0

RPT-DAGEN BEDRIJFSAUTO 2018 | 2019

EEN LEERLING ONDER JE HOEDE Heb je dit schooljaar een leerling onder je hoede? Dan wil je hem graag het vak goed bijbrengen. Maar ja, er moet ook gewerkt worden. Je zorgt ervoor dat je leerling zo snel en goed mogelijk declarabele klussen kan doen. Met welke klus begin je? Hoe breng je complexe stof het beste over? Hoe diep moet je ergens op in gaan? We helpen je graag. Het overzicht van alle RPT-dagen in deze gids helpt je om in een praktische volgorde te werken. Het geeft je ook de zekerheid dat geen belangrijke dingen worden overgeslagen. Dit leerplan sluit aan op wat er voor school moet gebeuren. Met deze gids kies je bovendien gemakkelijk de RPTdagen die je leerling nodig heeft. We hebben 100 verschillende RPT-trainingen op alle niveaus, van vierwieluitlijnen en ABS tot datanetwerken. Alle trainingen worden meerdere keren per jaar gegeven op 4 verschillende locaties, dus je plant een RPT-dag in wanneer het jou uitkomt of wanneer jouw leerling er aan toe is. Op een RPT-dag kan je leerling zich een hele dag focussen op, bijvoorbeeld, elektronica. Wij leren hem precies dát wat hij weten moet en jij krijgt er de volgende dag een leerling voor terug die ineens kan omgaan met een multimeter. Wist je dat Innovam ook de lesmethodes maakt die ROC’s gebruiken? Daardoor kunnen we de inhoud van de RPT-trainingen goed laten aansluiten op wat er op school gebeurt. Zo helpt RPT je leerling bij zijn opleiding en uiteindelijk om te slagen voor zijn examen. Een planning voor de RPT-dagen maak je eenvoudig op innovam.nl/RPTplanner. Wil je liever persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste RPT-dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087816. We helpen je telefonisch of regelen dat jouw accountmanager bij je langskomt. Samen maken we van je leerling een echte monteur. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | EEN LEERLING ONDER JE HOEDE

INHOUD WAT IS RPT? AANSLUITING BIJ SCHOOL WAT KOST RPT? WELKE RPT-TRAININGEN KIES JE VOOR JE LEERLING? RPT. TRAININGEN | MODULES BIG WHEELS ONDERHOUD REPARATIE DIAGNOSE DIAGNOSE GEVORDERD VERGELIJK. RPT-OPDRACHTEN | BIG WHEELS-PRAKTIJKOPDRACHTEN OOK INTERESSANT. MENTOR ONS YOUTUBE-KANAAL TREFWOORDENREGISTER 5 7 9 10 12 14 21 30 38 45 51 53 54 Dit boekje is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. ©INNOVAM 2018 3.

‘De moeilijkste leerling is nu mijn beste monteur.’ Jan van Steenis, Leermeester

WAT IS RPT? Tijdens een RPT-dag kan je leerling volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. Omdat Innovam lesmateriaal voor de ROC’s maakt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen ook perfect aan bij wat je leerling voor school moet leren. Bovendien kan hij bij ons ook handelingen oefenen die in de werkplaats niet vaak voorkomen, maar die hij op het examen wel moet kunnen doen. RPT helpt je dus met het opleiden van je leerling en dat scheelt jou een heleboel tijd. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je leerling het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Daarom krijg je van ons altijd een samenvatting van zijn beoordeling per e-mail -de uitgebreide versie krijgt hij zelf mee. Zo weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. Samen zorgen we ervoor dat je leerling een goede monteur wordt. DE VOORDELEN VAN RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de leerling nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT sluit aan op ROC-opleidingen Doordat Innovam lesmateriaal voor ROC’s ontwikkelt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen aan bij wat je leerling voor school moet leren in het leerbedrijf. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot een leerling het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je leerling wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WAT IS RPT 5.

AANSLUITING BIJ SCHOOL In het leerbedrijf ben jij met je leerling aan het werk. Je leert hem het vak en zorgt dat hij declarabele klussen kan doen. Je probeert klussen te plannen die passen bij het onderwerp waar hij op school aan werkt. Soms is dat lastig. En als je hem iets leert, weet je niet of je volledig bent, zodat hij alles weet voor het examen. Big Wheels heet de methode die Innovam uitgeeft voor de opleiding BAT-EBAT. In 2016 is Big Wheels compleet vernieuwd, in samenwerking met leermeesters en docenten. Het lesmateriaal is verdeeld in kerntaken en modules. Bij elke module horen praktijkopdrachten. De inhoud van de RPT-dagen sluit goed aan op de vaktheorie die de leerling op school leert. In deze gids staat bij elke RPT-dag bij welke module deze aansluit. In het overzicht achterin zie je bovendien welke praktijkopdrachten de leerling na het volgen van de RPT-dag kan maken of afvinken. Op RPT-dagen kan jouw leerling ook handelingen oefenen die in de werkplaats niet vaak voorkomen, maar die hij op het examen wel moet kunnen doen. Het overzicht van alle RPT-dagen helpt je om de opleiding van jouw leerling zo goed mogelijk in te richten. Alles komt aan bod in de volgorde waar je in het leerbedrijf het meest aan hebt: beginnen bij de basis en erop gericht om zelfstandig klussen in het leerbedrijf te doen. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | AANSLUITING BIJ SCHOOL 7.

‘Met zo’n training dicht je het gat tussen kennen en kunnen.’ Raymond van Schuppen, Leermeester

WAT KOST RPT? Op een RPT-dag is je leerling niet inzetbaar in de werkplaats. Daar staat tegenover dat jij minder tijd nodig hebt voor begeleiding. Na een RPT-dag kan je leerling eerder zelfstandig declarabel werk doen. Zo levert een RPT-dag meteen veel op. Een RPT-dag kost 235 euro. Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het opleidingsniveau. ONDERHOUD / REPARATIE Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 235 € -106 € 129 DIAGNOSE € 235 € -75 € 160 DIAGNOSE GEVORDERD € 235 € -50 € 185 EXAMEN OEFENEN € 255 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT- en OOC-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WAT KOST RPT 9.

WELKE RPT-TRAININGEN KIES JE VOOR JE LEERLING? Tijdens een RPT-dag leert je leerling sneller en meer De leermeester en monteurs besteden veel tijd aan de leerling. Maar het is een vak om leerlingen inzicht bij te brengen. Bovendien weten zij vaak niet wanneer zij volledig zijn, zodat hij alles kan leren wat in de opleiding aan bod komt. RPT sluit aan bij school en scheelt veel tijd in de werkplaats. Tijd waarin leermeester en monteurs declarabel zijn. Je leerling kan bij ons veilig oefenen; geen probleem als het een keertje mis gaat. Hij kan ook uitleg vragen en dat helpt hem om het werk straks zelfstandig uit te kunnen voeren. Na de training krijgt hij bovendien een beoordeling, zodat direct duidelijk is wat hij vanaf nu zelf kan. Er is een RPT-dag voor veel klussen in de werkplaats en van het examen. Welke RPT-dagen kies jij voor je leerling? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan mijn leerling al? • Wat kan ik mijn leerling zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn leerling te begeleiden? KERNTAKEN BEPALEN JUISTE RPT-DAGEN KIEZEN Of je leerling nu voor Bedrijfsautotechnicus leert, of al weet dat hij Technisch Specialist wil worden; elke leerling begint met dezelfde basisonderwerpen. Onderhoud en Reparatie Elke opleiding begint met de kerntaken Onderhoud en Reparatie. Diagnose Diagnose is voor leerlingen Eerste Bedrijfsautotechnicus en Technisch Specialist. Diagnose gevorderd De TS’ers gaan in hun laatste jaar nog verder met Diagnose gevorderd. Belangrijke basis leggen Er zijn RPT-dagen die bijna iedereen volgt, zoals de Elektronica-dagen en Meten met de scoop. Declarabel werken Bekijk met welke vaardigheden jouw leerling direct declarabele klussen kan doen. Certificaten halen Voor welke werkzaamheden zijn certificaten nodig? Airco natuurlijk, maar ook hybride. Na de RPT-training ontvangt de leerling bij voldoende resultaat namelijk het benodigde certificaat. Hij moet ook slagen Wat is extra nodig om te slagen voor het examen? Denk bijvoorbeeld aan Motorconditie en distributie of Motorcomponenten en distributie, en de Motormanagement-dagen. Het handige RPT-overzicht op pagina’s 12 en 13 helpt jou en je leerling bij het kiezen. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE?

HANDIGE PLANNING MAKEN Gemakkelijk plannen Kies en plan de RPT-dagen gemakkelijk via innovam.nl/RPTplanner of gebruik het handige inschrijfformulier bij deze gids. Je kunt ervoor kiezen om ons de dagen te laten plannen of om dit telefonisch met jou af te stemmen. Als wij de RPT-dagen plannen dan houden we rekening met de voorkeuren, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen leerling en leermeester allebei een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang. Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087816. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. innovam.nl/RPTplanner 030-6087816 11.

TRAININGEN | MODULES BIG WHEELS ONDERHOUD BAT | EBAT | TS MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening WIELUITLIJNEN EN BANDEN • Banden en wielen • Wielgeometrie 17 • AUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 dgn • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 18 • DIESELMOTORMANAGEMENT • Auto Elektronica basis • Energiesystemen Diesel 19 • LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremsystemen 20 • MOTORCOMPONENTEN METEN • Motormechanische systemen 27 • SENSOREN EN ACTUATOREN • Auto Elektronica + Meten met de scoop 28 • DIAGNOSE LUCHTVERING • Meten met de scoop • Comfort- en veiligheidssystemen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 29 • OEFENEN EXAMEN ONDERHOUD EN REPARATIE BAT METEN MET DE SCOOP • Auto Elektronica • Auto Elektronica 3 TRANSMISSIE EN AANDRIJVING • Transmissie en aandrijving 25 • AUTO ELEKTRONICA | 3 dgn • Auto Elektronica 3 • Start- en laadsystemen op niveau 3 • Schemalezen 26 • 15 • REPARATIE BAT | EBAT | TS WIELUITLIJNING EN CHASSIS • Stuursystemen • Wielgeometrie 16 • DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremmen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 24 • 22 • 23 • LEGENDA voorkennis vereist bijbehorende Big Wheels-module BEDRIJFSAUTOTECHNICUS BAT | EBAT Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle TECHNISCH SPECIALIST TS Dordrecht, Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE GEVORDERD TS DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 dgn • Auto Elektronica + Meten met de scoop • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop • Motormanagement Diesel 33 • AIRCOSYSTEMEN EN STANDKACHELS • Warmtewisselsystemen 34 • DATANETWERKEN • Auto Elektronica + Meten met de scoop • Datanetwerken 35 • AIRCO TERUGWINNEN EN ONDERHOUD | 2 dgn • Aircosystemen en standkachels OEFENEN EXAMEN REPARATIE EBAT OEFENEN EXAMEN DIAGNOSE EBAT 36 • 37 • 42 • DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN • Airco terugwinnen en onderhoud + certificaat f-gassen verplicht • Auto Elektronica 5 43 • DIAGNOSE HYBRIDESYSTEMEN • Hybridesystemen + certificaat NEN3140 of NEN9140 verplicht • Hybride en elektrische voertuigen op niveau 3 OEFENEN EXAMEN REPARATIE TS OEFENEN EXAMEN DIAGNOSE TS 44 • 44 • 31 • DIAGNOSE DATANETWERKEN | 2 dgn • Meten met de scoop • Auto Elektronica 4 32 • VOERTUIGPRESTATIES • Meten met de scoop • Motordynamica 41 • DIAGNOSE MANAGEMENTSYSTEMEN | 2 dgn • Meten met de scoop • Motorregelingen • Rijdynamica 39 • 40 • 13.

RPT. ONDERHOUD ‘Top training! Goede en duidelijke uitleg.’ Martijn, leerling RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE?

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE Belangrijke dag voor in het leerbedrijf en voor het examen De leerling leert onder andere de klepspeling afstellen en verschillende metingen uitvoeren die veel voorkomen in de werkplaats. Deze metingen zijn ook onderdeel van het examen BAT. Na de training kan de leerling verschillende metingen uitvoeren die in het examen BAT voorkomen: • met schuifmaat en schroefmaat de nokhoogte en basiscirkel meten. Ook kan hij de slingering, de axiale speling van een krukas en de onvlakheid van het onderblok meten. • met remschijfschuifmaat en remtrommel schijven en trommels beoordelen. • kalibers gebruiken voor het beoordelen van kingpennen, vangmuilpennen en trekogen. • rei en voelermaten gebruiken voor het bepalen van de onvlakheid van de schotel. • een meetklok met statief gebruiken voor het bepalen van de schotelspeling. • meten en afstellen van klepspeling bij een motor met stelbouten. • de compressie van een (diesel)motor meten. • een lektest uitvoeren op een (diesel)motor. • spelingen opmeten van de vooras. • met een schuifmaat en schroefmaat spelingen meten bij wiellagers, fuseepennen en spoorstangkogels. ‘Ik heb veel dingen geleerd om in praktijk toe te kunnen passen.’ Tim, leerling 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 15.

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS WIELUITLIJNEN EN BANDEN Alles over wielen en banden Leerling leren de belangrijkste werkzaamheden die nodig zijn voor het onderhoud aan banden. Ook leert hij de wielstanden van een auto controleren en de sporing afstellen. Na de training kan de leerling: • de basis van balanceren en uitlijnen uitleggen. • uitleggen wat wiel- en fuseestanden zijn en wat hun invloed is op het rijgedrag van een voertuig. • banden herkennen en controleren op slijtage en beschadigingen. • wielen van een voertuig balanceren met een finish balancer. • de scheefstand van de achteras controleren met JOSAM apparatuur. • met KOCH apparatuur sporing en camber vooras meten. • een uitlijnrapport analyseren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD MODULES • Banden en wielen • Wielgeometrie € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS AUTO ELEKTRONICA BASIS De meest gevolgde RPT-training in het eerste leerjaar Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze RPT-training behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze RPT-dag geven we leerlingen dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heeft hij nodig bij alle andere trainingen waar hij elektrische metingen moet doen. Na de 1e dag kan de leerling: • met de multimeter spanning, stroom en weerstand meten van onderdelen van een voertuig. • de wet van Ohm toepassen. • meten aan parallel-, serie- en gecombineerde schakelingen. • eenvoudige elektrische schakelingen opbouwen aan de hand van schema’s. • spanning, stroom en weerstand meten van de opgebouwde schakelingen. • extra verlichting aansluiten met een relais. • een radio aansluiten. • een start- en een laadsysteem meten. Na de 2e dag kan de leerling: • de stappen voor een V4 meting uitvoeren. • de begrippen ‘overgangsweerstand’ en ‘onderbreking’ uitleggen. • met de multimeter een clandestiene verbruiker opsporen. • met een 24V/21W lamp kortsluiting opsporen. • storing lokaliseren met de V4 meetmethode. • storing lokaliseren in een startsysteem. • storing lokaliseren in een laadsysteem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag MODULES • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 € 258 met OOMT zonder OOMT: € 470 17.

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica basis Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, inhoudt of erg rookt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. De leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervangt hij een aantal onderdelen van de motor. Na de training kan de leerling: • een pompverstuiver inleren. • het gloeisysteem controleren. • de EGR-klep vervangen. • de turbo vervangen. • meten aan common-railsysteem. • diagnose stellen aan common-railverstuivers. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD MODULES • Energiesystemen Diesel € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS LUCHTDRUKREMMEN Basiskennis over luchtdrukremmen Het is belangrijk voor de veiligheid dat het remsysteem van een zwaar voertuig goed afgesteld wordt. De leerling leert schema’s lezen, de werking begrijpen, het luchtdrukremsysteem opbouwen en afstellingen uitvoeren. Na de training kan de leerling: • pneumatische schema’s lezen en onderdelen herkennen. • een luchtdrukverzorgend systeem opbouwen. • een bedrijfsremsysteem opbouwen. • een hulp-/parkeerremgedeelte opbouwen. • het volgwagenstuurgedeelte opbouwen. • metingen uitvoeren aan het voetremventiel. • ALR controleren. • een volgwagenremsysteem opbouwen. • drukmetingen uitvoeren aan beveiligingssystemen. • voorijling van de voorwagen en volgwagen controleren en afstellen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Luchtdrukremsystemen € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 19.

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS MOTORCOMPONENTEN METEN RPT-dag over het inwendige van de motor Op deze RPT-dag leert de leerling het inwendige van de motor te meten en te controleren. Zo kan hij bepalen of cilinderkop, zuigers, cilinders en lagers moeten worden vervangen, gerepareerd of nog een tijdje meekunnen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de distributie. Een waardevolle vaardigheid voor in het bedrijf en ook nog eens belangrijk voor het examen BAT! Na de training kan de leerling: • cilinders en zuigers meten: tapsheid en ovaliteit, zuigerspeling, groefspeling van zuigerveren en slotspeling van zuigerveren bepalen. • een klepmechanisme meten: nokhoogte en slijtage bepalen, lagertappen, kleppen, klepveren en klepgeleiders meten. • een krukas en lagering meten: hoofdlagers, drijfstanglagers, axiale en radiale speling en slingering meten. • de uitsteekhoogte van cilindervoeringen meten. • relatieve compressiemeting met een systeemtester. • met een endoscoop de motor van binnen onderzoeken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD MODULES • Motormechanische componenten € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

RPT. REPARATIE ‘Deze RPT-dag? Heb ik veel aan gehad.’ Rini, leerling 21.

REPARATIE BAT | EBAT | TS WIELUITLIJNING EN CHASSIS Belangrijke RPT-dag als voorbereiding op het examen EBAT Deze RPT-dag is vooral een oefening in nauwkeurig uitlijnen, precies volgens de procedure. Plan voor je leerling een uitlijn-klus, vlak na deze dag en geef hem de tijd om er lekker op te oefenen. Als hij klaar is laat je hem aan jou vertellen welke stappen hij allemaal heeft genomen. Op de display van het uitlijnapparaat kun je zien of hij het goed heeft gedaan. Je leerling leert uitlijnen met verschillende uitlijnapparatuur. Deze kennis is een onderdeel van het examen EBAT. Na de training kan de leerling: • de verschillende wiel- en fuseestanden en de invloed daarvan op het rijgedrag van het voertuig uitleggen. • met KOCH de wiel- en fuseestanden van de vooras meten. • met de aangesloten meter de stuurdrukken meten. • met JOSAM en ander meetgereedschap het chassis meten. • met JOSAM de scheefstand van de achteras meten. • een uitlijnrapport analyseren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | REPARATIE MODULES • Stuursystemen • Wielgeometrie € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

REPARATIE BAT | EBAT | TS DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN Voorkennis: Luchtdrukremmen Belangrijke RPT-dag over remmen De remmen zijn natuurlijk het allerbelangrijkste onderdeel van een vrachtwagen. Dit is zonder meer een belangrijke RPT-dag voor elke leerling. Na deze dag kan je leerling bijvoorbeeld bepalen of een vrachtwagen remt zonder te scharen, en of de remkracht goed verdeeld wordt over de assen; in geladen en ongeladen toestand. Na de training kan de leerling: • een diagnose stellen bij een voertuig met leeglastventiel. • met nomogrammen de hefboomlengte bepalen van mechanische ALR’s. • het volgwagen stuurventiel meten. • een mechanisch ALR meten. • een diagnose stellen bij een aanhanger met verkeerd afgestelde aanpassingsventielen op vooras en achteras. 1 DAG MODULES • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 23.

REPARATIE BAT | EBAT | TS TRANSMISSIE EN AANDRIJVING RPT-dag over de versnellingsbak en het differentieel Na deze dag vertelt je leerling jóu wat moet gebeuren als een versnellingsbak moeilijk schakelt, kraakt of uit de versnelling springt! Hij leert een versnellingsbak en een eindaandrijving demonteren en weer monteren. Daarbij voert hij de controles en afstellingen uit die in de werkplaatshandleiding staan. Na de training kan de leerling: • een versnellingsbak uit elkaar halen, controleren en monteren. • een eindoverbrenging en differentieel controleren. • de naafreductie uit elkaar halen, controleren en monteren. • de beveiligingen op een versnellingsbak controleren. • de opbouw en werking van een geautomatiseerde versnellingsbak uitleggen. • storing zoeken bij een geautomatiseerde versnellingsbak. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | REPARATIE MODULES • Transmissie en aandrijving € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

REPARATIE BAT | EBAT | TS AUTO ELEKTRONICA RPT-training die bijna iedereen volgt. Deze dagen leggen een belangrijke basis! In deze fase van de opleiding wordt het allemaal wat moeilijker met de elektronica, vooral door de netwerken. Met deze RPT-dagen leert je leerling complexe storingen zoeken met de multimeter. Zo kan hij storingen zoeken in moderne elektrische systemen en reparaties controleren. We meten allerlei elektronische componenten door en stellen dan de diagnose. Na de 1e dag kan de leerling: • goed meten met een multimeter. • goed meten met een stroomtang. • de wet van Ohm toepassen. • serie- en parallelschakelingen meten. • diodes meten en de werking ervan controleren en beoordelen. • transistoren meten en de werking ervan controleren en beoordelen. • een startsysteem meten. • een laadsysteem meten. • onderdelen aansluiten. • goede verbindingen maken. • met verschillende elektrische schema’s werken. • LED’s meten en de werking ervan controleren en beoordelen. Na de 2e dag kan de leerling: • kortsluiting opsporen. • een clandestiene verbruiker opsporen. • storingen opsporen aan een voertuig volgens de V1-V2-V3-V4 methode. • een storing zoeken in elektrische en elektronische systemen. Na de 3e dag kan de leerling: • een startsysteem controleren en een diagnose stellen. • een laadsysteem controleren en een diagnose stellen. • meetresultaten controleren en de plaats van de storing aangeven in het bijbehorende schema. • ‘terugmeten’ om de exacte locatie van de storing te vinden. • een juiste diagnose stellen door de multimeter, stroomtang en schema’s effectief te gebruiken. • de kennis van dag 1 en 2 gebruiken om zelfstandig storingen in complexe elektrische en elektronische systemen te lokaliseren. 3 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag MODULES • Auto Elektronica 3 • Start- en laadsystemen op niveau 3 • Schemalezen € 387 met OOMT zonder OOMT: € 705 25.

REPARATIE BAT | EBAT | TS METEN MET DE SCOOP Voorkennis: Auto Elektronica Leren omgaan met de oscilloscoop Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er zo veel informatie uit halen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Met een multimeter kan dat niet. We hebben een leuke app ontwikkeld waarin je de knoppen en functies goed leert kennen. Speciaal voor leerlingen -maar niet verboden voor leermeesters ;-)! Gratis in de App store en Playstore. Op deze RPT-dag leren we de leerling omgaan met de oscilloscoop. Daarmee kun je dieper liggende problemen blootleggen, maar dit vereist wel speciale kennis. Maak kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe die te meten met de scoop om vervolgens een diagnose te stellen. Na de training kan de leerling: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en duty-cycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende onderdelen meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | REPARATIE MODULES • Auto Elektronica 3 € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

REPARATIE BAT | EBAT | TS SENSOREN EN ACTUATOREN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Uitgebreid aandacht voor meten Op deze RPT-dag wordt het meten helemaal duidelijk. Het gaat over alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, Piezo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en dan een diagnose stellen. Had je leerling eerder moeite met meten, na deze dag heeft hij het écht in de vingers! Na de training kan de leerling: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken. Bijvoorbeeld de temperatuursensor, inductievesensor, hall-sensor, potentiometer, druksensor en solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. • een correcte diagnose stellen over het systeem waarin deze elementen werken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie PRAKTIJK + Praktijktraining voor leerlingen die het meten moeilijk vinden € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 27.

REPARATIE BAT | EBAT | TS DIAGNOSE LUCHTVERING Voorkennis: Meten met de scoop Belangrijke dag voor in de werkplaats Luchtvering, luchtdrukremmen en luchtgeveerde stoelen maken tegenwoordig deel uit van geïntegreerde elektronisch-pneumatische systemen. Als een voertuig bijvoorbeeld scheef staat, kan de oorzaak dan ook in verschillende systemen zitten. We leren je leerling alles over de opbouw en werking van het luchtveersysteem. Ook leert hij de afstellingen van de wagenhoogte uitvoeren en een diagnose stellen. Het controleren van de hoogteregeling is een onderdeel van het examen. We nemen de tijd om dit goed in de vingers te krijgen. Na de training kan de leerling: • met het schema een mechanisch luchtveersysteem aansluiten en de juiste hoogtes afstellen. • op een geleide manier een diagnose stellen bij een storing aan een elektronische luchtvering. • met een multimeter en scoop controleren of de hoogtesensor en balgdruksensor werken (ECAS/ECS). • uitleggen hoe het bedieningskastje werkt en metingen verrichten. Ook kan hij met een systeemtester de juiste hoogtes kalibreren. • pneumatische en elektrische schema’s lezen en de opbouw/werking van het systeem verklaren met deze schema’s. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | REPARATIE MODULES • Comfort- en veiligheidssystemen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

REPARATIE BAT | EBAT | TS OEFENEN EXAMEN ONDERHOUD EN REPARATIE BAT De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Bedrijfsautotechnicus (BAT) kerntaak 1 en 2 (Onderhoud en Reparatie)? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen, en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Radio aansluiten • Kleppen stellen • Verstralers aansluiten • Afleveringscontrole uitvoeren • Stekkerverbindingen beoordelen en maken • 7-polige stekkerverbinding maken en controleren • Multiriem en spanner demonteren en monteren 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen € 255 29.

RPT. DIAGNOSE ‘Heel duidelijke uitleg en wat een fijne manier om te leren.’ Dick, leerling RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE?

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE ABS EN EBS Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Een RPT-training om veel van op te steken De leerling leert de opbouw van ABS en EBS (KNORR en WABCO). Ook leert hij metingen en afstellingen uitvoeren. Storing zoeken aan een EBS-systeem is onderdeel van het examen. Na de 1e dag kan de leerling: • het doel van harmonisatie en voorijling bij conventioneel geremde voertuigen uitleggen. Ook kan hij de juiste instellingen bepalen. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het WABCO EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • het pneumatische circuit van een EBS-systeem voor getrokken voertuigen aansluiten, de aanspreekdruk bepalen en de ingestelde voorijling meten. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het KNORR EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • de wielsensoren meten. • de slijtagesensor en het ABS-ventiel meten. • storingen zoeken in het ABS-systeem. • elektrische schema’s van een ABS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. Na de 2e dag kan de leerling: • met een systeemtester de werking van een EBSsysteem verklaren. • met manometers, systeemtester en een scoop een conclusie trekken en reparatieadvies geven over de oorzaak van een storingen in het EBS of klachten van de chauffeur. • met de systeemtester het ESP-systeem analyseren. • elektrische schema’s van een EBS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 € 320 met OOMT zonder OOMT: € 470 31.

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop Leer diagnose stellen aan een dieselmotor Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EBAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. Na de 1e dag kan de leerling: • een EDC systeem analyseren. • met de scoop een pompverstuiversysteem analyseren. • met de scoop een Common Rail systeem analyseren. • met de systeemtester en drukmeterset een Common Rail systeem analyseren. • een SCR systeem analyseren Na de 2e dag kan de leerling: • een diagnose stellen over het Common Rail dieselsysteem. • een diagnose stellen over het pompverstuiversysteem. • met EDC een diagnose stellen over het dieselsysteem. • de retourlekkage van de verstuivers meten. • een diagnose stellen over het SCR systeem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE MODULES • Motormanagement Diesel € 320 met OOMT zonder OOMT: € 470

DIAGNOSE EBAT | TS AIRCOSYSTEMEN EN STANDKACHELS RPT-dag over de basis van het aircosysteem Na deze RPT-dag kan je leerling met behulp van de voelpuntentabel aan de leidingen en bij de in- en uitgangen van de airco-onderdelen ‘voelen’ of de airco doet wat hij moet doen. En daarbij hoeft hij niets bij uit te bouwen of los te koppelen, dus dit kan hij doen zonder het F-gassen certificaat. Je leerling kent na deze training de werkingen van een airco. Hij heeft dat nodig om zijn F-gassencertificaat gaan halen. Daarmee mag hij airco’s leeghalen. Hoe dat moet leren we hem later, in de RPT-training Airco terugwinnen en onderhoud. Dan doet hij meteen examen, handig toch? Na de training kan de leerling: • de opbouw van het aircosysteem uitleggen. Ook kan hij met overzichtschema’s de verschillen tussen diverse aircosystemen herkennen. • een aircosysteem onderhouden en een diagnose uitvoeren. • met een voelpuntentabel een diagnose stellen van een aircosysteem met capillair. • met een voelpuntentabel een diagnose stellen van een aircosysteem met expansieventiel. • controleren of het aircosysteem van een voertuig werkt. • de transportkoeling controleren.de opbouw en werking van standkachels (luchtverwarmer en waterverwarmer) uitleggen. • de opbouw van de elektrisch schema’s van aircosystemen uitleggen. ‘Van eigenlijk niks weten over airco naar het hele systeem leren kennen.’ Lucas, leerling 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Warmtewisselsystemen € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235 33.

DIAGNOSE EBAT | TS DATANETWERKEN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel leerlingen vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze RPT-dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. We maken kennis met begrippen als LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Leer hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kan doormeten. Na de training kan de leerling: • de opbouw en werking van CANbus datanetwerken uitleggen. • scoop beelden interpreteren van CANbus Low speed netwerken. • de bedradingsschema’s van CANbus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CANbus netwerken. • scoop beelden interpreteren van CANbus High speed netwerken. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE MODULES • Datanetwerken € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE EBAT | TS AIRCO TERUGWINNEN EN ONDERHOUD Voorkennis: Aircosystemen en standkachels Met examen f-gassen De leerling sluit deze RPT-dag af met het examen f-gassen mobiele airco. Slaagt hij? Dan heeft hij meteen het certificaat f-gassen op zak! Verder leert hij alles over het onderhoud van de airco. Na deze training kan je leerling een compleet aircosysteem afvullen en onderhouden. Tijdens deze RPT-dag behandelen we kort de belangrijkste theorie, om de praktijkopdrachten en het examen te kunnen doen. Na deze RPT-dag heeft je leerling: • kennis van de werking van mobiele airco’s • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. Praktijkoefeningen: • het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Na deze RPT-dag kan de leerling: • Vacumeren: resterend vocht moet voldoende uit de installatie verwijderd worden. Anders kan dit problemen opleveren waardoor het systeem beschadigd kan raken of zelfs kan uitvallen. • Deskundig vullen: door ondeskundige handelingen tijdens het vullen kan de compressor door vloeistofslag beschadigd raken. het gevolg is grote interne vervuiling. Een nieuwe compressor kan pas na vakkundig spoelen van het systeem gemonteerd worden. • De installatie controleren: hiermee voorkom je versnelde uitval. Je controleert temperaturen, drukken, inschakelen beveiligingen en inschakelen van de condensorventilator voordat je de auto weer meegeeft aan de klant. 2 DAGEN + 1 uur online zelfstudie PRAKTIJK + Praktijktraining voor betere inzetbaarheid in het leerbedrijf € 320 met OOMT zonder OOMT: € 470 Examen: € 145 35.

DIAGNOSE EBAT | TS OEFENEN EXAMEN REPARATIE EBAT De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak Reparatie? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen, en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. REPARATIE EBAT De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Verlichting aansluiten en stekkerverbindingen maken • Mechanisch meten aan een cilinder • Hoogteregelventiel monteren en afstellen • Ruitenwissermotor aansluiten • Differentieel afstellen 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE € 255

DIAGNOSE EBAT | TS OEFENEN EXAMEN DIAGNOSE EBAT De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak Diagnose? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen, en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. DIAGNOSE EBAT De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Metingen aan de krukas • Storing zoeken aan een EBS-systeem • Voorijling afstellen • Storing zoeken dieselmotormanagement • Storing zoeken spiegelverstelling • Uitlijnen 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen € 255 37.

RPT. DIAGNOSE GEVORDERD ONDERHOUD BAT | EBAT | TS ‘Leerzame en interessante dag. Was zeker de moeite waard.’ Koen, leerling RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE DATANETWERKEN Voorkennis: Meten met de scoop RPT-dag over communicatie tussen technische systemen Op deze RPT-dag analyseren we met de scoop de communicatie tussen datanetwerken. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Krijg inzicht in LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Na de 1e dag kan de leerling: • de opbouw van datanetwerken zoals CANbus uitleggen. • datanetwerken in elektrische schema’s herkennen. • met de scoop en multimeter spanning en weerstand meten aan het CANnetwerk. • het signaal herkennen van een goed systeem en een signaalanalyse uitvoeren bij een defect systeem. Na de 2e dag kan de leerling: • storingen in datanetwerken lokaliseren. • uitleggen hoe het datasysteem reageert op verschillende storingen. • zelfstandig het probleem analyseren, de juiste diagnose stellen en een adequate oplossing geven bij storingen aan het datanetwerk. • de scoop en systeemtester effectief gebruiken. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 4 € 370 met OOMT zonder OOMT: € 470 39.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS VOERTUIGPRESTATIES Voorkennis: Meten met de scoop Voor veel leerlingen de leukste RPT-dag Je krijgt niet vaak de kans om met een vermogenstestbank te werken. In Nieuwegein hebben we er één! Deze RPT-dag gaat in op het meten van motorvermogen in kW, pk en koppel (Nm). We leren je leerling veilig werken met de motortestbank (of rollenbank). We interpreteren de vermogenskrommes en stellen diagnoses. Ook meten we aan het motormanagement dat het vermogen beïnvloedt. Na de training kan de leerling: • de begrippen ‘vermogen’ en ‘koppel’ verklaren. Ook kan hij koppel- en vermogenskrommes interpreteren. • met een vermogenstestbank een diagnose stellen. • met de scoop en systeemtester het motormanagement meten tijdens een testrun. • regelprocessen in een motormanagement bestuderen en manipuleren. • met een motortestbank de invloed op de motorprestaties controleren. ‘Zoals altijd een super training. Erg interessant onderwerp waar veel over te leren valt.’ Jimmy, leerling 1 DAG MODULES • Motordynamica RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 185 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE MANAGEMENTSYSTEMEN Voorkennis: Meten met de scoop Diagnose stellen aan alle managementsystemen Deze RPT-dagen gaan over alle elektronische componenten die de auto aansturen en processen afregelen. De leerling leert regelsystemen analyseren, zoals motormanagement systemen en stabiliteitssystemen (ABS/ ASR/ESP). Na de 1e dag kan de leerling: • verschillende sensoren en actuatoren meten. • motormanagementsystemen analyseren. Na de 2e dag kan de leerling: • met moderne gereedschappen en hulpmiddelen (scoop en systeemtesters) systematisch storing zoeken. • een motormechanische storing oplossen d.m.v. metingen. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Motorregeling • Rijdynamica € 370 met OOMT zonder OOMT: € 470 41.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN Voorkennis: Airco terugwinnen en onderhoud + certificaat F-gassen verplicht Inzicht is nodig om diagnose te stellen Met deze training verdiept je leerling zijn inzicht in de koeltechnische werking van aircosystemen en de diagnosemogelijkheden. Hij leert de gereedschappen en apparatuur kennen waarmee je praktisch diagnose stelt. We werken met doelgerichte diagnosemethodieken om storingen snel op te kunnen lossen. Je leerling moet wel al werkervaring hebben met onderhoud van aircosystemen. Na deze training kunnen leerlingen een compleet aircosysteem analyseren, diagnosticeren en repareren. Na de training kan de leerling: • koudemiddel analyseren met kijkglas en Identifier. • een elektronisch gestuurde compressor testen. • aircovulling beoordelen m.b.v. testrapport. • druksensoren testen. • diagnose stellen door drukbeproeven. • diagnose stellen aan aircosysteem (storing zoeken). 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 5 RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 185 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE HYBRIDESYSTEMEN Voorkennis: Hybridesystemen + certificaat NEN3140 of NEN9140 verplicht Onmisbaar voor de toekomst Na deze RPT-dag is je leerling écht voorbereid op de toekomst, we hebben het over hybride en elektrische auto’s. We benoemen en meten alle onderdelen en functies van hybride systemen. Met de Scoop en de Mega Ohmmeter gaan we storingen lokaliseren, diagnosticeren en repareren. De trainingsauto’s (Toyota Prius, Opel Ampera, Mitsubishi I-MiEV en Honda Civic) zijn uitgerust met diverse storingen. Je leerling gaat doelgericht, stapsgewijs op zoek naar de storing. Na de training kan de leerling: • onderscheid maken tussen parallel/serie en powersplit hybride voertuigen en de onderlinge verschillen van een Toyota Prius, Opel Ampera of Mitsubishi Outlander PHEV toelichten. • diagnose stellen aan: • HV-isolatiesysteem • resolver (elektromotor positiesensor) • HV-batterij • laadsysteem incl. laadkabel • elektromotor/generator • inverter • 12V laadsysteem (DC-DC converter) • het aircosysteem (HV compressor) • bepalen hoe, en met welke gereedschappen je veilig kunt meten en werken aan hybride voertuigen. • meten, en de meetresultaten analyseren en interpreteren m.b.v. werkplaatsdocumentatie. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Hybride en elektrische voertuigen 3 € 185 met OOMT zonder OOMT: € 235 43.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS OEFENEN EXAMEN REPARATIE TS • DIAGNOSE TS De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Technisch Specialist (TS) kerntaak Reparatie of kernaak Diagnose? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. REPARATIE TS De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Distributie modificeren • Kleppen stellen • Pompverstuiver vervangen DIAGNOSE TS Tijdens deze examentraining kan de leerling het soort opdrachten oefenen die tijdens het examen worden afgenomen: • 4 werkorders elektronisch • 1 werkorder mechanisch • Verstuivers inleren • Schakelvork in versnellingsbak vervangen • Eindoverbrenging lager voorspanning meten • Ruitenwissermotor aansluiten • Koplamp aansluiten 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 255

OPDRACHTEN. RPT | BIG WHEELS BIG WHEELS QR-CODE: BW1 = Praktijkboek 1 04 = Module 4 2A = Praktijkopdracht 2A * = Online praktijkopdracht Opdrachten die leerlingen op een RPT-dag bij ons doen, komen veelal overeen met praktijkopdrachten uit het lesmateriaal van Innovam: Big Wheels. In dit overzicht kun je zien welke praktijkopdrachten je kunt maken of afvinken na de RPT-dag. RPT-OPDRACHT BIG WHEELS PRAKTIJKOPDRACHT Mechanisch meten en motorconditie Compressie meten Klepspeling controleren en afstellen Lektest Mechanisch meten (1) Mechanisch meten (1) Mechanisch meten (2) Speling vooras meten Auto Elektronica basis Clandestiene verbruiker opsporen Inleiding V4 meetmethode Kortsluiting opsporen Kortsluiting opsporen Meten aan elektrische schakelingen Mistlampen aansluiten via relais Radio aansluiten Spanning, stroom en weerstand meten Start- en laadsysteem controleren Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoeken Storing zoeken Storing zoeken laadsysteem Storing zoeken startsysteem Storing zoeken startsysteem Verbindingen beoordelen en maken 1J Compressie meten Kleppen stellen met behulp van een stelbout 1M Lektest 1A Diagnose krukas 1F Diagnose nokkenas Vangmuilkoppeling controleren BWielophanging controleren zware bedrijfsauto Dimlichten meten volgens de V3- en V4-meetmethode Diagnose stellen aan verlichting 3 Diagnose stellen aan verlichting 4 Bochtverlichting aansluiten Spanning meten Conventioneel laadsysteem controleren 1A Accu's lopen langzaam leeg 1A Storing dimlicht 1B Accu's leeg na een nacht staan 1B Storing ruitenwisser voor 1C Accu's al na twee maanden defect 1C Storing achterruitwisser 1D Storing koplamphoogteregeling 1E Storing spiegelverwarming 1F Storing achterlicht 1G Storing kachelventilator 1H Storing spiegelverstelling 1I Storing ruitbediening 2A Startmotor gaat niet rond 2C Motor slaat niet aan na vervangen startmotor 2D Motor start niet 2E Startmotor gaat langzaam rond 3A Accuspanning blijft te laag 3E Acculampje brandt E0200 Storing achteruitrijlichten* Diagnose stellen aan verlichting 1 Diagnose stellen aan verlichting 2 Dynamo testen en controleren Conventioneel startsysteem controleren Startmotor testen en controleren Koplampbedrading repareren BW QR-CODE BW3 BW1-04-2A BW3 BW3 BW3 BW1-09-3A BW1-08-1 BW1-06-2C BW1-03-2F BW1-03-2G BW1-03-2C BW1-06-2A BW2-06-3B BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW1-03-2D BW1-03-2E BW2-06-3A BW2-06-2B BW2-06-2A BW1-03-2B 45.

RPT-OPDRACHT BIG WHEELS PRAKTIJKOPDRACHT Luchtdrukremmen Aansturing van de volgwagen opbouwen Bedrijfsrem voorwagen opboouwen Hulp / parkeerrem voorwagen opbouwen Luchtverzorgende gedeelte opbouwen Metingen aan de volgwagen uitvoeren Metingen aan de voorwagen uitvoeren Metingen aan een pneumatisch ALR Remsysteem volgwagen opbouwen Schema lezen en componenten herkennen Uitlijnen en banden Band vervangen en balanceren Banden herkennen Banden herkennen Scheefstand achteras controleren Scheefstand achteras controleren Sporing vooras controleren Uitlijnrapport analyseren Uitlijnrapport analyseren Uitlijnrapport analyseren Aircosystemen en standkachels Airco controleren opdracht 3, 4, 5 en 6 Airco opbouw Airco simulator Airco unit met capilair controleren Airco unit met expansieventiel controleren Aircosysteem op voertuig controleren Auto airco met capilair controleren Elektrische schema's aircosystemen Standkachel controleren Transportkoeling controleren Transportkoeling controleren Dieselmotormanagement Common Rail systeem analyseren Diagnose Common Rail verstuivers EGR klep vervangen Gloeisysteem controleren Pompverstuiver afstellen en inleren Turbo vervangen Motorcomponenten meten Klepmechanisme meten Klepmechanisme meten Klepmechanisme meten Klepmechanisme meten Krukas en lagering meten Motordiagnose met een endoscoop Motordiagnose met een systeemtester Motordiagnose met een systeemtester Uitsteekhoogte cilinderbussen meten Zuigers en cilinders meten Zuigers en cilinders meten Zuigers en cilinders meten Zuigers en cilinders meten 46. Wiel balanceren met een finish balancer Bandenlabel lezen Draagvermogen van banden controleren Scheefstand van de achteras controleren Uitlijning controleren met een optisch uitlijnapparaat Controles voor uitlijning wiel- en fuseestanden Kruismeting bakwagenchassis Vierwieluitlijnen met een uitlijnapparaat Airco controleren met een voelpuntentabel Aircosysteem met capillair controleren Aircosysteem met blokventiel controleren Voertuig met blokventiel aircosysteem controleren Voertuig met capillair aircosysteem controleren Aircosysteem met TEV controleren Voertuig met TEV aircosysteem controleren Common-railverstuiver vervangen Mechanische EGR controleren en schoonmaken Gloeistiften vervangen Verstuiver vervangen Turbo controleren 1G Diagnose klepgeleiders 1H Diagnose kleppen 1I Diagnose tuimelaars E0213 Diagnose klepveren* E0212 Diagnose krukaslagers* 1K Dynamisch compressie meten 1L Cilinderbalanstest 1C Diagnose zuigers 1D Diagnose zuigerveren 1E Diagnose cilinders Cilinderslijtage meten BW1-02-2A BW1-02-1C BW1-02-1A BW2-04-2A BW2-04-2D BW2-04-2C BW1-09-1A BW2-04-2B BW2-11-1B BW QR-CODE BW2-11-1C BW2-11-1E BW2-11-1F BW2-11-1D BW2-11-1G BW2-11-1H BW2-02-2D BW1-11-2A BW2-02-2G BW2-02-2B BW1-11-2B BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW1-01-1A

RPT-OPDRACHT BIG WHEELS PRAKTIJKOPDRACHT Transmissie en aandrijving Beveiligingen versnellingsbak Eindaandrijving controleren Eindaandrijving controleren Geautomatiseerde versnellingsbak Naafreductie controleren Versnellingsbak controleren Versnellingsbak controleren Auto Elektronica Clandestiene verbuiker opsporen Component aansluiten Elektronische schakelingen Kortsluiting opsporen Oefentoets Schema lezen Start- en laadsysteem controleren Storing zoeken Storing zoeken laadsysteem Storing zoeken startsysteem Meten met de scoop Alle opdrachten Kennismaking scoop Kennismaking signalen Meten aan een blokspanning Meten aan een digitaal signaal Meten aan een dynamorimpel Meten aan een niet repeterend signaal Meten aan een variabele gelijkspanning Meten aan een wisselspanning Sensoren en actuatoren Druksensor Hall sensor Inductieve sensor Potentiometer Solenoideklep Temperatuursensor Diagnose luchtdrukremmen Diagnose remmen volgwagen Diagnose remmen voorwagen Diagnose remsysteem voorwagen Mechanisch ALR afstellen met nomogram Opbouwen remsystemen voorwagen Opbouwen remsystemen volgwagen Pneumatisch ALR controleren Voorijling controleren en afstemmen Voorijling controleren en afstemmen Voorijling controleren en afstemmen Diagnose dieselmotormanagement Analyse Common Rail systeem Analyse met multimeter en scoop Analyse met systeemtester Analyse pompverstuiversysteem SCR-systeem SCR-systeem Druksensor controleren Hall-sensor controleren Inductieve sensor controleren BW1-12-3C BW1-12-3B BW1-12-3A BW QR-CODE Differentieel afstellen Voorspanning differentieellager afstellen Onderhoud automatische transmissie Onderhoud aan de versnellingsbak Schakelvork vervangen Aanhangwagen-stekkerdoos aansluiten BW2-10-3A BW2-10-3D BW2-10-2C BW2-10-2B BW2-10-2A BW1-06-3B Modern startsysteem controleren BW2-06-2C 1J Meten met de scoop BW3 1H Zwak remmen; grote pedaaldruk nodig BW3 1E Remsysteem beoordelen 1 1F Remsysteem beoordelen 2 1G Remsysteem beoordelen 3 BW3 BW3 BW3 1C Common-rail - Storing injectoren 1A Common-rail - Motorstoringslampje 1B Common-rail - Geen reactie op gaspedaal 2K Uitlaatgasnabehandeling - Storing SCR-systeem BW3 BW3 BW3 BW3 E0231 Uitlaatgasnabehandeling - Communicatie SCR-systeem* BW3 47.

RPT-OPDRACHT BIG WHEELS PRAKTIJKOPDRACHT Storing Common Rail systeem Storing dieselmotormanagement Storing motormanagement Storing pompverstuiversysteem Diagnose ABS en EBS EBS storing 1 EBS storing 2 EBS storing 3 EBS storing 4 ESP analyse met systeemtester Hydraulisch ABS systeem KNORR EBS trekkend voertuig Meten wielsensor Remharmonisatie conventioneel Schemalezen ABS en ASR Schemalezen EBS Slijtagesensor ABS ventiel WABCO EBS getrokken voertuig WABCO EBS trekkend voertuig WABCO EBS trekkend voertuig WABCO EBS trekkend voertuig WABCO EBS trekkend voertuig Wieluitlijning en chassis Controlemeting chassis Meting gestuurde assen Meting niet gestuurde assen Stuurbekrachting en stuurhuis Uitlijnrapport analyseren Diagnose luchtvering Diagnose elektronische luchtvering Elektronische luchtvering (A) Elektronische luchtvering (B) Mechanische luchtvering Systeemschema's lezen Datanetwerken CAN-bus analyseren met een Ohmmeter CAN-bus High Speed analyseren met een scoop CAN-bus Low Speed analyseren met een scoop Schema lezen Stellingen CAN-bus Airco terugwinnen en onderhoud Alle opdrachten 48. Blokventiel testen Drukbeproeven met stikstof Installatiecontrole Koudemiddel op vuilen en NCG's testen Koudemiddel terugwinnen Koudemiddelvulling bepalen Lekdichtheidcontrole Reparatie aircosystemen Slangen afkoppelen Trinary drukschakelaar testen Vacumeren Vulprocedures Airco onderhouden BW2-11-1A BW QR-CODE Wielsensor controleren en vervangen BW2-08-2A 1A ABS/EBS remsysteem beoordelen 1 1B ABS/EBS remsysteem beoordelen 2 1C ESP beoordelen 1D ESP (EBS) beoordelen BW3 BW3 BW3 BW3

RPT-OPDRACHT BIG WHEELS PRAKTIJKOPDRACHT Diagnose datanetwerken Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Voertuigprestaties Diagnose stellen Meting met lastsimulatie NIRA ECU programmeren Prestaties met waterrem meten Vermogensmeting uitvoeren Diagnose managementsystemen Elektrische storing Mechanische storing Opdracht 1: Sensoren Opdracht 2: Actuatoren Diagnose aircosystemen Diagnose Diagnose aircovulling Diagnose CLT1 Diagnose d.m.v. drukbeproeving Diagnose druksensoren Diagnose identifier Diagnose kijkglas Diagnose hybridesystemen 12 volt accu leeg Motor slaat niet aan Voertuig gaat niet in ready stand Voertuig laadt niet op Voertuig laadt niet op Voertuig rijdt niet elektrisch Voertuig schakelt na 5 sec weer uit. 1H 12 V accu wordt niet meer geladen 1A Benzinemotor slaat niet aan 1B Auto start niet 1E Plug-in hybride laadt niet meer op aan de thuislader 1G Hybride accu wordt niet meer geladen 1D Auto rijdt niet meer elektrisch 1J Elektrische auto slaat niet meer aan BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 5A Netwerkstoring raambediening 5B Netwerkstoring centrale portiervergrendeling 5C Netwerkstoring klimaatregeling 5D Netwerkstoring stekkerdoos 5E Netwerkstoring motormanagement 1 5F Netwerkstoring motormanagement 2 BW QR-CODE BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 BW3 49.

‘Ik wil talent het juiste gereedschap kunnen aanreiken.’ Maarten Neumann, Leermeester

OOK INTERESSANT: MENTOR Mentor staat altijd voor je klaar Als leermeester zou je soms iemand willen spreken die je ondersteunt en op weg helpt. Bijvoorbeeld als je structuur mist om je leerlingen te begeleiden. Of als je niet precies weet welke leerdoelen je leerling moet behalen. ‘Mentor’ is ons team van specialisten dat alles weet over leerlingbegeleiding. Met Mentor staat het hele jaar door een specialist voor je klaar. We helpen je met de begeleiding van je leerlingen en zorgen ervoor dat jij precies weet wat ze moeten leren, en wanneer. Je krijgt een vaste contactpersoon die bij je langskomt en die je altijd even kunt bellen als je vragen hebt. Dat scheelt tijd, dat geeft overzicht en maakt het leermeesterschap een stuk leuker. Mentor is er voor jou, wanneer je... • te weinig tijd hebt voor begeleiding van je leerlingen • niet precies weet wat er tijdens het leerjaar moet gebeuren • inzicht wilt hebben in de voortgang van je leerlingen • niet weet hoe je een leerling moet beoordelen • beter invulling wilt geven aan je leermeesterschap Meer weten over Mentor? innovam.nl/mentor 51.

RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE? BEKIJK LEERMEESTER TIPS & ERVARINGEN

OOK INTERESSANT: ONS YOUTUBE-KANAAL Hoe doen anderen dat? We hebben verschillende leermeesters allerlei vragen gesteld over hun werk. Van hun antwoorden hebben we voor jou leuke en handige video’s gemaakt. ‘Hoe kom je aan leerlingen?’ ‘Hoe maak je leren leuk?’ ‘Hoe leg jij moeilijke dingen uit?’ ‘Leer je zelf wel eens wat van je leerlingen?’ ‘Hoe gaat de samenwerking?’ Heb jij vragen? Ben je benieuwd hoe andere leermeesters het aanpakken? Grote kans dat we er een video over hebben. Bekijk ze op ons Youtube-kanaal. Wil je er wat over zeggen? Laat je reactie achter op Youtube, Twitter of Facebook. Zin om video’s te kijken? Bekijk onze afspeellijst voor leermeesters op youtube.com/innovamgroup 53.

RPT. TREFWOORDENREGISTER 54. Aanpassingsventielen - 23 Aanspreekdruk - 31 ABS - 31 ABS/ASR/ESP - 41 ABS-rem - 44 AC - 26 Actuatoren - 27, 41 Afleveringscontrole - 29 Afsluitweerstand - 34, 39 Airco - 35, 42 Aircosysteem - 33, 42 Aircovulling - 42 ALR - 19 ALR-mechanisch - 23 ALR-pneumatisch - 23 As, gestuurd - 22 As, niet gestuurde - 22 Axiale speling - 15 Balanceren - 16 Balgdruksensor - 28 Basiscirkel - 15 Bedrijfsremsysteem - 19 Blokspanning - 26 Blokventiel - 35 CAN-B - 39 CAN-bus - 34, 39 CAN-C - 39 Capillair - 33 Chassis - 22 Cilinder - 36 Cilinderkop - 20 Cilinders - 20 Cilindervoeringen - 20 Clandestien verbruik - 17 Clandestiene verbruiker - 25 Common Rail - 32 Common Rail-injectors - 32 Common Rail-systeem - 18 Common Rail-verstuivers - 18 Compressie - 15 Compressiemeting - 20 Compressor - 33, 35, 42 Computergestuurde componenten - 34, 39 Condenseren - 35 Condensor - 33 Conventioneel geremde voertuigen - 31 Datanetwerken - 34, 39 DC - 26 Dieselmotor - 18, 32 Dieselmotormanagement - 36 Dieselmotormanagementsysteem - 18 Differentieel - 24, 36 Digitaal signaal - 26 Diodes meten - 25 Distributie modificeren - 44 Drukbeproeven - 35, 42 Drukmeterset - 32 Drukmetingen - 19 Druksensor - 27, 42 Duty cycle - 26 Dynamorimpel - 26 EBS - 31 EBS-systeem - 37 ECAS/ECS - 28 EDC-systeem - 32 Eektronisch luchtveersysteem - 28 EGR-klep - 18 Eindaandrijving - 24 Eindoverbrenging - 24, 44 Elektrisch vermogen - 25 Elektrische auto’s - 43 Elektrische schema’s - 25, 28 Elektrische systemen - 25 Elektromotor/generator - 43 Elektronica - 32 Elektronische componenten - 27, 41 Elektronisch-pneumatische systemen - 28 Endoscoop - 20 Expansieventiel - 33 F-gassen - 33, 35, 42 Finish Balancer - 16 Frequenties - 26 Fuseepennen - 15 Fuseestanden - 16, 22 Gassen, F - 42 Gassen, niet condenseerbare - 35, 42 Gateway - 34, 39 Geautomatiseerde versnellingsbak - 24 Gloeisysteem - 18, 32 Groefspeling - 20 Hall-sensor - 27 Harmonisatie - 31 Hefboomlengte - 23 High speed netwerken - 34 Honda Civic - 43 Hoogteregelventiel - 36 Hoogtesensor - 28 Hulp-/parkeerremgedeelte - 19 HV-batterij - 43 HV-isolatiesysteem - 43 Hybride - 43 Identifier - 42 Inductieve-sensor - 27 Inverter - 43 IRDA - 34, 39 JOSAM - 16, 22 Kalibers - 15 Kijkglas - 42 Kingpennen - 15 Klepgeleiders - 20 Klepmechanisme - 20 Kleppen - 29 Kleppen stellen - 44 Klepspeling - 15 KNORR - 31 KOCH - 16, 22 Koelmiddel - 35 Koeltechnische werking - 42 Koplamp aansluiten - 44 Koplamphoogteregeling - 44 Kortsluiting - 17, 25 Koudemiddel - 33, 35, 42 Koudemiddel kringloop - 35, 42 Krukas - 15, 36 Laadsysteem - 17, 25 Laadsysteem incl. laadkabel - 43 Laadsysteem, 12v- (DC-DC converter) - 43 Lager voorspanning - 44 Lagertappen - 20 Lamp, 24V/21W - 17 LED’s meten - 25 Leeglastventiel - 23 Lektest - 15 LIN-bus - 34, 39

Low speed netwerken - 34 Luchtdrukremmen - 23 Luchtdrukremsysteem - 19 Luchtmassameter - 27 Luchtvering - 28 Luchtverwarmer - 33 Manometers - 31 Master - Slave - 34, 39 Mechanisch luchtveersysteem - 28 Mechanisch meten - 36 Meetklok - 15 Mega Ohmmeter - 43 Mitsubishi I-Miev - 43 Mobiele airco - 35 MOST-bus - 34, 39 Motordiagnose - 20 Motormanagement - 40 Motormanagementsysteem - 32, 41 Motortestbank - 40 Motorvermogen in kW, pk en koppel (Nm) - 40 Multimeter - 17, 25 Multiriem - 29 Naafreductie - 24 Netwerken, high speed - 39 Netwerken, low speed - 39 Niet condenseerbare gassen - 35, 42 Niet repeterend signaal - 26 Nokhoogte - 15, 20 Nomogrammen - 23 Onderbreking - 17 Opel Ampera - 43 Oscilloscoop - 26 Ovaliteit - 20 Overgangsweerstand - 17 Parallel/serie - 43 Periodetijd - 26 Piezo-sensor - 27 Pneumatische circuit - 31 Pneumatische schema’s - 19, 28 Pompverstuiver - 18, 32, 44 Potentiometer - 27 Powersplit hybride voertuigen - 43 R134a - 33, 35, 42 Radio - 17, 29 Regelprocessen - 40 Rei - 15 Relais - 17 Remkracht - 23 Remschijfschuifmaat - 15 Remsysteem - 19 Remtrommel schijven - 15 Resolver (elektromotor positiesensor) - 43 Retourlekkage - 32 Rollenbank - 40 Ruitenwissermotor - 36, 44 Schakelingen gecombineerd - 17 Schakelingen parallel - 17, 25 Schakelingen serie - 17, 25 Schakelingen, elektrische - 17 Schakelingen, Parallel-, serie- en gecombineerde - 17 Schakelvork - 44 Schotelspeling - 15 Schroefmaat - 15 Schuifmaat - 15 Scoop - 26 SCR-systeem - 32 Sensoren - 18, 27, 32, 41 Signaal, niet repeterend - 26 Signaalanalyse - 39 Slijtagesensor - 31 Slingering - 15 Slotspeling - 20 Solenoïdeklep - 27 Spanning - 17, 25 Spanningsverlies - 17, 25 Spanrol - 29 Spiegelverstelling - 37 Spoorstangkogels - 15 Standkachels - 33 Startsysteem - 17, 25 Stekkerverbinding, 7-polige - 29 Stekkerverbindingen - 29, 36 Stikstof - 35 Stroom - 17, 25 Stroomtang - 25 Stuurbekrachtiging - 22 Stuurdrukken - 22 Tapsheid - 20 Temperatuursensor - 27 Terugwinnen - 35 Toyota Prius - 43 Transportkoeling - 33 Trekkend voertuig - 31 Trekogen - 15 Triggerniveau - 26 Turbo - 18 Uitlijnen - 16, 22, 37 Uitlijnrapport - 16, 22 V1-V2-V3-V4 methode - 25 V4-meting - 17 Vacumeren - 35, 42 Vangmuilpennen - 15 Variabele gelijkspanning - 26 Verdampen - 35 Verdamper - 33 Verlichting - 36, 44 Vermogenskrommes - 40 Vermogenstestbank - 40 Versnellingsbak - 24, 44 Verstralers - 29 Verstuivers - 18 Verstuivers inleren - 44 Voelermaten - 15 Voelpuntentabel - 33 Volgwagen stuurventiel - 19, 23 Volt per divisie - 26 Voorijling - 23, 31, 37 Vullen - 35 WABCO - 31 Wagenhoogte - 28 Weerstand - 17, 25 Wet van Ohm - 17, 25 Wiel- en fuseestanden - 16 Wiellagers - 15 Wielsensoren - 31 Wielstanden - 16, 22 Wisselspanning - 26 Zuigers - 20 Zuigerspeling - 20 Zuigerveren - 20 55.

Samen maken we van je leerling een echte monteur. innovam.nl/RPTplanner 030-6087816 07 | 2018 ©INNOVAM

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
Home


You need flash player to view this online publication