2

VOORWOORD Van afstand toch dichtbij Bij Lek en Waard Wonen willen we dicht bij onze huurders staan. In 2020 hadden we daarvoor allerlei nieuwe plannen klaar liggen. We wilden nieuwe huurders een bezoekje brengen enkele weken nadat ze hun sleutel kregen. Gewoon om na te gaan of er nog vragen zijn. We wilden zogeheten luisterpanels organiseren, waarin huurders hun meningen en ervaringen delen over een bepaald onderwerp. Vanwege corona ging dit niet door. ALLEREERST Bespaar energie en tientallen euro’s Energie en geld besparen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wist u dat deuren en gordijnen sluiten vele euro’s bespaart? Lees deze en andere tips op de Energiebespaarmeter die u samen met een tegoedbon van 45 euro hebt ontvangen. Een gratis gesprek met de wooncoach helpt u verder. Lek en Waard Wonen zet energie besparing stevig op de kaart. Of liever: op een brief die we begin september aan alle huurders hebben gestuurd. Bij de brief zat de Energie bespaarmeter met letterlijk een meter lange lijst met tips om energie én geld te besparen. ‘Zo willen we bijdragen aan een structurele lastenverlichting’, zegt Anita Jacovljevic, manager Klant en Wonen. ‘DOOR KLEINE GEDRAGSVERANDERINGEN KUN JE GELD EN ENERGIE BESPAREN’ Cadeaubon van 45 euro De brief bevatte ook een cadeaubon van 45 euro. ‘Daarmee kunnen huurders artikelen kopen bij Hubo Streefkerk of Hubo Bleskensgraaf om energie te besparen. Of ze wisselen hun cadeaubon online in’, zegt Anita. ‘Om het gemakkelijk te maken hebben we op kantoor een energiepakket voor huurders klaarstaan.’ De cadeaubon is een compensatie voor de hogere rioolheffing voor huurders. ‘Het is een gevolg van de fusie van de gemeenten Molenwaard en Giessenlanden.’ 2 THUIS > Bon kwijt? Ga naar groenebon.nl/verloren. Gesprek met een wooncoach ‘Onderdeel van de compensatie is ook een gratis gesprek met een wooncoach’, zegt Heidi Verschoor van stichting Het Nieuwe Wonen. ‘Een wooncoach is een opgeleide vrijwilliger die huurders persoonlijk advies geeft over energiebesparing. Net als in de Energiebespaarmeter gaat het om gedragsveranderingen, zoals korter douchen. Of om kleine maatregelen, denk aan folie achter de radiator of ledlampen. Alle beetjes helpen.’ Zelf wooncoach worden? Normaal gesproken komt een wooncoach bij de huurder thuis voor een gratis gesprek en een rondje door de woning. ‘Vanwege corona doen we dit nu ook digitaal of telefonisch. En we organiseren webinars: digitale presentaties waarin je online uitleg krijgt over bespaarmogelijkheden.’ Heidi benadrukt dat je niet alleen een wooncoach kunt inschakelen. ‘Je kunt er ook een worden. We zijn op zoek naar vrijwilligers: huurders die andere huurders helpen energie te besparen. Dat werkt heel doeltreffend.’ ! Verzilver uw tegoedbon vóór 1 februari 2021. Vraag ook uw gratis gesprek aan met de wooncoach. Zelf een wooncoach worden? Geef u op via info@hetnieuwewonen.nl. Toch is er dit jaar ook heel veel wel doorgegaan. U kunt bijvoorbeeld nog altijd een beroep doen op Zwaluwe Bouw voor reparaties en met het verduurzamen en het planmatig onderhoud zijn we gewoon verder gegaan. Moeten we voor werkzaamheden binnen zijn, dan doen we dat altijd in overleg met de bewoners. Jammer is dat u alleen op ons kantoor terecht kunt als u vooraf een afspraak hebt gemaakt. Gelukkig weet u ons telefonisch goed te vinden. En ik wijs u ook graag op de extra mogelijkheden om online in contact te komen. Op 26 oktober hebben we een geheel vernieuwde website gelanceerd. Hierop staat niet alleen extra veel informatie, op termijn breiden we onze digitale dienstverlening nog verder uit voor hen die daar graag gebruik van maken. Ik nodig u uit eens een kijkje te nemen op www.lwwonen.info. Adrie Tukker, directeur-bestuurder

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication