk. Nu een grote groep watersporters uit de babyboomgeneratie ouder wordt en zijn jacht verkoopt, komt een grote 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication