45

NIEUWSINNOVATIE VesselView 703 Mercury Marine introduceert de volgende generatie van VesselView, 703. VesselView 703 is uitgerust met WiFi en het nieuwe Simrad SolarMAX HD-scherm. Het glazen touchscreen heeft een beeldverhouding van 16:9, dimbare achtergrondverlichting en een laag die verblinding tegengaat. Het display heeft ook bedieningsknoppen. De gebruiker kan dus kiezen hoe hij het display wil gebruiken, afhankelijk van de toestand van de zee en de weersomstandigheden. VesselView 703 is in staat om tegelijkertijd informatie weer te geven over vier motoren. Die informatie betreft meer dan dertig parameters, waaronder het brandstofpeil, olietemperatuur, accuspanning en waterdiepte. VesselView 703 heeft een ingebouwde gps en kaartplotter en een geïntegreerd echolood met CHIRP. www.mercurymarine.com Dtorque 111 buitenboorddiesel Yanmar Marine International en het Duitse Neander Shark introduceren de Dtorque 111. Naar eigen zeggen is het de kleinste dieselmotor met common-rail brandstofinjectie. De buitenboordmotor is een tweecilinder diesel met een vermogen van vijftig pk. De compacte motor is bedoeld voor gebruik op kleine werkboten. De verwachte levensduur van de Dtorque 111 ligt ruim boven de tienduizend uur. Dat is volgens Yanmar meer dan het dubbele van de levensduur van een vergelijkbare benzinemotor. De common-rail brandstofinjectie levert vijftig pk op de schroef, bij een koppel van 111 newtonmeter en 2.500 toeren per minuut. Het aluminium motorblok heeft een cilinderinhoud van achthonderd cc. Het blok heeft twee, tegen elkaar in draaiende, krukassen. Die zorgen samen met twee zware vliegwielen voor een laag trillingsniveau. www.yanmarmarine.com Innovaties van Seldén Het Zweedse bedrijf introduceerde een elektrisch Furlex rolreefsyteem met ombouwset voor bestaande rolfoksystemen en een rolreefsysteem voor kleine boten. De elektrisch aangedreven Furlex-modellen zijn bedoeld voor zeiljachten van 30 tot 45 voet met een voorstag van zes tot tien millimeter. Furlex 204E en Furlex 304E hebben een waterdichte behuizing van composiet en een omvormer voor 12 naar 24 of 48 Volt. Dat zorgt voor dunne elektriciteitskabels van de omvormer naar de furler en een compacte en zeer efficiënte elektrische motor. Seldén ontwikkelde ook een ombouwset van hand- naar elektrische bediening. Die is geschikt voor de Furlexmodellen vanaf 1998. Nieuw zijn ook drie kleinere rolsystemen voor dinghies en kielboten met voorstagen tussen drie en vier millimeter. Deze furlers zijn gebaseerd op een ronddraaiend voorstag om het zeil in te rollen. www.seldenmast.com 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication