0

RPT-DAGEN PERSONENAUTO 2018 | 2019

EEN LEERLING ONDER JE HOEDE Heb je dit schooljaar een leerling onder je hoede? Dan wil je hem graag het vak goed bijbrengen. Maar ja, er moet ook gewerkt worden. Je zorgt ervoor dat je leerling zo snel en goed mogelijk declarabele klussen kan doen. Met welke klus begin je? Hoe breng je complexe stof het beste over? Hoe diep moet je ergens op in gaan? We helpen je graag. Het overzicht van alle RPT-dagen in deze gids helpt je om in een praktische volgorde te werken. Het geeft je ook de zekerheid dat geen belangrijke dingen worden overgeslagen. Dit leerplan sluit aan op wat er voor school moet gebeuren. Met deze gids kies je bovendien gemakkelijk de RPTdagen die je leerling nodig heeft. We hebben 100 verschillende RPT-trainingen op alle niveaus, van vierwieluitlijnen en ABS tot datanetwerken. Alle trainingen worden meerdere keren per jaar gegeven op 4 verschillende locaties, dus je plant een RPT-dag in wanneer het jou uitkomt of wanneer jouw leerling er aan toe is. Op een RPT-dag kan je leerling zich een hele dag focussen op, bijvoorbeeld, elektronica. Wij leren hem precies dát wat hij weten moet en jij krijgt er de volgende dag een leerling voor terug die ineens kan omgaan met een multimeter. Wist je dat Innovam ook de lesmethodes maakt die ROC’s gebruiken? Daardoor kunnen we de inhoud van de RPT-trainingen goed laten aansluiten op wat er op school gebeurt. Zo helpt RPT je leerling bij zijn opleiding en uiteindelijk om te slagen voor zijn examen. Een planning voor de RPT-dagen maak je eenvoudig op innovam.nl/RPTplanner. Wil je liever persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste RPT-dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087816. We helpen je telefonisch of regelen dat jouw accountmanager bij je langskomt. Samen maken we van je leerling een echte monteur. RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | EEN LEERLING ONDER JE HOEDE

INHOUD WAT IS RPT? AANSLUITING BIJ SCHOOL WAT KOST RPT? WELKE RPT-TRAININGEN KIES JE VOOR JE LEERLING? RPT. TRAININGEN | MODULES CARS ONDERHOUD REPARATIE DIAGNOSE DIAGNOSE GEVORDERD VERGELIJK. RPT-OPDRACHTEN | CARS-PRAKTIJKOPDRACHTEN OOK INTERESSANT. MENTOR ONS YOUTUBE-KANAAL TREFWOORDENREGISTER. 5 7 9 10 12 14 19 26 38 45 50 52 54 Dit boekje is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. ©INNOVAM 2018 3.

‘De moeilijkste leerling is nu mijn beste monteur.’ Jan van Steenis, Leermeester

WAT IS RPT? Tijdens een RPT-dag kan je leerling volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. Omdat Innovam lesmateriaal voor de ROC’s maakt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen ook perfect aan bij wat je leerling voor school moet leren. Bovendien kan hij bij ons ook handelingen oefenen die in de werkplaats niet vaak voorkomen, maar die hij op het examen wel moet kunnen doen. RPT helpt je dus met het opleiden van je leerling en dat scheelt jou een heleboel tijd. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je leerling het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Daarom krijg je van ons altijd een samenvatting van zijn beoordeling per e-mail -de uitgebreide versie krijgt hij zelf mee. Zo weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. Samen zorgen we ervoor dat je leerling een goede monteur wordt. DE VOORDELEN VAN RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de leerling nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT sluit aan op ROC-opleidingen Doordat Innovam lesmateriaal voor ROC’s ontwikkelt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen aan bij wat je leerling voor school moet leren in het leerbedrijf. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot een leerling het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je leerling wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | WAT IS RPT 5.

AANSLUITING BIJ SCHOOL In het leerbedrijf ben jij met je leerling aan het werk. Je leert hem het vak en zorgt dat hij declarabele klussen kan doen. Je probeert klussen te plannen die passen bij het onderwerp waar hij op school aan werkt. Soms is dat lastig. En als je hem iets leert, weet je niet of je volledig bent, zodat hij alles weet voor het examen. Cars heet de methode die Innovam uitgeeft voor de opleiding AT-EAT. In 2016 is Cars compleet vernieuwd, in samenwerking met leermeesters en docenten. Het lesmateriaal is verdeeld in kerntaken en modules. Bij elke module horen praktijkopdrachten. De inhoud van de RPT-dagen sluit goed aan op de vaktheorie die de leerling op school leert. In deze gids staat bij elke RPT-dag bij welke module deze aansluit. In het overzicht achterin zie je bovendien welke praktijkopdrachten de leerling na het volgen van de RPT-dag kan maken of afvinken. Op RPT-dagen kan jouw leerling ook handelingen oefenen die in de werkplaats niet vaak voorkomen, maar die hij op het examen wel moet kunnen doen. Het overzicht van alle RPT-dagen helpt je om de opleiding van jouw leerling zo goed mogelijk in te richten. Alles komt aan bod in de volgorde waar je in het leerbedrijf het meest aan hebt: beginnen bij de basis en erop gericht om zelfstandig klussen in het leerbedrijf te doen. RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | AANSLUITING BIJ SCHOOL 7.

‘Met zo’n training dicht je het gat tussen kennen en kunnen.’ Raymond van Schuppen, Leermeester

WAT KOST RPT? Op een RPT-dag is je leerling niet inzetbaar in de werkplaats. Daar staat tegenover dat jij minder tijd nodig hebt voor begeleiding. Na een RPT-dag kan je leerling eerder zelfstandig declarabel werk doen. Zo levert een RPT-dag meteen veel op. Een RPT-dag kost 235 euro. Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het opleidingsniveau. ONDERHOUD / REPARATIE Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 235 € -106 € 129 DIAGNOSE € 235 € -75 € 160 DIAGNOSE GEVORDERD € 235 € -50 € 185 EXAMEN OEFENEN € 255 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT- en OOC-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | WAT KOST RPT 9.

WELKE RPT-TRAININGEN KIES JE VOOR JE LEERLING? Tijdens een RPT-dag leert je leerling sneller en meer De leermeester en monteurs besteden veel tijd aan de leerling. Maar het is een vak om leerlingen inzicht bij te brengen. Bovendien weten zij vaak niet wanneer zij volledig zijn, zodat hij alles kan leren wat in de opleiding aan bod komt. RPT sluit aan bij school en scheelt veel tijd in de werkplaats. Tijd waarin leermeester en monteurs declarabel zijn. Je leerling kan bij ons veilig oefenen; geen probleem als het een keertje mis gaat. Hij kan ook uitleg vragen en dat helpt hem om het werk straks zelfstandig uit te kunnen voeren. Na de training krijgt hij bovendien een beoordeling, zodat direct duidelijk is wat hij vanaf nu zelf kan. Er is een RPT-dag voor veel klussen in de werkplaats en van het examen. Welke RPT-dagen kies jij voor je leerling? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan mijn leerling al? • Wat kan ik mijn leerling zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn leerling te begeleiden? KERNTAKEN BEPALEN JUISTE RPT-DAGEN KIEZEN Of je leerling nu voor Autotechnicus leert, of al weet dat hij Technisch Specialist wil worden; elke leerling begint met dezelfde basisonderwerpen. Onderhoud en Reparatie Elke opleiding begint met de kerntaken Onderhoud en Reparatie. Diagnose Diagnose is voor leerlingen Eerste Autotechnicus en Technisch Specialist. Diagnose gevorderd De TS’ers gaan in hun laatste jaar nog verder met Diagnose gevorderd. Belangrijke basis leggen Er zijn RPT-dagen die bijna iedereen volgt, zoals de Elektronica-dagen en Meten met de scoop. Declarabel werken Bekijk met welke vaardigheden jouw leerling direct declarabele klussen kan doen. Certificaten halen Voor welke werkzaamheden zijn certificaten nodig? Airco natuurlijk, maar ook hybride. Na de RPT-training ontvangt de leerling bij voldoende resultaat namelijk het benodigde certificaat. Hij moet ook slagen Wat is extra nodig om te slagen voor het examen? Denk bijvoorbeeld aan Motorconditie en distributie of Motorcomponenten en distributie, en de Motormanagement-dagen. Het handige RPT-overzicht op pagina’s 12 en 13 helpt jou en je leerling bij het kiezen. RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE?

HANDIGE PLANNING MAKEN Gemakkelijk plannen Kies en plan de RPT-dagen gemakkelijk via innovam.nl/RPTplanner of gebruik het handige inschrijfformulier bij deze gids. Je kunt ervoor kiezen om ons de dagen te laten plannen of om dit telefonisch met jou af te stemmen. Als wij de RPT-dagen plannen dan houden we rekening met de voorkeuren, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen leerling en leermeester allebei een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang. Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087816. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. innovam.nl/RPTplanner 030-6087816 11.

TRAININGEN | MODULES CARS ONDERHOUD AT | EAT | TS KOEL- EN SMEERSYSTEMEN • Koelsystemen • Smeersystemen AUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 dgn • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 17 • WEGLIGGING EN ONDERSTELLEN • Banden en wielen • Wielgeometrie • Remsystemen 18 • AIRCOSYSTEMEN • Warmtewisselsystemen TRANSMISSIE EN AANDRIJVING • Transmissie en aandrijving 24 • AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) • Aircosystemen • Auto Elektronica 1 en 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen 25 • OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK REPARATIE MECHANISCH AT | EAT | TS 25 • OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK REPARATIE ELEKTRONISCH AT | EAT | TS 22 • DIESELMOTORMANAGEMENT • Auto Elektronica basis • Energiesystemen Diesel 23 • 15 • REPARATIE AT | EAT | TS 20 • MOTORCONDITIE EN DISTRIBUTIESYSTEMEN • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening 16 • 21 • BENZINEMOTORMANAGEMENT • Auto Elektronica basis • Energiesystemen Benzine LEGENDA voorkennis vereist bijbehorende Cars-module AUTOTECHNICUS AT | EAT Dordrecht, Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle TECHNISCH SPECIALIST TS Dordrecht, Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle

DIAGNOSE EAT | TS DIAGNOSE GEVORDERD TS AUTO ELEKTRONICA | 3 dgn • Auto Elektronica 3 • Start- en laadsystemen op niveau 3 • Schemalezen MOTORCOMPONENTEN EN DISTRIBUTIE • Motormechanische systemen 29 • METEN MET DE SCOOP • Auto Elektronica • Auto Elektronica 3 30 • SENSOREN EN ACTUATOREN • Auto Elektronica • Auto Elektronica 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen 31 • VIERWIELUITLIJNEN EN ABS • Auto Elektronica + Meten met de scoop • Wegligging en onderstellen 32 • DIAGNOSE BENZINEMOTORMANAGEMENT • Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop • Motormanagement Benzine 33 • DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT • Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop • Motormanagement Diesel 34 • AIRCO ONDERHOUD • Airco terugwinnen koudemiddelen (f-gassen) • Auto Elektronica 1 en 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen 35 • HYBRIDE SYSTEMEN • Auto Elektronica • Hybride en elektrische voertuigen op niveau 3 36 • DATANETWERKEN • Auto Elektronica + Meten met de scoop • Auto Elektronica 3 37 • OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK DIAGNOSE MECHANISCH EAT | TS 37 • OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK DIAGNOSE ELEKTRONISCH EAT | TS 13. 44 • OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK DIAGNOSE GEVORDERD ELEKTRONISCH TS 43 • DIAGNOSE HYBRIDESYSTEMEN • Hybridesystemen + certificaat NEN3140 of NEN9140 verplicht • Hybride en elektrische voertuigen op niveau 3 44 • OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK DIAGNOSE GEVORDERD MECHANISCH TS DIAGNOSE MANAGEMENTSYSTEMEN | 2 dgn • Meten met de scoop • Motorregelingen • Rijdynamica 42 • DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN • Airco terugwinnen en onderhoud + certificaat f-gassen verplicht • Auto Elektronica 5 27 • DIAGNOSE DATANETWERKEN | 2 dgn • Meten met de scoop • Auto Elektronica 4 28 • VOERTUIGPRESTATIES • Meten met de scoop • Motordynamica 41 • 39 • 40 •

RPT. ONDERHOUD ‘De trainer heeft zijn kennis en ervaring met alle liefde aan ons overgedragen.’ Rachid, leerling RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE?

ONDERHOUD AT | EAT | TS KOEL- EN SMEERSYSTEMEN Zelf een onderhoudsbeurt uitvoeren Na deze RPT-dag kan je leerling zelf de onderhoudsbeurt uitvoeren. Want koel- en smeersystemen zijn een onderdeel bij regulier onderhoud. Op deze RPT-dag richten we ons op het hoe en waarom, en de aandachtspunten van de systemen. De leerling leert alle controles van het koel- en smeersysteem van de motor uitvoeren. Na de training kan de leerling: • onderdelen van het koelsysteem herkennen en de functie ervan verklaren. • bedrijfssituaties van het koelsysteem bekijken. • de aandachtspunten voor het vervangen van een radiateur benoemen. • de thermoschakelaar op werking controleren. • het koelsysteem afpersen en op in- en uitwendige lekkage controleren. • het koelsysteem op vorstbeveiliging op 2 manieren controleren (optisch en via soortelijke massa). • de onderdelen van het smeersysteem herkennen en de functie ervan verklaren. • de oliedruk meten en aangeven of deze overeenkomt met de voorgeschreven fabriekswaarden. • oorzaken aangeven die van invloed zijn op veranderingen in de oliedruk. • oliepompen controleren en beoordelen. • de carterventilatie van de auto controleren en het belang van een goede werking aangeven. • de specificaties van motorolie weergeven en weten welke olie bijgevuld moet worden. • motorschade bekijken en herkennen. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Koelsystemen • Smeersystemen € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 15.

ONDERHOUD AT | EAT | TS AUTO ELEKTRONICA BASIS De meest gevolgde RPT-training in het eerste leerjaar Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze RPT-training behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze RPT-dag geven we leerlingen dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heeft hij nodig bij alle andere trainingen waar hij elektrische metingen moet doen. Na de 1e dag kan de leerling: • de multimeter instellen en deze op de juiste manier aansluiten om spanning, stroom en weerstand te meten. • meten met een stroomtang. • parallel-, serie- en gecombineerde schakelingen meten. • extra verlichting aansluiten met een relais. • een autoradio aansluiten. • goede verbindingen maken. • een startsysteem meten. • een laadsysteem meten. • met elektrische schema’s werken. Na de 2e dag kan de leerling: • kortsluiting opsporen. • een clandestiene verbruiker opsporen. • met de gemeten spanningswaarden de begrippen ‘overgangsweerstand’ en ‘onderbreking’ uitleggen. • meetresultaten controleren en de plaats van de storing aangeven in het bijbehorende schema. • ‘terugmeten’ om exact de locatie van de storing te vinden. • een startsysteem controleren. • een laadsysteem controleren. • storingen bij een voertuig opsporen volgens de V1-, V2-, V3-, V4-methode. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie p.d. RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | ONDERHOUD MODULES • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 € 258 met OOMT zonder OOMT: € 470

ONDERHOUD AT | EAT | TS WEGLIGGING EN ONDERSTELLEN Voorkennis: Auto Elektronica basis Na deze RPT-dag kan je leerling goed meedraaien tijdens bandenwissel-weken Hij kan bijvoorbeeld banden repareren en de wielstanden opnieuw afstellen. Dat komt regelmatig voor bij weersomstandigheden, waarbij je makkelijk tegen een stoeprand glijdt. En als de wielen er af zijn, kan hij ook de remmen controleren en eventueel versleten onderdelen vervangen. Leerlingen leren de belangrijkste werkzaamheden die nodig zijn voor het onderhoud aan banden en het remsysteem. Ook leert hij de wielstanden van een auto controleren en de sporing afstellen. Na de training kan de leerling: • bandenslijtage- en schadebeelden herkennen, oorzaken bepalen en adviezen geven. • gegevens van een band zoals maat, snelheidscodering en draagvermogen aflezen en controleren. • een band van binnenuit repareren. • wielstanden van een auto met optische uitlijnapparatuur controleren en afstellen. • het remzadel en de remklauw vervangen. • het remschijfsysteem op slijtage en slingering controleren. • het remtrommelsysteem op slijtage en ovaliteit controleren. • de remschoenen monteren en demonteren. • rembekrachtiger controleren. • ABS-systeem met een systeemtester en multimeter controleren. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie MODULES • Banden en wielen • Wielgeometrie • Remsystemen € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 17.

ONDERHOUD AT | EAT | TS AIRCOSYSTEMEN RPT-dag over de basis van het aircosysteem Na deze RPT-dag kan je leerling met behulp van de voelpuntentabel aan de leidingen en bij de in- en uitgangen van de airco-onderdelen ‘voelen’ of de airco doet wat hij moet doen. En daarbij hoeft hij niets bij uit te bouwen of los te koppelen, dus dit kan hij doen zonder het F-gassen certificaat. Verder met f-gassen Je leerling kent na deze training de werkingen van een airco. Hij heeft dat nodig om zijn f-gassen certificaat te gaan halen. Hiermee mag hij airco’s leeghalen. Hoe dat moet, leren we hem later in de RPT-training Airco terugwinnen koudemiddelen(f-gassen certificaat). Dan doet hij meteen examen, handig toch? Na de training kan de leerling: • de onderdelen van een installatie lokaliseren en benoemen en de functie van de onderdelen beschrijven. • een aircosysteem met expansieventiel controleren met een voelpuntentabel. • een aircosysteem controleren op lekkage met fluordye en een UV-lamp. • de opbouw van een aircosysteem en de verschillen tussen diverse aircosystemen met overzichtschema’s herkennen. • een aircosysteem inspecteren. • een aircosysteem met capillair controleren met een voelpuntentabel. • de opbouw van het elektrisch schema van een aircosysteem uitleggen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | ONDERHOUD MODULES • Warmtewisselsystemen € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

RPT. REPARATIE ‘Alles wat eerst zo ingewikkeld leek, valt nu ineens op zijn plek.’ Falco, leerling 19.

REPARATIE AT | EAT | TS MOTORCONDITIE EN DISTRIBUTIESYSTEMEN RPT-dag die van pas komt bij de APK Om goed te presteren en om aan de emissie-eisen te voldoen moet een auto in topconditie zijn. In deze RPT-dag controleren we de conditie van de motor: Werken de cilinders optimaal? Hoe controleer je of de aandrijfriem aan vervanging toe is? Hoe staat het met de klepspeling? Is ergens lekkage? Belangrijk voor inzicht én voor het examen Op deze dag leert je leerling belangrijke onderdelen van het examen AT, waaronder kleppen stellen en de distributie-set vervangen. Na de training kan de leerling: • kleppen stellen met klepstelboutjes. • kleppen stellen met klepstelplaatjes. • met een rookgastester controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten. • de conditie van de motor bepalen met een compressiemeter. • de conditie van de motor bepalen met een cilinderlektester. • de conditie van de motor bepalen met een systeemtester. • de distributie-set van een motor vervangen. • een koppakking van de motor vervangen. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | REPARATIE MODULES • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

REPARATIE AT | EAT | TS BENZINEMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica basis Over alle elektronica die de motor aansturen Als een benzinemotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de motor aansturen. Zoals de bobine en de brandstofpomp maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het benzinemotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. Na de training kan de leerling: • de opbouw en onderdelen van verschillende benzinemotormanagementsystemen herkennen. • verschillende onderdelen controleren, beoordelen en doormeten. Bijvoorbeeld DIS bobine en pen bobine. • brandstofdrukken controleren bij een 2- en een 1-leidingbrandstofsysteem. • de brandstofpomp controleren met een multimeter. • de inductieve sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de hall-sensor controleren met een multimeter. • de MAP-sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de gaskleppositiesensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de temperatuursensor controleren met een systeemtester en multimeter. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Energiesystemen Benzine € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 21.

REPARATIE AT | EAT | TS DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica basis Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aansturen. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. De leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervangt hij een aantal onderdelen van de motor. Na de training kan de leerling: • een pompverstuiver afstellen en vervangen. • het gloeisysteem controleren met een systeemtester, multimeter en stroomtang. • met een retourtest de commonrailverstuivers testen. • een commonrail-systeem controleren en analyseren met een systeemtester. • systeemaanpassingen uitvoeren in het motormanagement. • de EGR-klep vervangen. • de turbo vervangen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | REPARATIE MODULES • Energiesystemen Diesel € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235

REPARATIE AT | EAT | TS TRANSMISSIE EN AANDRIJVING RPT-dag over de versnellingsbak en het differentieel Na deze dag vertelt je leerling jóu wat moet gebeuren als een versnelling moeilijk schakelt, kraakt of uit de versnelling springt. Hij leert een versnellingsbak demonteren en weer monteren. Daarbij voert hij de controles en afstellingen uit die in de werkplaatshandleiding staan. Na de training kan de leerling: • een versnellingsbak demonteren, monteren, controleren, de werking verklaren. • een differentieel demonteren, monteren, controleren, de werking verklaren en afstellen. • informatie zoeken voor onderhoud aan een versnellingsbak. • controles uitvoeren aan een CVT (Continu Variabele Transmissie). • de opbouw en werking van de DSG begrijpen. ‘Vond het een ontzettend leerzame en interessante training.’ Falco, leerling 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Transmissie en aandrijving € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 23.

REPARATIE AT | EAT | TS AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Voorkennis: Aircosystemen Met examen f-gassen De leerling sluit deze RPT-dag af met het examen f-gassen mobiele airco. Slaagt hij? Dan heeft hij meteen het certificaat f-gassen op zak! Als je werkt met koudemiddelen in auto’s dan zijn daar wettelijk verplichtingen aan verbonden. Je moet dan het f-gassen certificaat behalen. Deze training bereidt je leerling voor op het examen en bestaat uit 2 delen: de e-learning waarmee hij het theorie-deel van het examen voorbereidt en de praktijkdag. Tijdens de training bij Innovam werken we na een korte intro aan opdrachten aan praktijkopstellingen die ook tijdens het examen gebruikt worden. Je leerling leert dan de handelingen juist uitvoeren en controles te doen. Tijdens deze RPT-dag behandelen we kort de belangrijkste theorie, om de praktijkopdrachten en het examen te kunnen doen. Na deze RPT-dag heeft je leerling: • kennis van de werking van mobiele airco’s • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. Praktijkoefeningen: • het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | REPARATIE MODULES • Auto Elektronica 1 en 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen € 129 met OOMT zonder OOMT: € 235 Examen: € 145

REPARATIE AT | EAT | TS OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK REPARATIE Mogelijke opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen voor zijn kerntaak Reparatie? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. In je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij nu klaar voor de Proeve van Bekwaamheid? Dan kan hij bij ons mogelijke opdrachten van het examen extra komen oefenen. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Op deze RPT-dag leggen we hem ook uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. De proeve kerntaak Reparatie bestaat uit 2 opdrachten: 1 mechanische opdracht en 1 elektronische opdracht, er is een oefendag voor elk. Vóór elke oefendag kies je met je leerling de opdrachten die horen bij zijn niveau (AT/EAT/TS). Zo stellen jullie deze dag zelf samen. DAG: MECHANISCH • hulpverenset monteren. • multiriemen inclusief looprollen en riemspanner vervangen. • kleppen stellen aan een motor met klepstelboutjes. • spoorstangkogel vervangen en sporing controleren/afstellen. • distributieriem met spanner en rolgeleiders vervangen. • distributiesysteem met ketting en tandwielen vervangen. • kleppen stellen aan een motor met klepstelplaatjes. • pompverstuiver vervangen. DAG: ELEKTRONISCH • verlichting controleren/repareren. • dynamo vervangen en controleren. • startmotor vervangen en controleren. • 7-polige stekker fietsendrager aansluiten. • radio aansluiten • achterlicht aansluiten. • mistlampen aan de voorzijde aansluiten en afstellen. • bedrading repareren • 13-polige stekker aansluiten. • bedrading repareren van een koplamp. 1 DAG EXAMEN Mechanisch of Elektronisch Praktijktraining vóór het examen € 255 25.

RPT. DIAGNOSE ‘Goede training, beginnen bij de basis. Zo hoort het!’ Jeroen, leerling RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE?

DIAGNOSE EAT | TS AUTO ELEKTRONICA RPT-training die bijna iedereen volgt. Deze dagen leggen een belangrijke basis! In deze fase van de opleiding wordt het allemaal wat moeilijker met de elektronica, vooral door de netwerken. Met deze RPT-dagen leert je leerling complexe storingen zoeken met de multimeter. Zo kan hij storingen zoeken in moderne elektrische systemen en uitgevoerde reparaties controleren. We meten allerlei elektronische componenten door en stellen dan de diagnose. Na de 1e dag kan de leerling: • goed meten met een multimeter. • goed meten met een stroomtang. • de wet van Ohm toepassen. • serie- en parallelschakelingen meten. • dioden meten en de werking ervan controleren en beoordelen. • transistoren meten en de werking ervan controleren en beoordelen. • een startsysteem meten. • een laadsysteem meten. • componenten aansluiten. • goede verbindingen maken. • met verschillende elektrische schema’s werken. Na de 2e dag kan de leerling: • kortsluiting opsporen. • een clandestiene verbruiker opsporen. • storingen opsporen aan een voertuig volgens de V1-V2-V3-V4 methode. • een storing zoeken in elektrische en elektronische systemen. • meetresultaten controleren en de plaats van de storing aangeven in het bijbehorende schema. • ‘terugmeten’ om de exacte locatie van de storing te vinden. • een juiste diagnose stellen door de multimeter, stroomtang en schema’s effectief te gebruiken. Na de 3e dag kan de leerling: • een startsysteem controleren en een diagnose stellen. • de kennis van dag 1 en 2 gebruiken om zelfstandig storingen in complexe elektrische en elektronische systemen te lokaliseren. • een laadsysteem controleren en een diagnose stellen. 3 DAGEN + 1,5 uur p.d. zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 3 • Start- en laadsystemen op niveau 3 • Schemalezen € 480 met OOMT zonder OOMT: € 705 27.

DIAGNOSE EAT | TS MOTORCOMPONENTEN EN DISTRIBUTIE RPT-dag over het inwendige van de motor Op deze RPT-dag leert de leerling het inwendige van de motor te meten en te controleren. Zo kan hij bepalen of cilinderkop, zuigers, cilinders en lagers moeten worden vervangen, gerepareerd of nog een tijdje meekunnen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de distributie. Een waardevolle vaardigheid voor in je bedrijf en ook nog eens belangrijk voor het examen EAT! Na de training kan de leerling: • meetapparatuur op de juiste manier gebruiken. • zuigers en cilinders meten en de conditie bepalen. • nokkenas en kleppen meten en de conditie bepalen. • krukas en lagering meten en de conditie bepalen. • de uitsteekhoogte van de zuiger meten en de dikte van de koppakking bepalen. • de distributieriem en distributieketting vervangen. ‘Zeer veel nut gehad deze training, ook voor het gebruik van speciale gereedschappen. En handelingen die normaal in de praktijk niet of nauwelijks voorkomen.’ André, leerling 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE MODULES • Motormechanische systemen € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE EAT | TS METEN MET DE SCOOP Voorkennis: Auto Elektronica Leren omgaan met de oscilloscoop Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er heel veel informatie uithalen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Dat kan een multimeter niet! We hebben een leuke app ontwikkeld waarin je de knoppen en functies goed leert kennen. Speciaal voor leerlingen -maar niet verboden voor leermeesters ;)! Gratis in de app store en playstore. Op deze RPT-dag leren we de leerling omgaan met de oscilloscoop. Daarmee kun je dieper liggende problemen blootleggen, maar dit vereist wel speciale kennis. Maak kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe die te meten met de scoop om vervolgens een diagnose te stellen. De leerling moet kunnen meten met de scoop als hij RPT-dagen als Diagnose Benzine- en Dieselmotormanagement wil volgen. Na de training kan de leerling: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en duty-cycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende onderdelen meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 3 € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235 29.

DIAGNOSE EAT | TS SENSOREN EN ACTUATOREN Voorkennis: Meten met de scoop Uitgebreid aandacht voor meten Op deze RPT-dag wordt het meten helemaal duidelijk. Het gaat over alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, piëzo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en dan een diagnose stellen. Had je leerling eerder moeite met meten, na deze dag heeft hij het écht in de vingers! Na de training kan de leerling: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken, bijvoorbeeld de temperatuursensor, inductievesensor, hall-sensor, potentiometer, druksensor en solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. • metingen uitvoeren met de scoop. • een correcte diagnose stellen over het systeem waarin deze elementen werken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE MODULES • Auto Elektronica 1 en 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE EAT | TS VIERWIELUITLIJNEN EN ABS Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Belangrijke RPT-dag als voorbereiding op het examen EAT Deze RPT-dag is vooral een oefening in nauwkeurig uitlijnen, precies volgens de procedure. Plan voor je leerling een uitlijn-klus, vlak na deze dag en geef hem de tijd om er lekker op te oefenen. Als hij klaar is laat je hem aan jou vertellen welke stappen hij allemaal heeft genomen. Op de display van het uitlijnapparaat kun je zien of hij het goed heeft gedaan. Je leerling leert uitlijnen met verschillende uitlijnapparatuur. Deze kennis is een onderdeel van het examen EAT. Na de training kan de leerling: • begrippen zoals sporing, camber, caster, KPI en offset uitleggen. • een ABS-systeem controleren met een systeemtester en scoop. • wiel- en fuseestanden controleren en afstellen met optische uitlijnapparatuur. • wiel- en fuseestanden controleren en afstellen met computergestuurde uitlijnapparatuur. • meetgegevens van een uitlijnrapport verklaren en vergelijken met de fabriekswaarden. • inductieve en MRE sensoren controleren • met de scoop een diagnose stellen over het ABS-systeem. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Wegligging en onderstellen € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235 31.

DIAGNOSE EAT | TS DIAGNOSE BENZINEMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop Handige dag als je leerling APK keurmeester wil worden Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de motor aansturen. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. Ook leert hij EOBD uitlezen en uitlaatgassen analyseren, wat bij APK-keuringen gebeurt. Na de training kan de leerling: • diagnose stellen aan het managementsysteem van een benzinemotor. • met een scoop en een systeemtester een directe benzine-inspuiting controleren. • door meetwaardenblokken te interpreteren een diagnose stellen aan een benzinemotor. • brandstofaanpassingen (STFT en LTFT) onderzoeken. • het verschil tussen bevestigde en onbevestigde EOBD-codes onderzoeken. ‘Geweldige training, veel voorbeelden uit de praktijk.’ Marco, leerling 1 DAG + 2 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE MODULES • Motormanagement Benzine € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE EAT | TS DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop Leer diagnose stellen aan een dieselmotor Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers, maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. Na de training kan de leerling: • diagnose stellen over het managementsysteem van een dieselmotor. • vervangen en afstellen van een pompverstuiver. • met een systeemtester en scoop een pompverstuiver controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een EGR en turbo controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een roetfilter controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester, multimeter en stroomtang het gloeisysteem controleren en een diagnose stellen. • met een scoop common-railverstuivers controleren en een diagnose stellen. • met behulp van een retourtest commonrailverstuivers controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een common-railsysteem analyseren, controleren en een diagnose stellen. ‘Veel geleerd en kon het vrijwel meteen in de praktijk toepassen.’ René, leerling 1 DAG + 2 uur online zelfstudie MODULES • Motormanagement Diesel € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235 33.

DIAGNOSE EAT | TS AIRCO ONDERHOUD Voorkennis: Airco terugwinnen koudemiddelen (f-gassen) Leer deskundig airco vullen, repareren en service verlenen Deze RPT-dag volg je als je het f-gassen certificaat hebt. Om dat certificaat te kunnen halen heb je al geleerd uit welke componenten het aircosysteem bestaat; tijdens deze RPT-dag Airco Onderhoud gaan we dieper in op de elementen die invloed hebben op dit systeem, en laten we zien hoe je controleert welk onderdeel defect is. Je leert ook onderhoud aan het aircosysteem te doen en diagnoses te stellen door middel van temperatuur- en drukmetingen. Na deze RPT-dag kan de leerling: • Vacumeren: resterend vocht moet voldoende uit de installatie verwijderd worden. Anders kan dit problemen opleveren waardoor het systeem beschadigd kan raken of zelfs kan uitvallen. • Deskundig vullen: door ondeskundige handelingen tijdens het vullen kan de compressor door vloeistofslag beschadigd raken. het gevolg is grote interne vervuiling. Een nieuwe compressor kan pas na vakkundig spoelen van het systeem gemonteerd worden. • De installatie controleren: hiermee voorkom je versnelde uitval. Je controleert temperaturen, drukken, inschakelen beveiligingen en inschakelen van de condensorventilator voordat je de auto weer meegeeft aan de klant. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE MODULES • Auto Elektronica 1 en 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE EAT | TS HYBRIDE SYSTEMEN Voorkennis: Auto Elektronica Met certificaat branchenorm en NEN9140 Met deze RPT-dag kan je leerling het certificaat halen waarmee hij voldoet aan de branchenorm en NEN-norm 9140. Hij weet dan hoe hij zichzelf moet beschermen en hoe hij moet meten. En dat is maar goed ook, want met spanningen van 300 volt en hoger moet je nu eenmaal goed weten wat je doet en waarom. Je leerling mag met dit certificaat zelf hybride en elektrische auto’s spanningsvrij maken. Vóór deze RPT-dag volgt de leerling eerst een online training van ongeveer 1 uur. Na de online training kent de leerling: • de voorschriften van de branchenorm en NEN9140 over veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen. • de gevaren van hoge spanning voor het menselijk lichaam. • de veiligheidsmaatregelen bij elektrolyt lekkage, brand en pech onderweg. • de veiligheidsgereedschappen. • de door de fabrikant ingebouwde veiligheidsfuncties van het High Voltage (HV) systeem. • de werking van de HV onderdelen (Elektromotor, inverter/converter, batterij, bedrading, relais, airco compressor, heater) • 12 Volt systeem in een hybride voertuig (DC-DC-converter). • het hybride koelsysteem (lucht/vloeistof). • het transmissiesysteem met elektromotor(en). • hybride remsysteem (elektrisch/hydraulisch remmen). Na de praktijkdag kan je leerling alle onderdelen van het hybride en EV-systeem herkennen, hun functie verklaren en meten aan het hybride en EV-systeem. In de training werken we met een Toyota Prius III, Honda Civic, Mitsubishi I-Miev en een Opel Ampera. Gebruikte gereedschappen zijn: systeemtesters, multimeter, Mega Ohmmeter en duspol. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Hybride en elektrische voertuigen op niveau 3 € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235 35.

DIAGNOSE EAT | TS DATANETWERKEN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel leerlingen vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze RPT-dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. Hij maakt kennis met begrippen als LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Hij leert hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kunt doormeten. Na de training kan de leerling: • de opbouw van datanetwerksystemen zoals CAN-bus, LIN-bus en MOST uitleggen. • verklaren hoe datanetwerksystemen werken. • bedradingsschema’s van CAN-bus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CAN-bus netwerken. • scoopbeelden interpreteren van CAN-bus Low speed netwerken. • scoopbeelden interpreteren van CAN-bus High speed netwerken. • fouten aan en op netwerken herkennen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE MODULES • Auto Elektronica 3 € 160 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE EAT | TS OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK DIAGNOSE Mogelijke opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen voor zijn kerntaak Diagnose? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. In je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij nu klaar voor de Proeve van Bekwaamheid? Dan kan hij bij ons mogelijke opdrachten van het examen extra komen oefenen. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Op deze RPT-dag leggen we hem ook uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. De proeve kerntaak Diagnose bestaat uit 2 opdrachten: 1 mechanische opdracht en 1 elektronische opdracht, er is een oefendag voor elk. Vóór elke oefendag kies je met je leerling de opdrachten die horen bij zijn niveau (EAT/TS). Zo stellen jullie deze dag zelf samen. DAG: MECHANISCH • controleren of mechanische delen van het motorblok geschikt zijn voor hergebruik • handgeschakelde versnellingsbak (schakelvork vervangen) • voorspanning differentieel lagers afstellen • cilinders en zuigers contoleren en reparatieadvies geven en/of repareren. • draaiend gedeelte motorblok controleren/meten en reparatieadvies geven en/of repareren • diagnose handgeschakelde versnellingsbak • vierwieluitlijnen DAG: ELEKTRONISCH • de motor houdt in • de motor slaat niet aan 1 • de motor slaat niet aan 2 • de motor slaat niet aan 3 • diagnose ABS/ESP • diagnose halogeenverlichting • diagnose laad- en startsysteem 1 • diagnose laad- en startsysteem 2 • diagnose laad- en startsysteem 3 • diagnose laad- en startsysteem 4 • diagnose Xenonverlichting 1 DAG EXAMEN Mechanisch of Elektronisch Praktijktraining vóór het examen € 255 37.

RPT. DIAGNOSE GEVORDERD ‘Leerzame en interessante dag. Was zeker de moeite waard.’ Koen, leerling RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE?

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE DATANETWERKEN Voorkennis: Meten met de scoop RPT-dag over communicatie tussen technische systemen Op deze RPT-dag analyseren we met de scoop de communicatie tussen datanetwerken. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Krijg inzicht in LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Na de 1e dag kan de leerling: • de opbouw van datanetwerken zoals CANbus uitleggen. • datanetwerken in elektrische schema’s herkennen. • met de scoop en multimeter spanning en weerstand meten aan het CANnetwerk. • het signaal herkennen van een goed systeem en een signaalanalyse uitvoeren bij een defect systeem. Na de 2e dag kan de leerling: • storingen in datanetwerken lokaliseren. • uitleggen hoe het datasysteem reageert op verschillende storingen. • zelfstandig het probleem analyseren, de juiste diagnose stellen en een adequate oplossing geven bij storingen aan het datanetwerk. • de scoop en systeemtester effectief gebruiken. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 4 € 370 zonder OOMT: € 470 met OOMT 39.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS VOERTUIGPRESTATIES Voorkennis: Meten met de scoop Voor veel leerlingen de leukste RPT-dag Je krijgt niet vaak de kans om met een vermogenstestbank te werken. In Nieuwegein hebben we er één! Deze RPT-dag gaat in op het meten van motorvermogen in kW, pk en koppel (Nm). We leren je leerling veilig werken met de motortestbank (of rollenbank). We interpreteren de vermogenskrommes en stellen diagnoses. Ook meten we aan het motormanagement dat het vermogen beïnvloedt. Na de training kan de leerling: • de begrippen ‘vermogen’ en ‘koppel’ verklaren. Ook kan hij koppel- en vermogenskrommes interpreteren. • met een vermogenstestbank een diagnose stellen. • met de scoop en systeemtester het motormanagement meten tijdens een testrun. • regelprocessen in een motormanagement bestuderen en manipuleren. • met een motortestbank de invloed op de motorprestaties controleren. ‘Zoals altijd een super training. Erg interessant onderwerp waar veel over te leren valt.’ Jimmy, leerling 1 DAG MODULES • Motordynamica RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 185 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE MANAGEMENTSYSTEMEN Voorkennis: Meten met de scoop Diagnose stellen aan alle managementsystemen Deze RPT-dagen gaan over alle elektronische componenten die de auto aansturen en processen afregelen. De leerling leert regelsystemen analyseren, zoals motormanagement systemen en stabiliteitssystemen (ABS/ASR/ESP). Na de 1e dag kan de leerling: • verschillende sensoren en actuatoren meten. • motormanagementsystemen analyseren. Na de 2e dag kan de leerling: • met moderne gereedschappen en hulpmiddelen (scoop en systeemtesters) systematisch storing zoeken. • een motormechanische storing oplossen d.m.v. metingen. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Motorregeling • Rijdynamica € 370 zonder OOMT: € 470 met OOMT 41.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN Voorkennis: Airco terugwinnen en onderhoud + certificaat f-gassen verplicht Inzicht is nodig om diagnose te stellen Met deze training verdiept je leerling zijn inzicht in de koeltechnische werking van aircosystemen en de diagnosemogelijkheden. Hij leert de gereedschappen en apparatuur kennen waarmee je praktisch diagnose stelt. We werken met doelgerichte diagnosemethodieken om storingen snel op te kunnen lossen. Je leerling moet wel al werkervaring hebben met onderhoud van aircosystemen. Na deze training kunnen leerlingen een compleet aircosysteem analyseren, diagnosticeren en repareren. Na de training kan de leerling: • koudemiddel analyseren met kijkglas en Identifier. • een elektronisch gestuurde compressor testen. • aircovulling beoordelen m.b.v. testrapport. • druksensoren testen. • diagnose stellen door drukbeproeven. • diagnose stellen aan aircosysteem (storing zoeken). 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 5 RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 185 met OOMT zonder OOMT: € 235

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE HYBRIDESYSTEMEN Voorkennis: Hybridesystemen + certificaat NEN3140 of NEN9140 verplicht Onmisbaar voor de toekomst Na deze RPT-dag is je leerling écht voorbereid op de toekomst, we hebben het over hybride en elektrische auto’s. We benoemen en meten alle onderdelen en functies van hybride systemen. Met de Scoop en de MegaOhmmeter gaan we storingen lokaliseren, diagnosticeren en repareren. De trainingsauto’s (Toyota Prius, Opel Ampera, Mitsubishi I-MiEV en Honda Civic) zijn uitgerust met diverse storingen. Je leerling gaat doelgericht, stapsgewijs op zoek naar de storing. Na de training kan de leerling: • onderscheid maken tussen parallel/serie en powersplit hybride voertuigen en de onderlinge verschillen van een Toyota Prius, Opel Ampera of Mitsubishi Outlander PHEV toelichten. • diagnose stellen aan: • HV-isolatiesysteem • resolver (elektromotor positiesensor) • HV-batterij • laadsysteem incl. laadkabel • elektromotor/generator • inverter • 12V laadsysteem (DC-DC converter) • het aircosysteem (HV compressor) • bepalen hoe, en met welke gereedschappen je veilig kunt meten en werken aan hybride voertuigen. • meten, en de meetresultaten analyseren en interpreteren m.b.v. werkplaatsdocumentatie. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Hybride en elektrische voertuigen 3 € 185 met OOMT zonder OOMT: € 235 43.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS OEFENEN EXAMENOPDRACHTEN KERNTAAK DIAGNOSE GEVORDERD Mogelijke opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen voor zijn kerntaak Diagnose Gevorderd? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. In je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij nu klaar voor de Proeve van Bekwaamheid? Dan kan hij bij ons mogelijke opdrachten van het examen extra komen oefenen. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Op deze RPT-dag leggen we hem ook uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. De proeve kerntaak Diagnose Gevorderd bestaat uit 2 opdrachten: 1 mechanische opdracht en 1 elektronische opdracht, er is een oefendag voor elk. Vóór elke oefendag kies je met je leerling de opdrachten die horen bij zijn niveau (TS). Zo stellen jullie deze dag zelf samen. DAG: MECHANISCH • cilinders en zuigers contoleren en reparatieadvies geven en/of repareren. • draaiend gedeelte motorblok controleren/meten en reparatieadvies geven en/of repareren • diagnose handgeschakelde versnellingsbak DAG: ELEKTRONISCH • de motor houdt in • de motor slaat niet aan 1 • de motor slaat niet aan 2 • de motor slaat niet aan 3 • diagnose ABS/ESP • diagnose halogeenverlichting • diagnose laad- en startsysteem 1 • diagnose laad- en startsysteem 2 • diagnose laad- en startsysteem 3 • diagnose laad- en startsysteem 4 • diagnose Xenonverlichting 1 DAG EXAMEN Mechanisch of Elektronisch Praktijktraining vóór het examen RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 255

OPDRACHTEN. RPT | CARS CARS QR-CODE: C1 = Praktijkboek 1 05 = Module 5 1A = Praktijkopdracht 1A * = Online praktijkopdracht Opdrachten die leerlingen op een RPT-dag bij ons doen, komen veelal overeen met praktijkopdrachten uit het lesmateriaal van Innovam: Cars. In dit overzicht kun je zien welke praktijkopdrachten je kunt maken of afvinken na de RPT-dag. RPT-OPDRACHT Koel- en smeersystemen Caterventilatie controleren Componenten koelsysteem controleren Componenten smeersysteem herkennen Koelsysteem op lekkage controleren Koelventilator controleren Motorschade bekijken Oliedruk controleren Specificaties motorolie Video instructie radiateur vervangen Vorsbeveiliging koelsysteem controleren Auto Elektronica basis Clandestiene verbruiker opsporen Inleiding V4 methode Kortsluiting opsporen Meten aan elektrische schakelingen Mistlampen aansluiten via relais Radio aansluiten Spanning, stroom en weerstand meten Start en laadsysteem controleren Start en laadsysteem controleren Storing zoeken Storing zoeken Storing zoeken laadsysteem Storing zoeken startsysteem Verbindingen booordelen en maken Wegligging en onderstellen ABS controleren Band repareren Banden controleren Banden controleren Banden controleren Banden controleren Banden controleren Banden controleren Optisch uitlijnen Optisch uitlijnen Optisch uitlijnen Rembekrachtiger controleren Remklauw en zadel vervangen Remschijf controleren Remtrommel controleren 45. Dimlichten meten volgens de V3- en V4-meetmethode Diagnose stellen aan verlichting 3 C1-06-2C C1-03-2F CARS PRAKTIJKOPDRACHT Koelsysteem controleren Koelsysteem afpersen Oliedruk controleren CARS QR-CODE C1-05-1A C1-05-2B C1-07-3C Spanning meten Conventioneel laadsysteem controleren Conventioneel startsysteem controleren Diagnose stellen aan verlichting 1 Diagnose stellen aan verlichting 2 Dynamo testen en controleren Startmotor testen en controleren Koplampbedrading repareren Wielsensor controleren en vervangen Band repareren 1A Banden beoordelen 1 1B Banden beoordelen 2 1C Banden beoordelen 3 1D Banden beoordelen 4 Bandenrapport maken E0204 Banden beoordelen 5* Controles voor uitlijning wiel- en fuseestanden Uitlijning controleren met een optisch uitlijnapparaat Wiel- en fuseestanden controleren Remblokken voorzijde vervangen C1-06-2A C2-06-3B C2-06-2B C1-03-2D C1-03-2E C2-06-3A C2-06-2A C1-03-2B C2-08-2A C1-02-1C C3 C3 C3 C3 C1-02-1B C3 C2-04-2C C2-04-2D C2-04-2A C2-08-1A

RPT-OPDRACHT CARS PRAKTIJKOPDRACHT Aircosystemen Airco controleren opdracht 3, 4, 5 en 6 Airco opbouw Airco simulator Airco unit met capilair controleren Airco unit met expansieventiel controleren Airco unit met expansieventiel controleren Auto airco met capilair controleren Auto airco met expansieventiel controleren Auto airco met expansieventiel controleren Elektrische schema's aircosystemen Werken met fluordye Motorconditie en distributie Cilinderkoppakking vervangen Cilinderkoppakking vervangen Cilinderlektest uitvoeren Compressie meten Distributieriem vervangen Distributieriem vervangen Kleppen stellen/boutjes Kleppen stellen/plaatjes Motorconditie met een systeemtester Rookgas controle Benzinemotormanagement Brandstof systeem controleren Brandstof systeem controleren Hall sensor controleren inductieve sensor controleren MAP sensor controleren Onderdelen ontsteking controleren Systeem herkenning Temperatuursensor controleren Dieselmotormanagement Commonrailsysteem analyseren Diagnose commonrailverstuiver EGR klep vervangen Gloeisysteem controleren hall sensor controleren Pompverstuiver afstellen Systeem aanpassen Turbo vervangen Verstuivers testen Transmissie en aandrijving CVT Differentieel Differentieel DSG Handgeschakelde versnellingsbak Handgeschakelde versnellingsbak Onderhoud Onderhoud automatische transmissie Differentieel afstellen Voorspanning differentieellager afstellen Onderhoud aan de versnellingsbak Schakelvork vervangen C2-10-2C C2-10-3C C2-10-3A C2-10-2B C2-10-2A Common-railverstuiver vervangen Mechanische EGR controleren en schoonmaken Gloeistiften vervangen Hallsensor controleren Pompverstuiver uit- en inbouwen Turbo controleren C2-02-2C C1-11-2A C2-02-3A C1-12-3B C2-02-2B C1-11-2B Airco controleren met een voelpuntentabel Aircosysteem met capillair controleren Aircosysteem met blokventiel controleren Aircosysteem met TEV controleren Voertuig met capillair aircosysteem controleren Voertuig met blokventiel aircosysteem controleren Voertuig met TEV aircosysteem controleren Werken met fluordye Kopbouten natrekken Koppakkingen vervangen 1M Lektest 1J Compressie meten Tandriem controleren en vervangen Kleppen stellen met behulp van een stelbout Kleppen stellen met behulp van plaatjes 1L Cilinderbalanstest Brandstofopvoerdruk controleren Inductieve sensor controleren Druksensor controleren Bobine vervangen Onderdelen inspuitsysteem herkennen CARS QR-CODE C2-11-1B C2-11-1C C2-11-1E C2-11-1G C2-11-1D C2-11-1F C2-11-1H C2-11-1I C1-01-2A C1-01-2B C3 C3 C1-04-1B C1-04-2A C1-04-2B C3 C2-01-1D C1-12-3A C1-12-3C C2-01-2B C2-01-1E 46.

RPT-OPDRACHT CARS PRAKTIJKOPDRACHT Auto Elektronica Clandestiene verbruiker opsporen Component aansluiten Component aansluiten Elektronische schakelingen Korlsluiting opsporen Kortsluiting detectie Schema lezen Start en laadsysteem controleren Start en laadsysteem controleren Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoek opdrachten Storing zoeken Storing zoeken Storing zoeken laadsysteem Storing zoeken startsysteem Motorcomponenten en distributie Distributieketting vervangen Distributieriem vervangen Klepmechanisme meten Klepmechanisme meten Klepmechanisme meten Klepmechanisme meten Krukas en lagering meten Uitsteekhoogte zuigers meten Zuigers en cilinders meten Zuigers en cilinders meten Zuigers en cilinders meten Zuigers en cilinders meten Distributieketting controleren 1F Diagnose nokkenas 1G Diagnose klepgeleiders 1H Diagnose kleppen 1I Diagnose tuimelaars 1B Diagnose drijfstangen 1C Diagnose zuigers 1D Diagnose zuigerveren 1E Diagnose cilinders Cilinderslijtage meten C1-04-1A C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C1-01-1A Bochtverlichting aansluiten Stekkerdoos aanlsuiten CARS QR-CODE C1-03-2C C1-06-3B 1A Accu loopt langzaam leeg 1A Storing dimlicht 1B Accu leeg na een nacht staan 1B Storing ruitenwisser voor 1C Accu al na zes maanden defect 1C Storing ruitenwisser achter 1D Storing koplamphoogteregeling 1E Storing spiegelverwarming 1E Storing tweede accu diodeblok 1F Storing achterlicht 1G Storing kachelventilator 1H Storing spiegelverstelling 1I Storing ruitbediening 2A Startmotor gaat niet rond 2B Storing elektrische raambediening 2C Motor slaat niet aan na vervangen startmotor 2C Storing elektrische spiegelbediening 2D Motor start niet 2D Storing elektrische stoelverstelling 2E Startmotor gaat langzaam rond 3A Accuspanning blijft te laag 3E Acculampje brandt 3F Acculampje werkt niet E0202 Storing achteruitrijlichten* Diagnose stellen aan verlichting 4 Diagnose stellen aan verlichting 5 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 C1-03-2G C1-03-2H 47.

RPT-OPDRACHT CARS PRAKTIJKOPDRACHT Meten met de scoop Alle opdrachten Kennismaking scoop Kennismaking signalen Meten aan een blokspanning Meten aan een digitaal signaal Meten aan een dynamorimpel Meten aan een niet repeterend signaal Meten aan een variabele gelijkspanning Meten aan een wisselspanning Sensoren en actuatoren Druksensor Hall sensor Inductieve sensor Potentiometer Solenoideklep Temperatuursensor Vierwieluitlijning en ABS ABS diagnose ABS sensor controleren Inductief ABS sensor controleren MRE Computergestuurd uitlijnen Computergestuurd uitlijnen (Hunter) Computergestuurd uitlijnen (IWA8) Diagnose Benzinemotormanagement Bevestigde en onbevestigde foutcode Brandstofaanpassing Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose stellen Directe benzine inspuiting Ontsteking en inspuiting Diagnose Dieselmotormanagement Diagnose commonrail Diagnose commonrail verstuiver Diagnose pompverstuiver EGR en turbo controleren Gloeisysteem controleren Pompverstuiver afstellen Roetfilter controleren Systeem aanpassingen Turbo controleren Airco terugwinnen en onderhoud Alle opdrachten 48. Blokventiel testen Drukbeproeven met stikstof Installatiecontrole Koudemiddel op vuilen en NCG's testen Koudemiddel terugwinnen 4C MIL-lampje 4A Motor rookt 1A Storing voorgloeilampje 4B Roetfilterlampje 2C Motor loopt ‘rauw’ 3E Geen vermogen Onderhoud aan een airco C3 C3 1J Meten met de scoop CARS QR-CODE C3 Vierwieluitlijnen C2-04-2B 1C Storingslampje gaat niet meer uit 1D Storingslampje gaat na accelereren branden 1E Motor reageert niet meer op het gaspedaal 1F Motor heeft geen vermogen meer C3 C3 C3 C3 1J Motor loopt niet stationair, slaat af bij loslaten gaspedaal C3 E0232 Motor loopt onregelmatig stationair* E0233 Motor loopt niet op alle cilinders* C3 C3 C3 C3 C3 C3 C2-11-1A

RPT-OPDRACHT CARS PRAKTIJKOPDRACHT Koudemiddelvulling bepalen Lekdichtheidcontrole Reparatie aircosysteem Slangen afkoppelen Trinary drukschakelaar testen Vacumeren Vulprocedures Hybridesystemen Honda Civiv Inverter en resolver Mitsubishi i-MiEV Opel Ampera Toyota Prius III Datanetwerken CAN-bus analyseren met Ohmmeter CAN-bus High Speed analyseren met een scoop CAN-bus Low Speed analyseren met een scoop Schema lezen Stellingen CAN-bus Diagnose datanetwerken Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Diagnose opdrachten Voertuigprestaties Diagnose stellen Meting met lastsimulatie NIRA ECU programmeren Prestaties met waterrem meten Vermogensmeting uitvoeren Diagnose managementsystemen Elektrische storing Mechanische storing Opdracht 1: Sensoren Opdracht 2: Actuatoren Diagnose aircosystemen Diagnose Diagnose aircovulling Diagnose CLT1 Diagnose d.m.v. drukbeproeving Diagnose druksensoren Diagnose identifier Diagnose kijkglas Diagnose hybridesystemen 12 volt accu leeg Motor slaat niet aan Voertuig gaat niet in ready stand Voertuig laadt niet op Voertuig laadt niet op Voertuig rijdt niet elektrisch Voertuig schakelt na 5 sec weer uit. 1H 12 V accu wordt niet meer geladen 1A Benzinemotor slaat niet aan 1B Auto start niet 1E Plug-in hybride laadt niet meer op aan de thuislader 1G Hybride accu wordt niet meer geladen 1D Auto rijdt niet meer elektrisch 1J Elektrische auto slaat niet meer aan C3 C3 C3 C3 C3 C3 C3 49. 5A Netwerkstoring raambediening 5B Netwerkstoring centrale portiervergrendeling 5C Netwerkstoring klimaatregeling 5D Netwerkstoring stekkerdoos 5E Netwerkstoring motormanagement 1 5F Netwerkstoring motormanagement 2 C3 C3 C3 C3 C3 C3 CARS QR-CODE

‘Ik wil talent het juiste gereedschap kunnen aanreiken.’ Maarten Neumann, Leermeester

OOK INTERESSANT: MENTOR Mentor staat altijd voor je klaar Als leermeester zou je soms iemand willen spreken die je ondersteunt en op weg helpt. Bijvoorbeeld als je structuur mist om je leerlingen te begeleiden. Of als je niet precies weet welke leerdoelen je leerling moet behalen. ‘Mentor’ is ons team van specialisten dat alles weet over leerlingbegeleiding. Met Mentor staat het hele jaar door een specialist voor je klaar. We helpen je met de begeleiding van je leerlingen en zorgen ervoor dat jij precies weet wat ze moeten leren, en wanneer. Je krijgt een vaste contactpersoon die bij je langskomt en die je altijd even kunt bellen als je vragen hebt. Dat scheelt tijd, dat geeft overzicht en maakt het leermeesterschap een stuk leuker. Mentor is er voor jou, wanneer je... • te weinig tijd hebt voor begeleiding van je leerlingen • niet precies weet wat er tijdens het leerjaar moet gebeuren • inzicht wilt hebben in de voortgang van je leerlingen • niet weet hoe je een leerling moet beoordelen • beter invulling wilt geven aan je leermeesterschap Meer weten over Mentor? innovam.nl/mentor 51.

RPT-DAGEN | PERSONENAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE? BEKIJK LEERMEESTER TIPS & ERVARINGEN

OOK INTERESSANT: ONS YOUTUBE-KANAAL Hoe doen anderen dat? We hebben verschillende leermeesters allerlei vragen gesteld over hun werk. Van hun antwoorden hebben we voor jou leuke en handige video’s gemaakt. ‘Hoe kom je aan leerlingen?’ ‘Hoe maak je leren leuk?’ ‘Hoe leg jij moeilijke dingen uit?’ ‘Leer je zelf wel eens wat van je leerlingen?’ ‘Hoe gaat de samenwerking?’ Heb jij vragen? Ben je benieuwd hoe andere leermeesters het aanpakken? Grote kans dat we er een video over hebben. Bekijk ze op ons Youtube-kanaal. Wil je er wat over zeggen? Laat je reactie achter op Youtube, Twitter of Facebook. Zin om video’s te kijken? Bekijk onze afspeellijst voor leermeesters op youtube.com/innovamgroup 53.

RPT. TREFWOORDENREGISTER 54. ABS - 17, 31, 36, 44 ABS/ASR/ESP - 41 AC - 29 Actuatoren - 30, 41 Afsluitweerstand - 39 Airco - 18, 34, 42 Aircovulling - 42 Auto elektronica - 36 Automatische transmissie - 36 Autoradio - 16 Band - 17 Bandenslijtage - 17 Bedradingsschema's - 36 Benzinemotor - 32 Benzinemotormanagement - 21, 29 Blokspanning - 29 Blokventiel - 34 Bobine - 21 Branchenorm - 35 Brandstofaanpassingen (STFT en LTFT) - 32 Brandstofdrukken - 21 Brandstofpomp - 21 Brandstofsysteem - 37 Camber - 31 CAN-B - 39 CAN-bus - 36, 39 CAN-C - 39 Capillair - 18 Carterventilatie - 15 Caster - 31 Cilinderkop - 28 Cilinderlektester - 20 Cilinders - 28, 37 Clandestiene verbruiker - 16, 27 Common Rail-verstuivers - 22, 33 Complexe storingen - 27 Componenten - 27 Compressiemeter - 20 Compressor - 18, 34, 42 Computergestuurde Componenten - 39 Condenseren - 34 Condensor - 18 CVT (Continu Variabele Transmissie) - 23 Datanetwerken - 36, 39 DC - 29 DC-DC-converter - 35 Dieselmotor - 22, 33 Dieselmotormanagement - 22, 29 Differentieel - 23 Digitaal signaal - 29 Dioden meten - 27 Directe benzine-inspuiting - 32 DIS - 21 Distributie - 37 Distributie modificeren - 44 Distributieketting - 28 Distributieriem - 28 Distributie-set - 20 Draagvermogen - 17 Drukbeproeven - 34, 42 Druksensor - 30, 42 DSG - 23 Duty cycle - 29 Dynamorimpel - 29 EGR - 22, 33 EGR klep vervangen - 25 Eindoverbrenging - 37, 44 Elektrisch systeem - 27, 37 Elektrische auto’s - 35, 43 Elektrische schema's - 16, 27 Elektrolyt lekkage - 35 Elektromotor/generator - 43 Elektronica - 22, 27, 32, 33, 36 Elektronische componenten - 30, 41 EOBD-codes - 32 Expansieventiel - 18 F-gassen - 18, 34, 42 Fluordye - 18 Frequenties - 29 Fuseestanden - 31 Gaskleppositiesensor - 21 Gassen, F- - 42 Gassen, niet condenseerbare - 42 Gateway - 39 Gloeisysteem - 22, 33 Hall-sensor - 21, 30 High Speed - 36 High Voltage (HV) systeem - 35 Honda Civic - 35, 43 Hoofdlagers - 37 HV-batterij - 43 HV-isolatiesysteem - 43 HV-onderdelen - 35 Hybride - 35, 43 Hybride koelsysteem - 35 Hybride remsysteem - 35 Hybride transmissiesysteem - 35 Identifier - 42 Inductieve sensor - 21, 30, 31 Inverter - 43 IRDA - 36, 39 Kijkglas - 42 Kleppen - 28, 37 Kleppen stellen - 20, 44 Klepstelboutjes - 20 Klepstelplaatjes - 20 Koelsysteem - 15, 20 Koeltechnische werking - 42 Koplamp - 37 Koplamp aansluiten - 44 Koplamphoogteregeling - 44 Koppakking - 20 Kortsluiting - 16, 27 Koudemiddel - 18, 34, 42 Koudemiddel kringloop - 34, 42 KPI - 31 Krukas - 28 Laadsysteem - 16, 27, 37 Laadsysteem incl. laadkabel - 43 Laadsysteem, 12v- (DC-DC converter) - 43 Lager voorspanning - 44 Lagering - 28 Leidingbrandstofsysteem - 21 LIN-bus - 36, 39

Low Speed - 36 Luchtmassameter - 30 MAP-sensor - 21 Master - Slave - 39 Meetwaardenblokken - 32 Mega Ohmmeter - 43 MIL - 32 Mitsubishi I-Miev - 35, 43 Mobiele airco - 34 Moderne elektrische systemen - 27 Most - 36 MOST-bus - 39 Motormanagement - 36, 37, 40 Motormanagementsysteem - 32, 33, 41 Motorschade - 15 Motortestbank - 40 Motorvermogen in kW, pk en koppel (Nm) - 40 MRE sensoren - 31 Multimeter - 16, 27 Multiriem vervangen - 25 NEN-norm 9140 - 35 Netwerken - 27 Netwerken, high speed - 39 Netwerken, low speed - 39 Niet condenseerbare gassen - 34 Nokkenas - 28 Offset - 31 Olie, soorten - 15 Oliedruk - 15 Oliepompen - 15 Onderhoudsbeurt uitvoeren - 25 Opel Ampera - 35, 43 Optische uitlijnapparatuur - 17 Oscilloscoop - 29 Overgangsweerstand - 16 Parallel/serie - 43 Pen bobine - 21 Piëzo-sensor - 30 Pompverstuiver - 22, 33, 37, 44 Potentiometer - 30 Powersplit hybride voertuigen - 43 R134a - 18, 34, 42 Radiateur - 15 Radio aansluiten - 25 Regelprocessen - 40 Relais - 16 Rembekrachtiger - 17 Remklauw - 17 Remklauw vervangen - 25 Remschijf - 17 Remschoenen - 17 Remtrommel - 17 Remzadel - 17 Resolver (elektromotor positiesensor) - 43 Retourtest - 22, 33 Roetfilter - 33 Rollenbank - 40 Rookgastester - 20 Ruitenwissermechaniek vervangen - 25 Ruitenwissermotor - 37, 44 Schadebeelden - 17 Schakelingen gecombineerde - 16 Schakelingen parallel - 16 Schakelingen serie - 16 Schakelvork - 23, 37, 44 Scoop - 29 Scoopbeelden - 36 Sensoren - 30, 33, 41 Serie- en parallelschakelingen - 27 Signaalanalyse - 39 Smeersysteem - 15 Snelheidscodering - 17 Solenoïdeklep - 30 Spanning - 16, 27, 29 Spanningen - 35 Spanningsverlies - 27 Spanningswaarden - 16 Spoorstangkogel vervangen - 25 Sporing - 31 Startsysteem - 16, 27 Stikstof - 34 Stroom - 16, 27 Stroomtang - 16, 27 Temperatuursensor - 21, 30 Terugwinnen - 34 Thermoschakelaar - 15 Toyota Prius - 35, 43 Transistoren meten - 27 Triggerniveau - 29 Turbo - 22, 33 Uitlaatgassen - 20 Uitlijnapparatuur - 31 Uitlijnen - 31 Uitlijnrapport - 31 Uitsteekhoogte - 28 UV-lamp - 18 V1-V2-V3-V4 methode - 16, 27 Vacumeren - 34, 42 Variabele gelijkspanning - 29 Veerpoot vervangen - 25 Veiligheidsmaatregelen - 35 Verdampen - 34 Verdamper - 18 Veren achterwielophanging vervangen - 25 Verlichting - 16, 44 Vermogen, elektrisch - 27 Vermogenskrommes - 40 Vermogenstestbank - 40 Versnellingsbak - 23, 37, 44 Verstuivers - 22, 33, 37 Verstuivers inleren - 44 Vierkantuitlijnen - 37 Voelpuntentabel - 18 Volt per divisie - 29 Voorspanning - 37 Vullen - 34 Weerstand - 16, 27 Weerstandswaarden - 36 Wet van Ohm - 27 Wielstanden - 17, 31 Wisselspanning - 29 Zuigers - 28, 37 55.

07 | 2018 ©INNOVAM Samen maken we van je leerling een echte monteur. innovam.nl/RPTplanner 030-6087816

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
Home


You need flash player to view this online publication