21

Ze leggen de lat vaak hoog rotterdam. de school telt ca. 500 leerlingen, niet een van de kleinste dus. marzenka rolak heeft meegewerkt aan het dyslexiebeleidsplan van de school. de bedoeling hiervan is dat alle leerlingen met een diploma de opleiding verlaten. Zo is er een inloopspreekuur voor dyslecten ingesteld waarvan veel gebruik wordt gemaakt. Het dyslexiebeleidsplan is een ‘levend’ stuk zodat er regelmatig een aanpassing wordt doorgevoerd als de praktijk dit vraagt. Hierdoor gaat het stukken beter met de leerlingen die dyslexie of leesproblemen hebben. Het zou erg mooi zijn als meerdere scholen dit voorbeeld volgen. Het is mijn wens hierover een keer met marzenka van gedachten te wisselen en deze methode via de Werkgroep onderwijs aan andere scholen kenbaar te maken. meten is weten de derde workshop van marijke van grafhorst ging over wat abstractere zaken rond dyslexie. Voornamelijk cijfers over aantallen leerlingen met dyslexie en andere beleidsmatige gegevens. Vast interessant voor een statisticus, maar wat minder voor ons dyslecten denk ik. Wel goed dat het wordt gedaan, meten is weten tenslotte. mijn workshop: hoe voelt het om dyslectisch te zijn? na afloop was er een enquête waarin organisator lexima mij ruimte bood voor extra opmerkingen. daarin heb ik aangegeven dat ik graag een workshop wil geven volgend jaar. die krijgt de titel ‘Hoe voelt het om dyslectisch te zijn’. Waarom? omdat deze invalshoek volledig ontbrak op deze dag. er werd in de diverse workshops veel over dyslecten gesproken, maar niet met. dat vind ik een gemiste kans. Wie kan er nu beter uitleggen hoe het is en vooral hoe het voelt om dyslectisch te zijn dan een dyslect zelf? de belevingswereld van een dyslect is naar mijn overtuiging wezenlijk anders dan die van mensen zonder dyslexie. Het beelddenken, maar ook de hooggevoeligheid die ik vaak herken bij mijn mededyslecten maakt dat de dyslect dingen anders beleeft. Het is belangrijk dat mensen die dyslecten begeleiden dit begrijpen en erkennen. dit zou ik graag aan de bezoekers van deze conferentie overbrengen. Ik ben benieuwd of ze op mijn aanbod ingaan. 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication