7

Big Screen Competition Alle veertien groots Of ze nu op groot doek schitteren of iets kleiner in je woonkamer, deze fi lms voelen zich overal thuis. Ze verdienen naar onze mening een groot Nederlands publiek, ook na het festival. Voor de VPRO Big Screen Award komt een buitengewone selectie aan premièrefi lms in aanmerking, van kunstzinnige arthouse tot meer klassieke cinema. Een publieksjury bepaalt welke van deze veertien fi lms een uitbreng in de bioscoop en een uitzending op de Nederlandse tv krijgt. Een bijna onmogelijke keuze, zoals blijkt uit onderstaande bloemlezing. De menselijke maat Neem bijvoorbeeld Drifting, een subtiel en humaan verhaal over de dakloze Fai in hedendaags Hongkong, tegen de achtergrond van de grootschalige protesten. De fi lm is een prachtige follow-up bij het Made in Hong Kong: Ordinary Heroesprogramma dat IFFR vorig jaar vertoonde. Of kijk naar The Last Farmer, over een oude Indiase boer die ten onrechte in de gevangenis belandt. Zijn grootste zorg: wie zorgt er ondertussen voor het land? Deze parabel over het belang van tradities verweeft sprookjesachtig mooie beelden met droge humor en sociaal drama. Lone Wolf speelt zich af in de nabije toekomst. In deze politieke thriller houdt de Australische overheid een groep milieuactivisten in de gaten. De beelden bestaan bijna volledig uit opnames van bewakingscamera’s, telefoons en Skype-sessies. Sex, lies & noedelsoep Dat eten erotiserend kan werken, weten we al sinds de Japanse cultklassieker Tampopo (1985, Jûzô Itami), waarin een rauwe eidooier van tong tot tong gaat. De hoofdpersonen in Sexual Drive hanteren gewoon eetstokjes, maar ook hier genieten ze wel heel nadrukkelijk van hun lichtelijk apocalyptische wending. Van hetzelfde continent komt de Braziliaanse fi lm Carro Rei, een onvoorspelbare en hoogst originele fi lm waarin auto’s tot leven gewekt worden en er fascistische trekjes op na blijken te houden. Oude bekenden Van Paz Fábrega (Tiger Award voor Agua fría de mar, IFFR 2010) toont het festival Aurora, een bedachtzaam verteld verhaal over een jonge tiener die ongewenst zwanger is. Fábrega laat grote drama’s achterwege – het is allemaal al ingewikkeld genoeg. Ook Renata Litvinova is een oude festivalbekende. Van deze cultactrice, scenarist en fi lmmaker vertoont het festival haar nieuwste fi lm, het romantische maar ook duistere sprookje The North Wind. Smash hit En dan is er ook nog het mega-aanstekelijke Les Sorcières de l’Orient: over het Japanse 1 – 7 februari 2021 7 ramen, mapo tofu of gefermenteerde bonen. Deze ‘Sex, Lies en Noedelsoep’ is een zinnelijk drieluik zonder seksscènes, maar lust te over. In de tragikomische Argentijnse fi lm El perro que no calla hopt de gelaten dertiger Sebastian van baan naar baan. Langzaam verandert hij, net als de wereld om hem heen – al neemt die een damesvolleybalteam dat goud won op de Olympische Spelen van 1964. Met veel oude volleybalmanga’s (dat werd een heus genre dankzij deze vrouwen) en geweldige soundtrack. Knap hoe je meer dan 50 jaar na dato nog steeds op het puntje van je stoel kunt zitten voor een volleybalfi nale. Big Screen Competition Archipel, Félix Dufour-Laperrière, Canada Aristocrats, Sode Yukiko, Japan As We Like It, Chen Hung-i & Muni Wei,Taiwan Aurora, Paz Fábrega, Costa Rica/Mexico Carro Rei, Renata Pinheiro, Brazilië The Cemil Show, Bariş Sarhan, Turkije Drifting, Jun Li, Hongkong The Last Farmer, M. Manikandan, India Lone Wolf, Jonathan Ogilvie, Australië The North Wind, Renata Litvinova, Rusland El perro que no calla, Ana Katz, Argentinië Sexual Drive, Yoshida Kota, Japan Les Sorcières de l’Orient, Julien Faraut, Frankrijk The Year Before the War, Dāvis Sīmanis, Letland IFFR.com/bigscreen Lone Wolf Carro Rei

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication