29

Wanneer de consument toch besluit om een autotaxi te kiezen, wordt carpoolen zoveel mogelijk gestimuleerd. Een consument krijgt bij het bestellen van de taxi een overzicht met tijden waarop al een rit gepland staat die langs of richting dezelfde bestemming gaat, waarbij het mogelijk is om samen te reizen. Op deze manier kan de consument ook bij het nemen van een autotaxi een duurzamere keuze maken door samen te reizen. Uber wil een monopolie worden, maar bij Uber 3.0 valt deze mogelijkheid weg. De prijzen die de chauffeurs vragen, worden weer marktconform, waardoor concurrentie blijft bestaan. Reizen met Uber wordt echter wel zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt om zoveel mogelijk taxichauffeurs aan te laten sluiten bij het platform, bijvoorbeeld door goede voorwaarden op te stellen en door samenwerking met andere chauffeurs te stimuleren. Daarnaast maakt Uber 3.0 vrijwel geen winst. Het bedrijf kan de kosten dekken en heeft geld om te investeren in het platform en om de kortingen te compenseren voor de chauffeurs, maar maakt geen grote winst. Gestreefd wordt namelijk naar een economie die niet meer volledig gericht is op winst maken. Veel belangrijker is het om als bedrijf iets te doen waar de wereld beter van wordt en daar staat Uber 3.0 helemaal achter. 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication