37

De chauffeur zal hier zelf geen bericht van krijgen, waardoor het geforceerde en gemaakte gedrag van een sollicitatie volledig wordt omzeild, om zo echte interacties te stimuleren. Als de werkgever de chauffeur na bijvoorbeeld drie ritten graag een baan wil aanbieden, kan deze dit op het Uber from Hi to Hired-platform aangeven. De chauffeur krijgt hier vervolgens bericht van en kan kiezen om wel of niet op het aanbod in te gaan. Uber from Hi to Hired is de manier voor Uber om de switch te maken van een kortetermijnwinstfocus naar een langetermijnfocus op (financiële) waarde voor de maatschappij vanwege de volgende punten: • De achtergrondcontroles worden verbeterd, doordat intensiever moet worden gecontroleerd wie de Uberchauffeur is, in verband met het potentiële aanbieden aan werkgevers. De achtergrondcontroles kunnen bekostigd worden door de opbrengsten van de zogenaamde ‘kickback-fee’ die Uber ontvangt voor het aanleveren van goede werknemers aan de werkgevers, net zoals uitzendbureaus dat doen. • De kwaliteit van ritten neemt toe, omdat chauffeurs bij elke rit hun potentiële volgende werkgever kunnen ontmoeten. • Werklozen krijgen de kans om bij Uber zowel direct inkomen te genereren, als te zoeken naar een baan die hen op langere termijn van inkomen kan verzekeren. Hierdoor kan zowel het aantal werklozen als het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft, afnemen. • Werkgevers krijgen de kans om op een authentieke en oprechte manier kennis te maken met potentiële werknemers door hen in een niet-sollicitatiesetting te spreken. Daarnaast is bij de werknemers geen sprake van directe teleurstelling bij het afgewezen worden na een sollicitatie, omdat deze niet weten wie de potentiële werkgever is. 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication