11

schap ‘Zij zijn de eigenaren’, zoals Hans van de Velde, oud- voorzitter van Woortblind dat zo mooi verwoordt. 2: Professionele kennis – deze (praktijk)kennis komt van behandelaren en belangenverenigingen die te maken hebben met grotere groepen mensen met Ad(H)d, autisme, dyslexie en dyscalculie. Zij zien daardoor de grotere verbanden, verschillen en overeenkomsten tussen individuen. Het is hun werk om uit te vinden wat wel of niet werkt. 3: Wetenschappelijke kennis – Wetenschappers hebben hun eigen vragen over Ad(H)d, autisme, dyslexie en dyscalculie en die komen niet noodzakelijk overeen met de vragen van de andere twee groepen. Veel wetenschappelijk onderzoek bereikt de ervaringsdeskundigen niet en andersom wordt in de wetenschap maar mondjesmaat gebruik gemaakt van ervaringsdeskundigheid en professionele kennis. moreel model mensen die redeneren vanuit het morele model hebben meestal weinig tot geen kennis over verschillen in persoonlijkheidsstructuren. Ze gaan onbewust uit van de opvatting dat breinen ongeveer hetzelfde zijn en dat als je maar gewoon doet en je best doet, het allemaal wel goed komt. lukt dat niet, dan faalt zowel het kind als de opvoeder. Ik denk dat iedereen met Ad(H)d, autisme, dyslexie en dyscalculie dit soort opvattingen maar al te goed kent uit de media en van goedbedoelende, maar ondeskundige mensen uit de omgeving. dit model negeert feitelijk alle drie de genoemde kennisbronnen. medisch model Het medische model is te beschouwen als een reactie op het morele model. de persoon met dyslexie, dyscalculie, Ad(H)d en autisme valt niets te verwijten, 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication