5

! Toch nog een feestelijke Burendag Tini Berkouwer en Adrie de Jong zorgen altijd voor een bijzondere Burendag. Samen met de medebewoners van het seniorencomplex aan de Middelweg in Nieuw-Lekkerland komen ze samen voor gezellige activiteiten. ‘Als bewoners stoppen we hiervoor allemaal een bijdrage in de ‘doepot’’, zegt Tini. ‘ONZE TENT IS RUIM GENOEG OM VOLDOENDE AFSTAND TE HOUDEN’ Gooide corona dit jaar geen roet in het eten? ‘Gelukkig niet’, zegt Adrie. ‘Vanwege de weersverwachtingen hebben we Burendag eerder gevierd, op 21 september. We combineerden het met het 60-jarig huwelijksfeest van twee bewoners.’ Het feest ging door tot ’s avonds laat. ‘We hebben een tent voor deze gelegenheden’, zegt Tini. ‘Die is ruim genoeg om veilig afstand te houden.’ Het koffie drinken op elke eerste vrijdag van de maand gaat door corona niet meer door. Adrie: ‘Bij ons in de middelste hal zitten we dan te dicht op elkaar. Als oudere mensen is dat nu even niet verstandig.’ NOMINEER EEN ENGEL IN UW BUURT Wie geeft, mag ook iets terug krijgen. Kent u een huurder die de afgelopen tijd voor u of een ander klaar stond? Bijvoorbeeld om boodschappen te doen, een hapje eten te brengen of om gewoon een praatje te maken? Nomineer hem of haar voor een bloemetje. Stuur uw tip uiterlijk 1 februari naar: mail@lwwonen.nl. Onder de aanmeldingen verloten we vijf mooie bossen. HOE GAAT LEK EN WAARD WONEN OM MET CORONA? • Bezoek op kantoor Bij Lek en Waard Wonen volgen we nauwkeurig de richtlijnen van het RIVM. Op dit moment van schrijven werken we zo veel mogelijk thuis. Voor spontaan bezoek is ons kantoor gesloten. Wilt u langskomen? Maak dan van tevoren een afspraak. Blijf thuis bij gezondheidsklachten. Zo voorkomen we eventuele besmettingen. bij een woning waar al een tijdje de gordijnen gesloten waren. Voor een paar huishoudens waar corona heerste, deed ik met mijn gezin boodschappen.’ In juni, toen corona wat luwde, zijn Jeannette en Joop door de hele straat gegaan om letterlijk ‘het ijs te breken’. ‘We trakteerden op schepijs. Mensen kwamen blij verrast naar buiten en gingen met elkaar in gesprek.’ ‘MIJN ROL OM ZO GOED MOGELIJK TE LUISTEREN. SPEELT ER IETS ACHTER DE VOORDEUR?’ Tranen van waardering Joop en Jeannette overleggen regelmatig hoe ze de buurtbewoners zo goed mogelijk kunnen bereiken. ‘In de Week tegen Eenzaamheid in oktober hebben alle straatambassadeurs bossen bloemen uitgedeeld. De L. & N. Smit’s Stichting zoekt ook voor andere straten van NieuwLekkerland straatambassadeurs. Interesse ? Stuur een bericht naar voorzitter@smitsstichting.nl. Ik twijfelde nog een beetje: is dit niet stigmatiserend? Maar bij sommigen stonden de tranen in de ogen van waardering.’ Ook Joop voelt hoe dankbaar het werk is. ‘Het is belangrijk dat je achterhaalt waar iemand echt behoefte aan heeft. En kijk ook wat iemand zelf nog kan. Niet pamperen, maar motiveren: daar help je een ander uiteindelijk het meeste mee.’ • Steunpunten Al onze steunpunten zijn gesloten. U kunt wel telefonisch een afspraak met een medewerker maken. • Reparatieverzoeken Reparatieverzoeken pakt Zwaluwe Bouw nog steeds op. De medewerkers daar doen er alles aan om besmetting te voorkomen. Dat doen ze ook als ze voor een reparatie langskomen. Ze schudden bijvoorbeeld geen handen en kunnen een reparatie uitstellen als een bewoner ziek is of bezoek niet ziet zitten. • Bereikbaarheid Uiteraard zijn we telefonisch en per e-mail gewoon bereikbaar. Via onze (vernieuwde) website kunt u ook veel zaken regelen. > Kijk ook op www.lwwonen.info/ coronanieuws. 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication