8

• Het tweede type organisatie is de peer-to-business-topeer-marktplaats, oftewel een marktplaats waar bedrijven optreden als tussenpersoon tussen twee mensen. De handel in privégoederen vindt nog steeds plaats, maar de ontmoeting tussen de peers niet. Bijvoorbeeld het bedrijf Iambnb dat optreedt als dienstverlener die via Airbnb appartementen verhuurt, terwijl mensen op vakantie zijn. Of ParkFlyRent, een bedrijf dat op verschillende luchthavens in Europa personenauto's verhuurt aan inkomende reizigers. De deeleconomie kan bijdragen aan de ontwikkeling van een groene en inclusieve economie. Een economie die zorgt voor de aarde en waaraan iedereen kan deelnemen. Initiatieven als Peerby en de Herenboeren, een groep van 500 mensen die samen een boerderij runt op een natuur-inclusieve manier, streven dat nadrukkelijk na. Bij organisaties als Airbnb en Uber is dat de vraag. Uber Uber is een onderneming die bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer in verschillende landen. Het bedrijf verbindt via zijn mobiele app klanten in 67 landen met officiële taxichauffeurs, maar ook met privéchauffeurs. Uber berekent daarvoor een commissie van 26% van de ritprijs (exclusief btw) en verdient aan het gebruik en de doorverkoop van de verkregen persoonsgegevens. In 2019 werden in totaal 6 miljard trips via Uber uitgevoerd met een totale waarde van US$ 65 miljard. Uber is verworden tot een enorm bedrijf waar veel weerstand tegen is vanuit de bestaande taxiwereld. In verschillende steden kwamen officiële taxichauffeurs in protest tegen de concurrentie door privépersonen die veelal niet over de vereiste vergunning, opleiding en veiligheidsvoorzieningen beschikken. • Ook de taxichauffeurs die via Uber hun diensten aanbieden, komen meer en meer in het geweer tegen de praktijken van Uber. Zo claimt het platform neutraal te zijn, maar manipuleert daarentegen wel het gedrag van de gebruiker. De app van Uber zit vol met op gaming gebaseerde principes en gokbeloningen, die stimuleren dat de bestuurder lange werkdagen maakt. 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication