27

1. Bescherming van werknemers Op dit moment worden de werknemers niet goed behandeld. De belangrijkste medewerkers van de organisatie worden enerzijds gezien als zzp’ers en krijgen dus niet de verschillende voordelen die werknemers in loondienst wel krijgen, zoals een vast salaris, betaalde overuren, werkeloosheidsverzekeringen en gezondheidsuitkeringen. Anderzijds beschouwt Uber ze wel als werknemers. 2. Samenwerking in de markt Op dit moment is Uber bezig om marktleider te worden. Door miljarden aan geïnvesteerd geld kan Uber de ritprijzen laag houden, waardoor het bedrijf nauwelijks concurrentie heeft. Er zijn meerdere bedrijven, zoals Airbnb, die hetzelfde businessplan hebben. Hierdoor zullen uiteindelijk een paar bedrijven alle macht hebben, wat een grote invloed zal hebben op de economie en op de werkgelegenheid. Om de economie en het kapitalisme in stand te houden, zijn samenwerkingen met kleinere en lokale bedrijven essentieel. 3. Meer aandacht voor het milieu Uber stelt dat het een duurzaam product levert, omdat het ervoor zorgt dat onderbenutte producten met elkaar gedeeld worden. In wezen heeft Uber hier een goed punt, maar toch zijn er ook voorbeelden die op het tegendeel wijzen. Zo blijven chauffeurs die wachten op een nieuwe rit vaak door de stad rijden, waardoor er extra uitlaatgassen zijn. Een tweede punt is dat Uber de ritten zo goedkoop maakt dat consumenten het openbaar vervoer steeds vaker vermijden en liever een Uberrit boeken. Uitlaatgassen die normaliter bespaard zouden blijven doordat consumenten het openbaar vervoer gebruiken, verspreiden zich nu toch. Bij Uber 3.0 blijft de kern van het concept hetzelfde: een platform dat taxichauffeurs en klanten bij elkaar brengt. De chauffeurs blijven zzp’ers, zodat zij hun vrijheid kunnen behouden en hun eigen tarieven kunnen bepalen. Dit doen zij echter niet alleen. Het doel van Uber 3.0 is om mensen samen te brengen en met elkaar te verbinden. Daarom zullen de chauffeurs per regio samenwerken. Samen met andere chauffeurs uit de regio vormen zij een vereniging binnen Uber. Elke vereniging komt maandelijks samen en bepaalt gezamenlijk haar tarief. De maandelijkse bijeenkomsten en het contact tussen de chauffeurs zorgen voor sociale controle. Mensen letten op elkaar en komen voor elkaar op. Daarnaast heeft elke vereniging een eigen bestuur dat de rechten van de vereniging waarborgt tegenover Uber. 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication