0

WWW. INTERNEDSERVICES.NL | JUBILEUM EDITIE 2016 18 WORLD FREIGHT COMPANY OFFICE 365 INTERNATIONALE UITROL 24 PROVINCIE ZEELAND DE PRIVATE CLOUD DATA IN NEDERLAND IN 34 ASSAI SOFTWARE SERVICES GESCHAALD GROEIEN MET AZURE IN 6 CONTINENTEN INTERNEDSERVICES 20 JAAR

Je werkplek bij je, waar je ook gaat. Krijg het voor elkaar, vanaf iedere plek

Uitdagende tijden vragen om moderne oplossingen Eén maat past niet iedereen Organisaties zijn er in alle soorten en maten. Ze werken en communiceren anders. Office 365 heeft de flexibiliteit om in je eigen tempo naar de cloud te werken. Veiligheid is belangrijk Office 365 beveiligt jouw gegevens zonder het maken van zakelijke hindernissen voor je medewerkers en klanten. Het is ontworpen, met als belangrijkste bouwsteen: beveiliging, naleving en privacy. Een complete oplossing Office365 biedt een geïntegreerde oplossing voor de behoeften van jouw bedrijfsproductiviteit, van (online) vergaderen en een social bedrijfsnetwerk tot opslag en Business Intelligence die allemaal naadloos op meerdere apparaten en platformen beschikbaar zijn.

4 COLOFON Beste lezer, Internedservices bestaat 20 jaar! JAARGANG 5, NR 1 2016 EEN UITGAVE VAN Internedservices Wielingenstraat 8 1441 ZR Purmerend 0299-476185 www.internedservices.nl info@internedservices.nl Voor ons is dat een mooie aanleiding voor een speciale uitgave van Dedicated, ons periodieke magazine. Internedservices is een 100% dochteronderneming van KPN en is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en beheren van Cloud en IT-services oplossingen voor de zakelijke markt. Onze experts adviseren bedrijven en instellingen bij een succesvolle stap naar de Cloud. Wij geloven erin dat goed georganiseerde IT het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Wij nemen onze klanten en partners daarom actief mee naar het beste wat de Cloud te bieden heeft. Dedicated magazine gaat over mensen, onze business, klanten, partners en wetenswaardigheden met betrekking tot IT anno nu. Dat past goed bij Internedservices en is volgens ons ook met name wat u bezighoudt bij het denken over IT en nemen van besluiten inzake IT. REDACTIE IS GROUP BV Paul Muller Jan Willem des Tombe Elena Vazquez Corte REDACTIE EXTERN Wouter Hendrikse Vincent Peeters Walter Wijnhoven FOTOGRAFIE United Photos - Paul Vreeker VORMGEVING Miranda Ensink CONCEPT EN REALISATIE De nieuwe Iep Holding BV Haarlem Internedservices gelooft in managed hybrid Cloud-oplossingen waarbij we de traditionele on-premises wereld verbinden met HyperGrid (onze private Cloud) en de beschikbare public clouds. Wij bieden daartoe een geïntegreerd portfolio hoogwaardige diensten en een uitgebreid assortiment security en managed services. Kortom, u bent bij ons in goede handen. Ik wens u veel leesplezier en wij zijn u, ook de komende 20 jaar, graag van dienst bij al uw vragen over Cloud computing en ITservices! Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming worden overgenomen. Vriendelijke groet, Jan Willem des Tombe Directeur Internedservices In deze speciale uitgave blikken we terug op de afgelopen 20 jaar maar natuurlijk ook vooruit naar het spannende IT-landschap van de toekomst! Als dochteronderneming van KPN hebben we een enorm bereik in het Nederlandse bedrijfsleven, surfen we mee op een golf van innovaties en kunnen we bouwen op een groot aantal succesvolle Cloud business cases welke we maar wat graag inzetten om bestaande en nieuwe klanten de weg te wijzen of versneld te helpen met een overstap naar de Cloud. Want dat ook u naar de Cloud overstapt leidt geen enkele twijfel. De vraag is vooral wanneer en hoe u de overstap zult maken. Wij zien het als onze taak u daarbij zo goed mogelijk te adviseren. Iedere onderneming op zijn eigen tempo en via zijn eigen specifieke reis.

INHOUD 5 INHOUD 06 EEN UIT DE HAND GELOPEN HOBBY Internedservices 20 jaar 13 KENT U DEZE NOG? 06 14 KLANTEN AAN HET WOORD 16 MEDEWERKERS 18 GESCHAALD NAAR DE CLOUD World Freigth Company International 24 INTERNEDSERVICES PRIVATE CLOUD Provincie Zeeland 24 18 “DE CLOUD WORDT HOE LANGER HOE MEER GEACCEPTEERD DOOR HET BEDRIJFSLEVEN” 16 30 INTEGRATIE APPLICATIES ALS ESSENTIËLE GROEIFACTOR Werkplek uit de cloud 32 TERUGBLIK OP 20 JAAR ONTWIKKELING 34 TO THE NEXT LEVEL Assai 38 INFOGRAPHICS 42 KLANTEN AAN HET WOORD 46 DE TOEKOMST IS ONVOORSTELBAAR 51 NOTHING CHANGES REALLY Column Jan Willem des Tombe

6 RAAD VAN BESTUUR INTERNEDSERVICES 20 JAAR “EEN UIT DE HAND GELOPEN HOBBY” “Internedservices kun je het beste omschrijven als een uit de hand gelopen hobby”, zegt Arjan Steevels die het bedrijf in 1996 startte vanuit zijn slaapkamer van zijn ouderlijk huis. Aanvankelijk bouwde hij websites, maar als techneut miste hij naar eigen zeggen de noodzakelijke creativiteit om dat door te zetten. Bovendien werd hij moe van het wachten op content die zijn klanten moesten aanleveren, dus ging hij zich meer richten op zijn passie, de techniek.

7 Links: Arjan Steevels, CEO Internedservices Midden: Jan Willem des Tombe, CEO Internedservices Rechts: Tjarko Kwee, Sales Director Internedservices Maar de start was lastig. Klanten vinden was een opgave. Niemand zag internet zitten. “Totdat ik een bannertje plaatste bij Nedstatt, een site die liet zien hoeveel bezoekers je site had gehad. Dat scoorde heel goed. Ik kreeg steeds meer klanten. Tel daarbij op dat ik in 1998 eindexamen deed en geen idee had wat ik wilde worden. Ik ben al mijn tijd maar aan mijn bedrijfje gaan besteden. De inkomsten maakten het op een gegeven moment mogelijk een server te kopen en zo is het langzaam uitgebreid”. Fusie De grote groei van Internedservices begon in 2010 toen de fusie werd beklonken met Pins van Tjarko Kwee en Jan Willem des Tombe. Maar aan die samensmelting ging een jarenlange verkenning vooraf. Jan Willem des Tombe: “Als Pins wilden we zowel autonoom als via samenwerking en middels acquisities groeien. We startten een zoektocht naar eventuele partners. Dat was in 2007 en we kwamen al snel uit bij Arjan. Maar Internedservices was vele malen groter dan wij en onze gesprekken liepen op niets uit. We kregen de tijd om te groeien, met als gevolg dat we in 2009 echt serieus met elkaar in gesprek konden gaan. We hebben er toen een heel jaar voor uitgetrokken om een blauwdruk te maken van hoe het nieuwe gefuseerde bedrijf eruit zou moeten komen te zien. Het grote voordeel daarvan was dat op 1 september 2010, toen de fusie een feit werd, we ook precies wisten hoe het bedrijf eruit zou gaan zien en wat de strategie zou worden.” Arjan vult aan: “Grote vraag was natuurlijk wie CEO zou worden. Ik heb eigenlijk meteen gezegd dat ik niet wilde dat er twee kapiteins op het schip zouden komen. Uiteindelijk hebben we dus twee CEO’s, verenigd in de Raad van Bestuur”, zegt hij met een lach. “Maar het kon. Jan Willem en ik zijn volstrekt complementair en vullen elkaar naadloos aan.” “WE ZIJN VOORAL EEN MENSENBEDRIJF” Cloud Computing Internedservices is een pionier als het gaat om cloud-oplossingen voor bedrijven. Eigenlijk weet elke onderneming dat ze op een gegeven moment naar de cloud gaat, maar ze weet alleen nog niet hoe. Jan Willem des Tombe: “Er is hier natuurlijk nog enorm veel te winnen. Veel bedrijven hebben nu nog hun eigen servers staan. Op het moment dat die aan vervanging toe zijn, komt meteen de vraag of het niet handiger en veiliger is de data, maar ook applicaties extern onder te brengen. Met als bijkomend voordeel dat de grote investeringen voor een nieuw serverpark op een betere manier kunnen worden besteed in de onderneming zelf. En de cloud wordt hoe langer hoe meer geaccepteerd door het bedrijfsleven. Bedrijven als Microsoft en Adobe spelen natuurlijk een belangrijke rol in die acceptatie.” Internedservices haalt regelmatig het nieuws door de vele overnames die er de afgelopen jaren zijn gepleegd. In augustus 2015 werd Internedservices zelf overgenomen door KPN. Jan Willem des Tombe: “Om acquisities te kunnen financieren waren we met een aantal partijen in gesprek, onder wie KPN. Uit die gesprekken bleek dat KPN dominant wilde worden in de cloud-markt en dat daar een gemeenschappelijk ambitie lag. Als doch

8 RAAD VAN BESTUUR ter van KPN konden we onze slagkracht vele malen vergroten. Je zou kunnen zeggen dat we de ambitie van KPN hebben geadopteerd.” Sinds Internedservices een zelfstandige dochter van KPN is, gaat de expansiedrift van Internedservices onverminderd door. Nog steeds worden er nieuwe kraaltjes aan de ketting geregen. KPN heeft als doelstelling de grootste zakelijke provider te worden. Dat overnamebeleid is goed uitgedacht. Het betekent niet dat elke partij geschikt is. Vier van de vijf bedrijven waarmee wordt gesproken vallen af. De onderneming in kwestie wil niet, maar het kan ook dat Internedservices geen mogelijkheid ziet tot een succesvolle integratie. Tjarko Kwee: “De partijen die we overnemen zijn relatief klein, maar gespecialiseerd en dus voor ons van toegevoegde waarde. Ze hebben allemaal hun eigen klanten. Het risico dat die klanten weglopen na een overname is er altijd, maar dit is eigenlijk nooit aan de orde. Klanten zijn heel loyaal en van een overname hebben ze praktisch gezien geen last. Sterker nog, ze hebben er alleen maar voordeel van. Ze krijgen meer voor hetzelfde. Dat geldt ook voor de medewerkers van een overgenomen partij. We hebben als doelstelling dat een bedrijf dat door Internedservices is overgenomen binnen twee weken ‘intrekt’ in ons pand in Purmerend. Om de mensen zo snel mogelijk het gevoel te geven dat ze nu onderdeel uitmaken van een toonaangevende club. De professionals die overkomen zien het vaak als een carrièrestap. Omdat het allemaal een stuk groter is, krijgen ze nieuwe kansen en vooral ook uitdagingen.” Het hoofdkantoor van Internedservices staat in Purmerend. Sinds kort is er ook een vestiging in Den Haag. “Je moet het Oprichting Internedservices werd in 1996 opgericht door Arjan Steevels. Maar nog iets eerder zag in Haarlem Pins het licht dat door Tjarko Kwee werd gestart. Jan Willem des Tombe werd in juni 2004 aandeelhouder bij Pins. Bij de fusie in 2010 werd besloten de naam Internedservices als ‘nieuwe’ bedijfsnaam te gebruiken. Inmiddels werken bij Internedservices ruim 170 professionals en is zij een van de grootste hostingpartijen in Nederland. zien als een uitvalsbasis voor onze mensen. Veel medewerkers wonen in de regio Rotterdam/Den Haag. We hebben er ook veel klanten zitten. Dus het werkt niet als iedereen elke dag de reis naar Purmerend maakt. Dat kost simpelweg teveel tijd. Aan de andere kant willen we dat onze teams samenwerken, dat ze elkaar in de ogen kunnen kijken. Dus hebben we in het Haagse een uitvalsbasis ingericht. We zijn een door techniek gedreven onderneming, maar vooral ook een mensenbedrijf,” aldus Jan Willem des Tombe. INTERNEDSERVICES IS EEN PIONIER ALS HET GAAT OM CLOUD-OPLOSSINGEN Internedservices laat zich volgens Tjarko Kwee het beste omschrijven als een hyperprofessionele club met mensen die het verschil in de markt maken. “Let wel, we hebben in veel zaken het voortouw genomen. Zo stond Internedservices aan de wieg van de eerste brancheorganisatie voor professionele providers, de DHPA (Dutch Hosting Provider Association) en de DNIL (Stichting Digitale Infrastructuur Nederland). We zien steeds meer volgers van het beleid dat we zes jaar geleden begonnen zijn uit te rollen. Een beleid dat erop gericht is de markt verregaand te professionaliseren. Dat begint vruchten af te werpen. We zijn inmiddels een dominante partij in de markt.”

Er zijn er twéé jarig, hoera, hoera... Gefeliciteerd met jullie 20-jarig jubileum Zelf hebben we ook een feestje te vieren. SIDN bestaat dit jaar óók 20 jaar. Dubbel feest dus. Al 20 jaar beheren we het .nl-domein. Elke keer als je een .nl-adres intypt, zorgen wij ervoor dat je bij de juiste site uitkomt. We werken dus in het hart van het internet. Het .nl-domein is één van de veiligste domeinen van de wereld en daar zijn we trots op! Maar dit is niet het enige. Benieuwd wat wij de afgelopen 20 jaar nog meer hebben gedaan? Lees ons verhaal op www.sidn.nl/jubileum

10 VIRTUALISATIE DE ‘FOUNDING FATHER’ VAN COMPUTERVIRTUALISATIE VMware is leider in cloud-infrastructuur en virtualisatiesoftware en helpt organisaties te innoveren en groeien. “Dat doen we samen met diverse partners, waarbij Internedservices een van die gewaardeerde partners is”, aldus Stef Koopman, channel manager Benelux. “VMware richt zich op ‘software defined anything’. Dat betekent dat we zeer flexibele IT-diensten leveren, onafhankelijk van hardware, devices en infrastructuur, waarbij de eindgebruiker centraal staat.” One Cloud, Any Application, Any Device “Onze focus ligt op One Cloud, het software defined datacenter”, vertelt Robbert Jan Ponsen, manager vCloud Air Network Partners Benelux. “De applicaties die daarop draaien, of dat nu traditionele applicaties of cloud-native applicaties zijn, moeten kunnen landen op dat uniforme (cloud)platform waarvandaan het vervolgens ontsloten kan worden naar de eindgebruiker. Onze ‘One Cloud, Any Application en Any Device’-architectuur is gericht op flexibele ontsluiting (any device, anytime, any moment) binnen een secure omgeving. Hierbij wordt alles, van datacenter tot device, volledig gemanaged vanuit één uniform platform.” Computervirtualisatie “Wereldwijd draait 85% van alle gevirtualiseerde workloads op VMware”, vertelt Koopman. “In onze beginjaren - VMware is opgericht in 1998 - waren we erg succesvol met de virtualisatie van servers, omdat we makkelijk konden aantonen

11 hoeveel servers, ruimte en energie je kunt besparen door het strategisch inzetten van virtualisatie binnen het datacenter. Van daaruit zijn we gaan uitbreiden: uniform management, virtualisatie van netwerk en storage, en het doorzetten van de virtualisatielaag naar de end user. Security is toegevoegd als embedded onderdeel van het platform. Het beweegt mee met de workloads.” Security Koopman benadrukt dat security steeds meer een hot item is geworden, zeker met de komst van de cloud. “De klant wil weten: waar staat mijn data, hoe is deze beveiligd en hoe gaan we ermee om? Men hoort over datalekken en hacks en wil zich optimaal kunnen beschermen. Maar klanten hebben ook met compliancy te maken. Er zijn allerlei verplichtingen vanuit weten regelgeving waarover verantwoording moet worden afgelegd.” “SECURITY ZIT IN ONZE SOFTWARE ‘INGEBAKKEN’, DAT IS UNIEK” “Traditioneel had je aan de rand van het datacenter de firewall en andere securitymaatregelen”, vertelt Ponsen. “Nu kun je SLA’s met iedere individuele virtual machine meesturen, zodat je security veel specifieker kunt toepassen en het daarnaast voor de beheerders flexibeler te managen is.” Koopman: “Traditionele beveiliging is als het beveiligen van een kasteel, met hoge muren en een slotgracht. Maar als je binnen bent, heb je vrij spel. Onze nieuwe beveiligingsaanpak is te vergelijken met een hotel. Je krijgt een keycard voor toegang tot jouw eigen kamer en eventuele faciliteiten. Je persoonlijke keycard is je security-policy. Security zit bij ons ‘ingebakken’ in de software, wat uniek is voor onze oplossing.” Channel georiënteerd VMware is een volledig channel-georiënteerd bedrijf. Koopman: “95-98% van al onze transacties en contact met eindgebruikers loopt via onze partners. Internedservices, een van de grootste serviceproviders in het land, is zo’n partner. Het partnerkanaal is enorm belangrijk voor ons om de schaal te bereiken die nodig is al onze klanten te bedienen. Wij zijn de leverancier en onze partners gaan aan de slag met onze oplossingen.” Ponsen: “Wij leveren onze technologie ook aan serviceproviders die op basis van pay as you go onze software gebruiken in hun dienstverlening. De serviceproviders, zoals Internedservices, verkopen dus geen VMware, maar een propositie waar in dat geval VMware in zit.” Samen sterker “VMware staat aan de basis van wat we vandaag cloud noemen en is voor mij de founding father van virtualisatie”, aldus Tjarko Kwee, Sales Director bij Internedservices. “Zij hebben het hostingproviders mogelijk gemaakt om cloudproviders te worden. Wij zijn 20 jaar geleden op de internettrein gestapt. Dat is na geruime tijd ‘de cloud’ geworden. Voordat het zover was, hebben we virtualisatie geadopteerd wat het ontstaan van de cloud absoluut heeft ‘enabled’. De software van VMware is steeds verder ontwikkeld tot super robuuste producten waarover we nu praten alsof het een commodity betreft. Wij

12 VIRTUALISATIE gebruiken VMware nu een jaar of twaalf en in al die jaren hebben veel partijen tevergeefs geprobeerd om VMware van de troon te stoten.” Kwee geeft aan dat VMware en Internedservices nu samen naar de klant gaan om oplossingen te bedenken voor de vragen die er zijn. “Dat tekent een echt partnership. We versterken elkaar continu, zodat we voorop blijven lopen en gezamenlijke klanten van betere oplossingen kunnen voorzien.” Ponsen vult aan: “Internedservices is absoluut een belangrijke speler voor ons. In onze succesvolle samenwerking zijn de persoonlijke relatie en het menselijke aspect ultiem belangrijk.” “VMWARE HEEFT HET HOSTINGPROVIDERS MOGELIJK GEMAAKT OM CLOUDPROVIDERS TE WORDEN” Remote werkplek Een van de ontwikkelingen waarbij VMware en Internedservices samen optrekken, is de remote werkplek. Kwee: “Wij bieden al acht jaar werkplekdienstverlening en sinds kort ook met de technologie van VMware. Er is een groeiende behoefte bij gebruikers aan meer capaciteit op de werkplek. De techniek schrijdt voort en de werkplek die VMware kan leveren biedt hiervoor veel meer mogelijkheden.” Koopman: “Een simpele desktop voldoet niet meer. Wij bieden de eindgebruiker een complete workplace. Of dat nu een echte remote desktop betreft of SaaS-applicaties, aangeboden via een browser of via een cliënt ergens op een device, ook daarin zijn we zeer flexibel. Het belangrijkste is dat je vanuit managementperspectief grip hebt op de devices die mensen gebruiken en op de bedrijfsdata, zonder dat je de eindgebruikerservaring geweld aandoet.” Ponsen: “Het vergt voor de eindklant veel kennis en effort om die omgeving goed op orde te krijgen én te houden. Een partij als Internedservices heeft al die kennis in huis.” Mensenwerk Robbert Jan Ponsen: “Wij kijken uit naar de volgende fase in ons partnership met Internedservices, omdat we allebei veel potentie zien in de cloudmarkt, zowel wat betreft nieuwe oplossingen als nieuwe klanten. Wat hierbij ook erg belangrijk is: het gaat wel over bits en bytes, maar het is en blijft tenslotte mensenwerk.” Overname door Dell De overname van EMC, moederbedrijf van VMware, door Dell moet later dit jaar z’n beslag krijgen. Stef Koopman: “Onze strategie en focus zullen hierdoor nauwelijks veranderen. VMware blijft een zelfstandige identiteit en beursgenoteerd. Wij houden dezelfde drive richting ons partnerkanaal en de markt als geheel.”

ANNO 1999 – KENT U DEZE NOG? – 13

14 KLANTEN AAN HET WOORD KLANTEN AAN HET WOORD ED BOON, OPRICHTER EN EIGENAAR VAN VISIONED Sinds wanneer bent u klant bij Internedservices? Sinds 2004. Wanneer bent u ooit met internet begonnen en hoe? Als ondernemer in 2001. Mijn eerste website maakte ik overigens al in 1995, voor een genootschap dat zich bezighoudt met pelgrimstochten naar Santiago de Compostela. Die site, www.santiago.nl, bestaat nog steeds. Hoe is dat verlopen, de overgang van de oude naar de nieuwe situatie? Mijn core business – formulieren ontwerpen, dat ik al sinds 1983 doe – is er drastisch door veranderd. Eind jaren negentig ben ik gaan digitaliseren. Nu ontwerp ik voornamelijk dynamische formulieren, waarbij gebruiksvriendelijkheid voorop staat. Een van mijn laatste werkgevers was PTT, in 2006 ben ik voor mezelf begonnen. Waar staat uw organisatie nu in dit opzicht en wat heeft het u gebracht? Ik werk voor grote bedrijven in het bank- en verzekeringswezen, ziekenhuizen en de belastingdienst. Mooie namen die weer tot interessante projecten bij nieuwe klanten hebben geleid. Voor een recente opdracht moest ik zelfs externe specialisten inhuren. Wat zijn uw verdere plannen op het gebied van automatisering? Ik ga door met het verder ontwikkelen van mijn smartforms. Verder kijk ik naar mogelijkheden om slimme “MIJN CORE BUSINESS IS ER DRASTISCH DOOR VERANDERD” apps te ontwikkelen. Apps die op meerdere platforms te gebruiken zijn. En die daadwerkelijk gebruikt worden. Want je ziet tegenwoordig veel apps op de markt komen waarbij je je afvraagt: zijn die wel even zinvol? Naast formulierenontwerp werk ik aan een website waar werkzoekenden via een slimme tool in contact kunnen komen met potentiële werkgevers. Een vorm van videosolliciteren. Bezoekers kunnen direct een filmpje opnemen en dit, samen met hun cv, uploaden. Heel eenvoudig en laagdrempelig. Mogelijk gemaakt met het slimme formulier. LEES VERDER OP PAGINA 42

16 MEDEWERKERS ONZE Links: NICK SCHREURS RUIM 8,5 JAAR IN DIENST Rechts: MIKE DE BOER ONGEVEER 1 JAAR IN DIENST Links: DAAN HOEKSEMA Links: IRENE STEEVELS 15 jaar in dienst “Het leukste aan Internedservices vind ik dat het bedrijf continu in beweging is. Mede hierdoor heb ik het al 15 jaar naar mijn zin en blijft het uitdagend.” Rechts: BARRY BRANDENBURG 7,5 jaar in dienst “We zijn groot genoeg om interessante projecten op te pakken en klein genoeg om flexibel in te spelen op de laatste onwikkelingen.” 2 JAAR IN DIENST “Ik was vier maanden in dienst toen we de aanbesteding voor het hosten van de website van de Kamer van Koophandel wonnen. Al mijn collega’s feliciteerden me en er werd aan een bel geklingeld om de opdracht kenbaar te maken. We hebben teamwork binnen de organisatie hoog in het vaandel staan.” Rechts: MARK HEIJKOOP 1/2 JAAR IN DIENST “Het leukste aan Internedservices is dat er, ondanks de dynamiek in de dagelijkse werkzaamheden, altijd ruimte is voor de menselijke kant. De klant staat centraal, dat binnen de gehele organisatie. We hebben onderling ook veel lol en weten lastige zaken voldoende te relativeren.”

17 MEDEWERKERS “WE HEBBEN TEAMWORK BINNEN DE ORGANISATIE HOOG IN HET Links: ERIK DE WILDE 13,5 JAAR IN DIENST “Het gaafste aan Internedservices is het samenwerken met de leukste collega’s uit Purmerend e.o.” Midden: SUSAN VAN WITTMARSCHEN 7,5 JAAR IN DIENST “Ik vind het zeer belangrijk dat we naast het werk een leuk team hebben. Door overnames komen er werkzaamheden en nieuwe collega’s bij. We pakken dit met z’n allen op om te zorgen voor een goede samensmelting. De meetings en uitjes die worden georganiseerd dragen ertoe bij dat we vol goede zin aan de slag gaan samen.” Rechts: AGNES BURGGRAAF RUIM 8,5 JAAR IN DIENST “De informele sfeer, de groei die ik heb kunnen doormaken in mijn functie en de collega’s maken het leuk.” VAANDEL STAAN.” Links: BAS WOLKE 1,5 JAAR IN DIENST Rechts: ARJEN VAN DER STAR BIJNA 2,5 JAAR (EERDER OOK AL 4 JAAR BIJ INTERNEDSERVICES GEWERKT) LEES VERDER OP PAGINA 29

18 WORLD FREIGHT COMPANY INTERNATIONAL GESCHAALD NAAR DE CLOUD De Nederlandse vestiging van het Franse luchtvrachtbedrijf World Freight Company International (WFCI) is gevestigd, hoe kan het ook anders, op Schiphol. Vanaf de zesde verdieping van het kantoorpand waar WFCI is gevestigd, is goed te zien dat het een komen en gaan is van vliegtuigen, volgeladen met passagiers en vracht. Dat laatste is de specialiteit van WFCI dat een mondiale speler is op het gebied van het verkopen van de vrachtruimte van vliegtuigen. Ruim 200 luchtvaartmaatschappijen zijn er klant. Sébastien Gateau is Group IT director van de onderneming en de transitie naar Office 365 valt onder zijn verantwoordelijkheid Links: Sébastien Gateau, Group IT Director World Freight Company International Rechts: Richard de Groot, Senior Account Manager Internedservices

19 Het Franse WFCI is actief in meer dan 60 landen. De verschillende disciplines van de onderneming zitten verspreid over de wereld. Zo zetelt het financieel management op Schiphol, terwijl de automatiseringsafdeling in Parijs, op Schiphol en in Zurich is gevestigd. “Dat dit zo verspreid zit, is veroorzaakt door het grote aantal overnames dat we de afgelopen jaren hebben gedaan. Het ene bedrijf was sterk in het een, terwijl een andere onderneming weer zijn sporen op een ander vlak had verdiend. We hebben die specialismes gelaten waar ze vandaan kwamen,” aldus Gateau. “WIJ ZIJN GEEN AUTOMATISERINGSBEDRIJF” Upgrade Die snelle op overnames gestoelde groei zorgde er wel voor dat er op bepaalde gebieden een overlap begon te ontstaan en er veel systemen zoals mailclients naast elkaar draaiden. De hele automatisering was toe aan een upgrade. Gateau: “We kregen vorig jaar een nieuwe investeerder aan boord en die eiste van ons dat we onze automatisering zouden reorganiseren en met een systeem zouden gaan draaien. Als verantwoordelijke voor het hele automatiseringsproces ben ik me in de materie gaan verdiepen en begreep al snel dat we naar de cloud moesten overstappen. Te beginnen met Office 365 voor de werknemers. De tweede fase is migreren naar SharePoint.” Sébastien Gateau ging aan tafel met Microsoft in Parijs. Daar kreeg hij een aanbod dat niet interessant genoeg was voor WFCI. Tegen een weliswaar zeer aantrekkelijke prijs zouden in een keer alle licenties (een kleine 1000) moeten worden afgenomen, terwijl de gekozen strategie was om Office 365 geleidelijk te implementeren. Vervolgens is Ruud Tensen, de IT-manager voor WFCI in Nederland met Microsoft Nederland in gesprek gegaan. Microsoft raadde een tweetal partners aan. Na enkele gesprekken kwam Internedservices als meest geschikte partij uit de bus. Al heeft WFCI een eigen automatiseringsafdeling, de keus viel toch op een externe partij. “We zijn geen IT-bedrijf en hebben niet voldoende kennis van de cloud. En juist het transformeren naar de cloud is het hoofddoel van deze reorganisatie. We zijn in juni 2015 met het project gestart en hebben nu inmiddels ruim 200 werknemers in Azië en Europa voorzien van Office 365. In juni 2016 zijn dat er 400. En uiteindelijk zullen dat alle bijna 1000 medewerkers wereldwijd zijn.” Op zich is het best opmerkelijk dat een Frans bedrijf een belangrijk deel van de automatisering onderbrengt bij een Nederlandse partij. Gateau is daar zelf simpel over. “Het maakte mij eerlijk gezegd niet uit of het een Franse, Duitse of Nederlandse partij zou zijn. Ik ben afgegaan op de informatie van Microsoft Nederland die kennelijk in Internedservices voor ons een goede partner zag. Het voordeel van werken in de cloud is natuurlijk dat het niet uitmaakt in welk land de server staat. Waar ik primair naar heb gekeken is de kennis en expertise op het gebied van Azure en Microsoft Cloud Platform en daar kwam Internedservices gewoonweg als beste uit. De bedoeling is dat we op korte termijn alle verantwoordelijkheid wat betreft online bereikbaarheid overdragen aan Internedservices. Binnen niet al te lange tijd draait al onze software in de cloud.

Mobility 20 JAAR INTERNEDSERVICES together FOR ANOTHER Virtualization Cloud experience Gefeliciteerd met jullie jubileum ! In 20 jaar tijd uitgroeien tot één van de meest toonaangevende IT & cloud services providers van Nederland ... dat verdient het om even in het zonnetje te staan! We kijken er naar uit om ook de volgende 20 jaar het beste van twee werelden aan elkaar te koppelen en samen oplossingen te bouwen voor zelfs de meest veeleisende ondernemingen. Profi ciat aan heel het Internedservices team en op naar de volgende 20 ! www.vmware.com

21 “IK BEGREEP AL SNEL DAT WE NAAR DE CLOUD MOESTEN” We zien Internedservices niet primair als onze externe IT-leverancier. Ze zijn ook in zeer belangrijke mate onze adviseur.” Niet blij De IT-afdeling in het Zwitserse Zurich was aanvankelijk niet gecharmeerd van het idee dat een belangrijk deel van de automatisering buiten de deur zou worden gedaan. “Nee, dat klopt. Ze waren ‘not amused’. Het is voor mensen altijd lastig als ze het gevoel hebben dat er iets wordt afgepakt. Maar nu ze de resultaten zien en worden geconfronteerd met het gemak snappen ze het wel. Let wel, we moesten compleet reorganiseren. Alles moest op de WFCI GROUP De WFCI Group is gespecialiseerd in cargo management en is een mondiale hoofdrolspeler geworden door overnames. Dochtermaatschappijen zijn Air Logistics, Kales Group, ATC, Worldwide GSA, Hermes, en Platinum. De organisatie opereert momenteel in 61 landen en werkt samen met bijna 12000 expediteurs en meer dan 200 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Jaarlijks plaatst WFCI Group voor meer dan 1 miljard euro aan vracht. Daarvoor zijn ruim 900 medewerkers in dienst die worden aangestuurd vanuit het hoofdkantoor dat gevestigd is in het Franse Roissy. De luchtvrachtmarkt is voortdurend in beweging en aan het vernieuwen. Het is een complexe markt omdat de meeste landen eigen regelgeving hebben. Veel luchtvaartmaatschappijen concentreren zich op de passagiers en vertrouwen op de kennis van een 100 % cargobedrijf om de laadruimen van hun vliegtuigen te laten vullen. schop. Dan is het verstandiger om echt vooruit te kijken en geen zaken meer in huis te halen die niet je corebusiness zijn. Wij regelen de vracht voor vliegtuigen en zijn geen, zoals ik al eerder zei, automatiseringsbedrijf. Bovendien scheelt het ons veel geld om op deze manier Office 365 te implementeren. Bij Internedservices betaal ik alleen voor wat ik gebruik, dus vooralsnog zijn we goedkoper uit. Komt nog bij dat we niet hoeven te investeren in hardware, de uptime gegarandeerd is en we kunnen rekenen op 24x7x365 support. Allemaal zaken waar we ons nu geen zorgen meer over hoeven te maken,” zegt Sébastien Gateau. Omdat deze Dedicated een jubileumnummer is waarin we zowel 20 jaar terug kijken als 20 jaar vooruit, ook voor Gateau de vraag hoe de vrachtwereld er over twee decennia uit zal zien. “Ik weet natuurlijk ook niet hoe de wereld er over 20 jaar uit zal zien. Maar het zou goed kunnen dat het vrachtaanbod over 20 jaar minder zal zijn omdat er door nieuwe technieken meer lokaal kan worden geproduceerd. Ik denk eerlijk gezegd niet dat wij daar veel last van zullen krijgen. Je ziet nu al gebeuren dat onze bedrijfstak consolideert. Kleinere bedrijven op dit gebied verdwijnen. Ze stoppen of worden overgenomen. Wat dat betreft is het net de hostingbusiness,” aldus Sébastien Gateau.

22 OFFICE 365 DE MARKT TRANSFORMEERT, OFFICE 365 TRANSFORMEERT MEE Schaalbare functionaliteit, voorspelbare kosten, altijd de laatste versies. Redenen om een cloudoplossing als Office 365 te adopteren zijn er te over. Maar het voornaamste argument is misschien wel dat dit mirakel van Microsoft perfect aansluit bij hoe we straks – of liever: nu al – omgaan met die enorme hoeveelheid data die we genereren, betoogt Nienke Ris, Product Manager Office 365 bij Microsoft. “Het draait uiteindelijk om een effectieve samenwerking, relevante inzichten verkrijgen en daarnaar te handelen. Precies waar Office 365 supersterk in is.” Grip op je gegevens Werken met een cloud-oplossing als Office 365. Meer en meer bedrijven zien er de waarde van in. En áls er nog cloud-vrees heerst, komt die voort uit onwetendheid. ‘Waar staan mijn data? In de VS? Microsoft is toch een Amerikaans bedrijf? Heb ik dan nog wel grip op mijn eigen vitale en privacygevoelige gegevens?’ Daar komt bij dat de eigen server vaak het veiligst voelt. Geheel ten onrechte, zo blijkt. Denk maar eens aan een overstroming in de kelder waar je je hardware hebt staan. Of je private securitymodule die het even laat afweten. Bye bye data! Uitgebreide basisfunctionaliteit Voor de goede orde: in de Microsoft Cloud blijven de data van Nederlandse organisaties gewoon binnen de EU. Primaire locatie is Ierland, met back-ups in Nederland. Het bijbehorende bedrijfspakket, Office 365, heeft een zeer uitgebreide basisfunctionaliteit waar componenten als veiligheid en compliance aan wet- en regelgeving al standaard in verwerkt zitten. Nienke Ris: “De geboden diensten zijn geïntegreerd en het totale pakket is voorzien van veel benodigde branchespecifieke en EU-normeringen en -certificeringen. Ook De Nederlandsche Bank geeft goedkeuring voor het gebruik, mits de klant ook aan een aantal eisen voldoet. Bij elkaar genoeg om van de grootste cloudscepticus een believer te maken. En toch, hoeveel mensen zie je niet de middag vóór hun thuiswerkdag hele bestanden naar hun eigen e-mailadres mailen, om er maar zeker van te zijn dat ze bij hun documenten kunnen? Het resultaat: verzadigde inboxen en chaotisch versiebeheer. Een snelle manier om de controle over je data compleet kwijt te raken.”

23 Toegang tot relevante informatie Redenen om naar de cloud te gaan, zijn er legio. Geen investeringen in hardware, geen zorgen over onderhoud, updates en licenties. Schaalbare functionaliteit die bedrijfsmatige wendbaarheid biedt. Maandelijkse kosten die én voorspelbaar én transparant zijn. Maar ondertussen zijn deze voordelen wel bekend – en erkend. Een veel zwaarwegender argument is volgens Ris de voortdenderende digitaliseringstrend, waardoor een explosie van data wordt gegenereerd uit een veelheid van bronnen: dingen, mensen, en alle mogelijke connecties daartussen. “Hoe gaan we met al die data om? En hoe gaan we ervan leren, dat wil zeggen: hoe ga je in die onmetelijke oceaan van bits en bytes de voor jou nuttige of belangrijke data naar je toe halen? Toegang verschaffen tot de gezochte informatie – dat is de kardinale stap die Microsoft met Office 365 maakt. De technologie moet dingen mogelijk maken, en ervoor zorgen dat je waardevolle tijd terug krijgt. Zo helpt het product om makkelijk gegevens te kunnen zoeken en sorteren op relevantie. Bijvoorbeeld met een druk op de knop kunnen nagaan met welke mensen je het meest in contact staat, zodat je je eerstelijns en tweedelijns netwerk in kaart hebt. Of patronen kunnen traceren door verschillende datasets te kruisen. Denk aan het koppelen van kassagegevens en weersgegevens, zodat ineens inzichtelijk wordt waardoor bepaalde producten op bepaalde dagen goed verkopen. Daar kun je als retailer commercieel iets mee.” Hulp in de digitale transformatie In feite praten we over de stap die je als persoon en organisatie helpt in de digitale transformatie. Dat werd nooit zo geassocieerd met Office 365, maar het is wel degelijk de kant die Microsoft opgaat, weet Ris. “Want de veranderingen gaan razendsnel en het is essentieel voor bedrijven om bij te blijven, anders worden ze meedogenloos voorbijgestreefd door de vele start-ups.” Voorbeelden van organisaties die in tune zijn met de tijd, heeft ze genoeg. Zoals een architectenbureau dat een online platform heeft gecreëerd voor zijn interne communicatie. “Stelt iemand een vraag in deze community, dan krijgt hij of zij vrijwel meteen antwoord. Office 365 wordt hier ingezet om de kracht van de hele organisatie te benutten. Een ander voorbeeld is een grond-, weg- en waterbouwbedrijf dat inzag dat zijn faalkosten grotendeels te wijten waren aan een gebrekkige samenwerking op de bouwlocatie, waar verschillende versies van de bouwtekening in omloop waren. Door alle bestekken gedigitaliseerd beschikbaar te stellen, werken alle betrokkenen altijd met dezelfde versie. Iedereen loopt nu met een tablet op de bouwplaats, en de faalkosten zijn dramatisch gedaald.” Effectieve samenwerking “Effectieve samenwerking, daar gaat het om. Anytime, anyplace, any device. Goed connecten met je klanten. Je medewerkers empoweren zodat ze snel de juiste info vinden, elkaar vinden. En ook snel je product of dienst kunnen aanpassen op basis van nieuwe informatie. Denk aan het videogesprek met de dokter, dat in veel gevallen het fysieke consult kan vervangen. Zo transformeert de markt, en Office 365 transformeert mee. Het is dan ook veel méér dan de gebruikelijke e-mail plus Office-pakket. Office 365 is de toekomst. En de toekomst is nu.”

24 PROVINCIE ZEELAND PROVINCIE STAPT MET ZEELAND.NL IN DE ‘INTERNEDSERVICES PRIVATE CLOUD’ Om te komen tot een kwalitatief goede dienstverlening die beter aansluit bij haar huidige en toekomstige behoefte, besloot de Provincie Zeeland de hosting van de websites en bijbehorende governance applicaties extern te beleggen. Dit brengt niet alleen de overheid dichter bij de burger, maar vooral de burger dichter bij de overheid. De Provincie Zeeland werkt sinds 2013 met een nieuw organisatiemodel. Er heeft een ingrijpende reorganisatie plaatsgevonden en er is een afslanking van het provinciaal apparaat doorgevoerd. Met deze vernieuwde en compactere organisatie wil de Provincie haar bestuurlijke ambities waarmaken. Economische ontwikkeling, groei en innovatie zijn hierbij de leidende thema’s. Focus op kwaliteit “INTERNET HEEFT DE BURGER DICHTER BIJ DE OVERHEID GEBRACHT” Met minder mensen de kwaliteit handhaven en waar mogelijk verbeteren. Zo benadrukt Erwin Wondergem, beleidsadviseur bij de afdeling Informatiebeheer en Automatisering, de focus op kwaliteit. Om dit te realiseren kon voor zeeland.nl niet alles in eigen huis worden geborgd en riep de Provincie de hulp van de markt in. Internedservices bleek de ideale partner. Daan Hoeksema, Senior Account Manager bij Internedservices, bevestigt de ontwikkeling dat de overheid de burgers steeds meer via internet van dienst wil zijn. “Voor dit doel moeten websites en applicaties in principe 24/7 beschikbaar zijn. En omdat ze door iedereen gebruikt moeten kunnen worden is goede beveiliging van groot

25 SEARCH Over wensen voor de toekomst wordt al volop nagedacht. Daan Hoeksema: “Er zijn twee aanvragen voor servers die een andere functie moeten krijgen. En we zijn bezig om Search, het zoeken op websites maar ook binnen alle onderdelen van de digitale dienstverlening, te verbeteren.” Wondergem: “Dat hebben wij jarenlang opgelost met een Open Source pakket, zonder het in hoge beschikbaarheid draaiende te krijgen. Na de overstap naar Internedservices zijn we snel gaan kijken naar een oplossing. Zij kwamen met een uitstekend voorstel dat we nu gaan implementeren.” belang. De uitgangspunten bij de uitvraag van de Provincie Zeeland waren dan ook: steeds meer regelen via internet, met een hoge beschikbaarheid en op een veilige manier.” Best Value Procurement “Vanaf medio 2004 is de digitalisering van overheidsdienstverlening echt op gang gekomen”, vertelt Wondergem. “Vaak aan de hand van allerlei actieprogramma’s en de doelstellingen van het programma Digitale Overheid 2017. Doelstelling is uiteindelijk het digitaliseren van onze complete dienstverlening. In het kader hiervan wilden we een Europese Aanbesteding naar de markt brengen. Maar zowel de markt als de technologie bleek zo enorm veranderd dat wij geen zicht meer hadden op wat wij de markt moesten vragen. Daarom hebben wij de markt voorgelegd: help ons om ervoor te zorgen dat we 24/7 online zijn, de dienstverlening kunnen aanbieden zoals afgesproken, dat het veilig is en dat continuïteit gewaarborgd is, ook van ons bedrijfsproces. Deze manier van aanbesteden, volgens het principe best value procurement, wijkt af van de traditionele manier. Wij vroegen de markt bovendien om met een bewezen oplossing te komen.” Links: Daan Hoeksema, Senior Account Manager Internedservices Rechts: Erwin Wondergem, Beleidsadviseur I&A, Provincie Zeeland Vernieuwend concept Internedservices heeft op basis van de wensen van de Provincie en een eerder bewezen oplossing voor een andere overheidsorganisatie een concept uitgewerkt.

In the application economy, every business is in the software business. C See how to succeed at ca.com/rewrite Business, rewritten by software

27 Hoeksema: “In ons ontwerp worden de websites van de Provincie gehost op basis van een redundant ingericht platform (HyperGrid™) dat virtueel is opgezet over meerdere datacenters. Hiermee verkrijgt de Provincie een hoge beschikbaarheid van 99,99% en wordt alle data veilig opgeslagen in Nederland. Ook de security maatregelen zoals anti-DDoS methodieken, firewalling en Intrusion Detection Systemen konden we als bewezen oplossing ‘hergebruiken’. Wondergem: “Een beschikbaarheid van 99,99% is natuurlijk heel mooi. Als een datacenter zou uitvallen - wat overigens nog nooit gebeurd is, zo geeft Hoeksema aan - is de applicatie nog wel beschikbaar. Met dit soort vernieuwende concepten timmert Internedservices in Nederland aardig aan de weg. Het geeft niet alleen een veilig gevoel maar biedt ook garantie op je beschikbaarheid. De Provincie Zeeland zocht een partner die innovatief meedenkt en dat is Internedservices absoluut. Zij hebben bijvoorbeeld samen met een groot aantal partners een DDoS-wasstraat opgezet waar wij indien nodig gebruik van mogen maken. Dat is echt meedenken. Ook hebben zij een partner bijgeschakeld voor de onderdelen waarvan zij zelf te weinig expertise in huis hebben. Hun dienstverlening houdt niet op bij de voordeur, maar Internedservices blijft wel altijd ‘single point of contact’. Prima ‘klik’ “Wat mij bij dit implementatie-project voor het opleveren van de nieuwe hostingomgeving aan een overheidsorganisatie opvalt is niet alleen hoe goed alles is verlopen, maar ook de snelheid van werken tusDrempels wegnemen “Internet heeft drempels weggenomen en de burger dichter bij de overheid gebracht”, zegt Erwin Wondergem. “Ik vroeg me jaren geleden weleens af: hoe krijgen we de oudere generaties hierin mee? Maar ik zie mensen van 80+ gewoon met een iPad internetbankieren. En het loket sluit niet meer om vijf uur. Via een website kun je gewoon op zaterdagavond terecht.” sen de ICT-medewerkers van de Provincie en de projectmanager en engineers van Internedservices,” constateert Hoeksema. “Er was een prima klik en daardoor verliep de communicatie niet alleen erg snel maar ook inhoudelijk heel goed. Erwin Wondergem en zijn mensen konden goed duidelijk maken wat zij precies nodig hadden, wij konden daar snel antwoord op geven.” Wondergem: “Dat goede gevoel is geheel wederzijds en heeft ook te maken met de manier van aanbesteden. De expertise die wij zoeken ligt bij de opdrachtnemer. Zij bieden het product aan en begeleiden ons in de transitie, dat heeft er mede toe geleid dat de implementatie erg goed is verlopen. We zijn nu operationeel en moeten alleen nog de stekker trekken uit onze oude omgeving.” Dataleverancier Intussen gaan de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering onverminderd voort, er komen in snel tempo steeds meer apps en webapplicaties waarmee de burger zoveel mogelijk zelf kan regelen. Wondergem: “We zijn als overheid grootproducent van data en gaan steeds meer toe naar de rol van dataleverancier. De ontwikkelingen in het gebruik van IT leiden er steeds meer toe dat we oplossingen uit huis kunnen plaatsen. Je ziet steeds vaker dat die move gemaakt wordt naar hosted oplossingen. Cloud is absoluut een discussiepunt binnen diverse gremia van de provincies; hoe gaan we daarmee om, wat gaan we ermee doen en welke eisen stellen we aan de veiligheid?”

PROA CTIEF M N TOREN HEEFT U EEN “HUNT-TEAM?” Hoe u door het proactief monitoren van uw netwerk, aanvallen kunt opsporen en detecteren waardoor u sneller op incidenten kunt reageren en deze eerder kunt verhelpen. “We zeggen niet alleen wat er is gebeurd, we vertellen een verhaal. Over wat we in eerste instantie waarnemen, waarop wij zouden inzoomen en wat wij verder zouden onderzoeken. We werken samen zodat de klant begrijpt wat er is gebeurd en waarom we het incident hebben gemarkeerd,” Jason Payne, Senior Director van Ac-tiveWatch Services bij Alert Logic. In 2002 werd de firma Alert Logic opgericht door een groep securityprofessionals. Zij zagen in dat er behoefte was aan een multi-tenant security-oplossing die geschikt was voor elk type bedrijf, ongeacht de omvang en locatie. Met de oprichting van het Security Operations Center (SOC), dat een volledig managed hybride IT security dienst aanbiedt, was Alert Logic een van de aanjagers van wat men tegenwoordig Security as a Service noemt. Het doel van het SOC is organisaties te assisteren bij het identificeren van aanvallers die erin zijn ge-slaagd de bestaande traditionele veiligheidsmaatregelen te omzeilen. Dat doet het door het inzetten van zogenaamde “hunt teams”, ofwel SOC-personeel dat gericht zoekt naar tekenen van inbraak en infectie (malware). Een dergelijke aanpak (24x7 threat monitoring en attack prevention) is normali-ter alleen voorbehouden aan bedrijven die bereid zijn zelf te investeren in het opzetten en onderhouden van een monitoring team. De Security-as-a-Service dienst van Alert Logic maakt dit niveau van beveiliging nu beschikbaar voor elke organisatie die zijn databeveiliging wenst te verbeteren. Zo is men goed voorbereid op de inmiddels in werking getreden wet Meldplicht Datalekken. Bij Alert Logic maken analisten gebruik van een platform dat continu security events verzamelt van applicaties, event data, logs en applicaties binnen de datacenters van klanten. Deze dienst ondersteunt ook public cloud workloads die op AWS en AZURE draaien. Dit team van security analisten zorgt ervoor dat bedrijven de informatie m.b.t. bedreigingen leren begrijpen, begrijpen wat te doen en welke vervolgstappen te nemen. Snelheid is geboden - incident-analyse en escalatie naar de klant (via Internedservices) kan al binnen 20 minuten na het waarnemen van verdachte activiteiten plaatsvinden. Deze snelheid en de expertise maken het mogelijk om complexe multi-vector aanvallen zoals SQL-injecties, ransomware, en malware-aanvallen gericht tegen webapplicatie-omgevingen te begrijpen en verhelpen. Veel organisaties beginnen inmiddels in te zien dat het inzetten van alleen traditionele security hardware en/of software niet voldoet. Preventie moet hand in hand gaan met detectie en het SOC van Alert Logic is een manier om direct getrainde en gekwalificeerde security-professionals aan het werk te zetten om de IT-infrastructuur te beschermen. Wilt u meer weten over deze dienst? Neem dan contact op met Internedservices.

29 VERVOLG VAN PAGINA 16 EN 17 ONZE MEDEWERKERS “WE ZIJN VOORAL EEN MENSENBEDRIJF”, JAN WILLEM DES TOMBE - CEO INTERNEDSERVICES Links: EDWIN VAN DRIEL 17 JAAR IN DIENST EN DE EERSTE MEDEWERKER DIE INTERNEDSERVICES IN DIENST NAM “Ik heb niet direct voor Internedservices gekozen, het is meer iets dat zo gegroeid is. Als klant kwam ik in 1997 bij Internedservices met specifieke vragen over de werking van ontwikkelde software binnen mijn website. Vervolgens kwamen er vanuit Internedservices ook weer ontwikkelvragen bij mij terecht en zo is eigenlijk gebleken dat wij wel handig voor elkaar waren. Na Internedservices een tijdje vanuit huis met beheer- en ontwikkeltaken te hebben gesteund naast mijn toenmalige werk, heb ik in 1999 de stap gemaakt om bij de opening van het eerste kantoor in Purmerend als eerste werknemer te beginnen, ik heb daar geen seconde spijt van gehad.” Rechts: BOB VAN DAM 9,5 JAAR IN DIENST Links: AMÉE VAN INGE 4 MAANDEN IN DIENST “Ik heb voor Internedservices gekozen omdat de organisatie mij, iemand met mijn achtergrond in de ICT en passie voor Cloud Services en de online business, zeer veel mogelijkheden biedt.” Rechts: RONALD SLUIJS RUIM 13 JAAR IN DIENST “Binnen Internedservices zie je een grote groep medewerkers die er al langere tijd werken. Dat vind ik een goed teken, we hebben met elkaar een leuk bedrijf.”

30 WERKPLEK VAN DE TOEKOMST WERKPLEK UIT DE CLOUD: INTEGRATIE APPLICATIES ALS ESSENTIELE GROEIFACTOR De cloud kent vele voordelen. Het moeiteloos gebruiken van de meest actuele applicaties is waarschijnlijk een van de belangrijkste. De komende vijf jaar zal de focus liggen op de integratie van die applicaties. De mogelijkheden daartoe nemen snel toe. Mits de IT en businesszijde hun nieuwe rollen omarmen, en de juiste leveranciers kiezen. De cloud kent vele voordelen, maar nog lang niet alle ondernemers maken daar optimaal gebruik van. En dat is logisch. Aangezien veel bedrijven hun servers nog moeten afschrijven, zullen ze daar voorlopig nog gebruik van blijven maken. En ook bedrijven die bijvoorbeeld reeds overstap hebben gemaakt naar Office 365 draaien vaak nog genoeg legacy toepassingen lokaal. De toekomstige werkplek zal al deze losse onderdelen echter volledig integreren. Op dit moment zie je daar al steeds meer oplossingen voor verschijnen, en in 2020 zal dat proces in een vergevorderd stadium zijn. Mogelijk draaien daarbij nog steeds onderdelen van de totaaloplossing on premise. Aangezien de medewerkers slecht één keer inloggen via een identity access manager merken zij daar echter niets meer van. En dankzij sterk verbeterde beveiliging kan de data tussen de diverse toepassingen ook relatief risicoloos worden uitgewisseld. Integratie is key Voor echte efficiency is de integratie van applicaties van groot belang. Die zorgt er bijvoorbeeld voor dat data maar één keer hoeft te worden ingevoerd, en dat workflows optimaal het bedrijfsproces ondersteunen. Omdat cloud applicaties “stand alone” zijn, ligt hier een mooie uitdaging. Die uitdaging wordt nu stilaan ingevuld met standaard tools in plaats van custom oplossingen. Helaas zijn nog lang niet alle legacy applicaties gereed om geïntegreerd te worden in een cloud based oplossing. De vraag ‘Werkt het ook samen met …?’ kan in de nabije toekomst echter steeds vaker positief beantwoord worden doordat applicati leveranciers elkaar opzoeken. En omdat applicaties met behulp API en externe tools steeds beter met elkaar gekoppeld kunnen worden. Het groeipad naar SaaS Door deze ontwikkelingen zal Software as

a Service in de toekomst de basis vormen van elke werkplek. Alleen zijn we daar nog niet. Veel bedrijven zijn op zoek naar het juiste groeipad naar de cloud. Hoe kan ik nu de voordelen van de cloud optimaal benutten zonder impact op mijn legacy of bestaande applicaties en processen? Kan ik stapsgewijs naar de cloud? Hoe flexibel is die cloud oplossing echt? Wat als ik toch compleet de cloud in wil hoe migreer ik dan en werkt alles dan nog zoals nu? Om op deze vragen antwoord te krijgen is de keuze voor de juiste cloudleverancier essentieel. Die moet aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. De openheid van zijn oplossing staat daarbij voorop. Als onderneming wil je nieuwe applicaties en tools immers zo snel mogelijk kunnen integreren. En als die op maat gemaakt moet worden, moet de leverancier op korte termijn en lokaal beschikbaar zijn voor overleg, en snel kunnen schakelen. Uiteraard kunnen de prestaties van de leverancier(s) via referenties, certificeringen en idealiter ook met behulp van proof of concepts worden gecheckt. Het op deze wijze selecteren en managen van de leveranciers wordt een belangrijke nieuwe uitdaging voor de IT-afdeling, die steeds meer in plaats zal komen voor de eigen ontwikkeltrajecten. Voor veel ondernemingen betekent dat dat zij hiervoor nieuw personeel moeten gaan aantrekken, of huidig IT-personeel moeten omscholen. Snelle implementatie Dat loont de moeite, aangezien ondernemingen die de juiste leveranciers van hun (toekomstige) werkplek selecteren steeds eenvoudiger nieuwe functionaliteiten kunnen gaan implementeren. Dat zal steeds vaker worden geïnitieerd door de businesszijde van de onderneming. Die zien een nieuwe toepassing in de portal staan, en hoeven die alleen nog maar ‘aan te vinken’ om er gebruik van te kunnen maken. De vraag ‘hoe gaan we dat maken?’ verschuift daarmee ook naar de vraag ‘hoe gaan we dat in de onderneming implementeren?’. Zo maken IT-gedreven implementaties dus steeds meer plaats voor businessgedreven implementaties. Dit is de essentiële verandering van de toekomstige werkplek waar succesvolle ondernemingen in 2020 het verschil gaan maken: de snelheid waarmee de businesszijde nieuwe applicaties kan ontdekken en toepassen om in te kunnen spelen op de snelle ontwikkelingen in de markt.

32 Van zolderkamer naar service provider, een terugblik op twintig jaar ontwikkeling In twintig jaar tijd kan een hoop veranderen. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op: we willen steeds meer want we kunnen steeds meer. Dankzij het internet kunnen we altijd met elkaar verbonden zijn; sneller internet zorgt voor nieuwe toepassingen zoals streaming en online werken. Toch blijven sommige dingen hetzelfde. Internedservices heeft de klant altijd centraal gesteld, met extra aandacht voor service, kwaliteit en zekerheid. Dat vinden wij de gewoonste zaak van de wereld, ook in de komende twintig jaar. 1996 ICQ is een van de eerste technologieën die instantmessaging voor een groot publiek beschikbaar maakte. ICQ staat voor ‘I Seek You’ en daarmee wilden de makers duidelijk maken dat iedereen met ICQ snel online te vinden was. 1996: Het .nl-domein viert dit jaar haar dertigste verjaardag! Om de registratie van .nl domeinnamen in goede banen te leiden is in 1996 de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland opgericht. Het .nl-topleveldomein was het eerste actieve landendomein buiten de VS. 1997 Twee jaar nadat de studenten Larry Page en Sergey Brin elkaar op de Stanford University ontmoetten, wordt de domeinnaam google.com geregistreerd. De naam is een verbastering van de wiskundige term ‘googol’, een 1 met 100 nullen. 1996 "Vanaf dag één een duidelijke focus op het leveren van service en een hoge kwalitatieve dienstverlening voor de professionele internetgebruiker." Toen Arjan Steevels in 1996 Interned Services oprichtte, wist hij wat belangrijk was om zijn klanten tevreden te houden. 2005 Met de introductie van iDEAL werd online betalen via uw eigen bank gemeengoed. Inmiddels is de techniek niet meer weg te denken uit (inter)nationale webshops; er zijn inmiddels ruim een half miljard betalingen mee gedaan en iDEAL is bij ruim 100.000 webshops beschikbaar. 2004 Toen Mark Zuckenburg zijn Facebook lanceerde in 2004, was - te voor Hardvardstudenten. Geen status-updates, likes of messaging. Wel markeert deze stap het begin van Web 2.0: een sociaal internet waar user-generated content centraal staat. 2001 1999 Met WAP maakte de wereld kennis voor het eerst echt kennis met het fenomeen mobiel internet. Er konden via een mobiele telefoon maximaal 1000 tekens per seconde geladen worden. Net genoeg voor de sportuitslagen of om het laatste nieuws te lezen! Wie kent het nog? De encyclopedie doorspitten op zoek naar het antwoord op die prangende vraag, of naar de bibliotheek om informatie voor een werkstuk te verzamelen. Met de komst van Wikipedia, ’s werelds grootste online encyclopedie, verleden tijd. is dat 1996 Wanneer duidelijk wordt dat internet een grote toekomst tegemoet gaat en de roep om webhosting toeneemt, ziet Perfect InterNetworking Solutions het levenslicht. Onder de naam PINS worden dan webhosting- en domeinregistratiedien2001 2001 Na vijf succesvolle jaren in de hostingbranche is het aantal enthousiaste medewerkers gestegen naar vijftien. Waar in de eerste jaren voornamelijk klanten uit het MKB-segment werden ontzorgd, weten ook de enterprise ondernemingen steeds vaker de onderneming in Purmerend te vinden. PINS slaat zijn vleugels uit en opent vestigingen in Italië,

TIJDLIJN 2005 Youtube is het een stuk makkelijker geworden om je eigen video’s online te plaatsen. Vele artiesten zijn er al op ontdekt en de nieuwste tieneridolen zijn Youtuber. 2016 Het Internet of Things kan enkel bestaan bij een hoge mate van connectiviteit. Het landelijk dekkende LoRa-netwerk van KPN maakt het mogelijk om in de toekomst miljoenen apparaten die zeer weinig stroom en data gebruiken, 2015 NetGround 2007 Onlangs heeft Time Magazine de Apple iPhone uitgeroepen tot meest invloedrijke gadget ooit. De kracht van het toestel zit in de app store, waardoor ook de mobiele app een succes werd. De manier waarop men communiceert, speelt, winkelt en werkt is voor altijd veranderd. 33 DE OVERNAMES 2016 Redbee & FortyTwo 2015 De wens om te ontsnappen aan de realiteit, of om hier extra dimensies aan toe te voegen, bestaat al eeuwen. De technologie maakt dit tegenwoordig gelukkig mogelijk en met de komst van verschillende VR-brillen kan straks iedereen - virtueel - in dezelfde ruimte zijn. 2015 Overname door KPN 2015 2008 is gestart als videoverhuurwebsite, maar had in 2008 haar grote doorbraak door alle video’s als online stream aan te bieden. televisie kijken veranderd. We bepalen nu zelf wat we kijken en op welk moment we dat willen doen. 2013 Met het 4G-netwerk kunt u supersnel internetten. Het is de vierde generatie van het mobiele netwerk en zorgt ervoor dat video’s streamen, browsen en online werken overal en altijd mogelijk is. 2014 WideXS 2009 Kickstarter markeert de start van crowdfunding, waarbij iedereen een goed idee of product kan Inmiddels is alleen al via Kickstarter bijna twee miljard dollar opgehaald om projecten te realiseren. 2013 NXS Internet 2010 Internedservices en PINS fuseren en kunnen onder één dak een nog completer aanbod op het gebied van hosting en connectiviteit leveren. Met 135 dedicated professionals is de nieuwe onderneming direct een van de grootste onafhankelijke serviceproviders van Nederland. RDC Xtended

34 ASSAI TO THE NEXT LEVEL MET ASSAI links: Marco Greven, Senior Account Manager Internedservices rechts: Hans Kalf, Managing Director Assai Software Services Assai Software Services is leverancier van wereldwijd gebruikte document control en document management software. Het bedrijf werd 25 jaar geleden opgericht door Willem van der Jagt en Gerrit Breebaart, met de intentie om de markt van betere en voordeligere software te voorzien. Dat bleek geen loze belofte, zo bewijzen grote klanten in onder meer het openbaar vervoer in de Londense agglomeratie en toonaangevende partijen in de olie- & gasindustrie. De huidige groei luidt nu een nieuwe fase in: van lokale installaties naar meer AssaiCloud. Data entry “Onze Document Control Software heeft alles te maken met data entry: het invoeren van grote hoeveelheden data in lijsten en databases en hoe je dat er op een gestruc

35 tureerde en gecontroleerde manier weer uit kunt halen”, vertelt managing director Hans Kalf. “Onze grootste klanten hebben meegewerkt aan de bouw van onze software, vanuit hun wereldwijde netwerk van specialisten in de olie- en gassector. Het interne proces in de olie- en gassector is heel specifiek voor die industrie. De laatste paar jaar merken we echter dat er ook in sectoren zoals de bouw en constructions en engineering behoefte is aan onze document control toepassing. We doen zaken met bijvoorbeeld light rail companies in de Filippijnen en met de organisatie achter omvangrijke rioolwerkzaamheden in Londen, een miljardenproject.” Wereldwijde business “Assai opereert in alle continenten behalve Zuid-Amerika”, vervolgt Kalf. “We opereren van Noord-Amerika tot Australië, maar de kern ligt in het Midden-Oosten (VAR, Qatar, Oman) en het Verre Oosten (Maleisië, Singapore, Filippijnen). Onze enige kantoorlocatie is in Culemborg. Verder hebben we over de hele wereld contractors, vaak lokale mensen: in de UK, Zuid-Afrika, India en sinds kort ook een sales manager voor het Midden-Oosten in Dubai. Hij komt uit India en heeft gestuINTERNET Snel handelen, snel schakelen, hoe ging dat vroeger vóór het internettijdperk? Hans Kalf: “Een collega liet mij in 1996 een WordPerfect bestand zien dat naar hem gemaild was. Ik was stomverbaasd toen ik hoorde dat je zo’n bestand kon openen en vervolgens gewoon verder kon gaan met typen. Dat was toen heel bijzonder en mijn eerste ervaring met internet.” Later kwamen ook de mobiele telefoons, de smartphones en de iPhone. “Als ik die van huis vergeet mee te nemen heb ik een probleem”, weet Hans Kalf, “want ik krijg er alles op binnen. Via WhatsApp, chat, Skype, e-mail, ons eigen netwerk en de mobiele App die we van ons product hebben uitgebracht. Zo’n device is echt van levensbelang, je kunt niet meer zonder.” deerd in Schotland; dit illustreert mooi hoe internationaal onze business is.” “PERSOONLIJK CONTACT EN KORTE LIJNEN” Professionaliseringsslag Assai maakt een flinke groei door en wilde op het gebied van hosting en cloudservices een professionaliseringsslag maken. Uiteindelijk kwamen zij samen met Internedservices uit bij Azure, het cloudplatform van Microsoft. “Een jaar geleden is Assai overgestapt van fysieke hosting naar de cloud” zegt Marco Greven, Senior Account Manager bij Internedservices. “Assai wilde ook het aantal leveranciers van datacenter services terugbrengen van drie naar één. Zo voorkom je dat je met drie partijen moet praten als je op drie verschillende plaatsen wilt uitbreiden. Dat kan nu vanuit één centraal punt worden beheerd, zodat vanuit meerdere continenten in hetzelfde systeem kan worden gewerkt.” Kalf: “Eind vorig jaar zijn alle contracten keurig beëindigd met de andere twee partijen en nu zitten we in de Azure cloud bij Microsoft met de hulp van Internedservices. We zochten en vonden in hen een pragmatisch ingestelde Assai is een van oorsprong Italiaanse muziekterm met betrekking tot het tempo waarin gespeeld moet worden. Het betekent ‘to the next level’, een uitdrukking die de ambities van Assai Software Services uitstekend weergeeft. www.assai-software.com

36 INTERNEDSERVICES & KPN Internedservices bestaat dit jaar 20 jaar! Vanuit The Datacenter Group voorziet Nederlands grootste cloudprovider al tien jaar haar klanten van vooruitstrevende IT-oplossingen. Wij feliciteren onze klant met het bereiken van deze mooie mijlpaal. Amsterdam Kabelweg 48A, 1014 BB Amsterdam Delft Heertjeslaan 1, 2629 JG Delft

37 “ONS SYSTEEM WORDT 24/7 GEBRUIKT” partij met directe lijnen en, heel belangrijk: persoonlijke contacten. We willen rechtstreeks kunnen schakelen, niet moeilijk doen als het makkelijk kan.” Kennis delen Microsoft is niet alleen een belangrijke partner van Assai maar ook van Internedservices. “We willen via kennisdeling van elkaar leren zodat we voor ons bedrijf een volgende stap kunnen maken”, aldus Kalf. “Cloudoplossingen hebben de toekomst maar de ontwikkelingen gaan snel. Je moet er bovenop blijven zitten, daarom zijn die kennissessies zo belangrijk.” Greven: “We bekijken samen met onze Solution Consultant alle nieuwe producten die Microsoft via Azure gaat aanbieden om te zien wat zou kunnen bijdragen aan het succes van Assai. En door de relatie die wij met Microsoft hebben en die Assai met ons heeft zijn ook de lijnen naar Microsoft kort, zodat we ook daar snel terecht kunnen bij de juiste mensen.” “CLOUDOPLOSSINGEN HEBBEN DE TOEKOMST” Partnership Ook de samenwerking met Internedservices verloopt uitstekend. Kalf: “Er moet een bepaalde klik zijn en die is er. Persoonlijk, menselijk contact en korte lijnen. Dat is de kern van ons partnership.” Greven: “Het is een open, eerlijke en langdurige relatie, geen snelle ‘hit en run’.” Uiteraard zijn er altijd verbeterpunten, van beide kanten. Kalf: “Het snelle schakelen vanuit monitoring moet nóg sneller kunnen, 24/7, BESPARING EN BEHEERSBAARHEID “De cloud biedt kostenbesparing, zowel voor Assai als uiteindelijk ook voor onze klanten”, zegt Hans Kalf. “Zij hoeven geen hardware meer aan te schaffen en hebben geen licenties meer, maar betalen een maandelijkse fee. Het biedt ook beheersbaarheid zoals we hebben ervaren met een grote nieuwe klant in Dubai. We hebben voor hen binnen 24 uur een gebruikersomgeving opgezet met 300 users, passwords en ingerichte processen. Mocht er iets mis gaan in hun omgeving, dan kunnen wij eenvoudig inloggen en het direct herstellen.” CEO OP BEZOEK “Ik heb het als erg prettig ervaren dat de CEO van Internedservices, Jan Willem des Tombe, persoonlijk op ons kantoor langskwam om kennis te maken”, zegt Hans Kalf. “‘Als er iets niet goed gaat dan kun je mij direct bellen’ zei hij. Dat is een mooi voorbeeld van het prettige, persoonlijke en rechtstreekse contact dat we met Internedservices hebben.” zowel vanuit Assai als vanuit Internedservices. Ook het professionaliseren van onze rapportages moet op een nog hoger plan komen, onze klanten vragen daar steeds meer naar. Ons systeem wordt 24/7 gebruikt, er is altijd wel iemand met ons systeem aan het werk en online. Daar hebben we continu de back-up en support van Internedservices bij nodig.”

38 Het wereldwijde mobiele dataverkeer zal in 2019 een omvang bereiken van 292 exabyte*. In 2014 was dit 30 exabyte. 292 exabyte* komt neer op:                                                             Het mobiele cloudverkeer zal toenemen van 2 exabyte per maand in 2014 tot 21,8 exabyte per maand in 2019 62% 62 procent van de verkoop van SaaSapplicaties vindt plaats nadat de koper een gratis proefversie van de toepassing heeft voltooid.

FACTS + FIGURES De Europese MKB-markt voor cloudservices zal tot 2018 groeien (van €18,9 miljard naar €30,1 miljard). 18,9 miljard           rapport van Odin (BRON: ODIN) 39 30,1 miljard 75%                                     (BRON: CISCO)                          

End-to-end security: zelf doen of uitbesteden? Een integrale aanpak van security is geen nice-to-have meer, maar pure noodzaak Download de Whitepaper Security via www.telindus.nl/whitepapers

KWANTUMINTERNET KWANTUM INTERNET IT-DIENSTVERLENING SNELLER DAN HET LICHT? De IT-infrastructuur gaat in 2036 iedereen met iedereen én alles verbinden. De infrastructuur van de toekomst is dan ook radicaal anders dan die van nu. De grote uitdaging is om deze nieuwe infrastructuur veiliger, betrouwbaarder en op een duurzame manier te realiseren. Alles wordt onderdeel van een systeem dat met kunstmatige intelligentie data verplaatst en opslaat voor tijdige verwerking en bewerking: een split second voor het opgevraagd wordt, staat het klaar. Wat staat ons de komende jaren allemaal nog te wachten en wat kunt u zelf al doen om klaar te zijn voor de veranderingen in 2036? 30 jaar gegevensverbindingen Telindus is 30 jaar geleden begonnen met het fabriceren van modems die over een bestaande telecominfrastructuur computers met elkaar verbonden. Alleen in oude films hoor je zo nu en dan nog de typische kraak- en pieptonen van een ‘digitale handshake’, als iemand geduldig zit te wachten op verbinding. Hoe anders is het vandaag. Dertig jaar later realiseert Telindus programmeerbare infrastructuren met optische systemen die over één glasvezelpaar een capaciteit bieden van 17,5TBps. Met 88x 200G encrypted datastromen passen we nu technologische innovaties toe op de verbindingen tussen de datacenters van een financiële instelling in Nederland. Het is de instelling vooral te doen om een verbetering van security, met een extreem lage latency. Sneller dan het licht communiceren kan nog niet, maar nu al is duidelijk hoe we 400G per wavelength gaan realiseren. In 2036 zal duidelijk zijn hoe we 10TB-verbindingen kunnen realiseren. Rond 2020 worden de eerste vijfde generatie mobiele netwerken uitgerold. 5G biedt vele nieuwe mogelijkheden, al dan niet in combinatie met de cloud. De Olympische Spelen zijn een belangrijk richtpunt. Voor toeschouwers en atleten zijn er nieuwe augmented reality-toepassingen om alles te kunnen volgen en analyseren. Ook de industrie streeft met 5G naar 100x meer snelheid en 1000x meer capaciteit met de helft van het huidige energieverbruik. Als de GSMA dan nog bestaat, hebben ze met het huidige tempo in 2036 de specificaties voor 7G al afgestemd. Nederland innovatieland De ontwikkelingen gaan razendsnel en om in dit tempo door te kunnen groeien, heeft de IT-industrie andersdenkenden nodig. Mensen die bestaande modellen kunnen doorbreken. Zoals de Nederlandse onderzoekers die vorig jaar in Delft aangetoond hebben dat Einstein ongelijk had. De wetenschappers toonden aan dat elektronen in twee diamanten, gescheiden van elkaar door 1,3 km campus, echt een onzichtbare en instantane verbinding kunnen hebben. De ‘spookachtige actie op afstand’ bestaat wel en kan zelfs ingezet worden voor encryptie van informatie. Een belangrijke ontdekking voor het beveiligen van informatie-uitwisseling. Ook met het toepassen van innovaties voor de IT-infrastructuur en datacenters loopt de 41

42 VERVOLG VAN PAGINA 14 KLANTEN AAN HET WOORD BV Nederland voorop. Denk aan Software Defined Networking, Network Function Virtualisation en cloudtechnologie. Deze technologieën helpen bedrijven hun business op een eenvoudige en flexibele manier te versnellen en definiëren compleet nieuwe architecturen op basis van software. De enige manier om de exponentiële datastroom effectiever, efficiënter en veiliger te verwerken, is om continu inzicht te hebben en de controle over deze stromen aan te passen. Een belangrijke stap die organisaties nu al kunnen zetten om dit te realiseren, is orkestratie. Versnellen met orkestratie Orkestratie maakt het mogelijk om nieuwe diensten geheel onafhankelijk van domeinen (denk aan site, datacenter en cloud) en de fysieke infrastructuur te definiëren. Activeren van deze diensten gaat eenvoudig on-demand met simpele (business) parameters. Zonder langdurig proces, waarin expertteams worden samengesteld en verschillende elementen in de infrastructuur worden getoetst en voorbereid. Een proces dat al snel weken kan duren, wordt met orkestratie gereduceerd tot minuten. Alles staat klaar wanneer je het nodig hebt. Niet alleen is de dienst sneller actief, maar ook efficiënter en consistenter. Hierdoor worden de kwaliteit van de IT-dienstverlening en de gebruikerservaring verbeterd. Dit vereist een andere mindset. Je hoeft niet te kunnen programmeren om dergelijke diensten te activeren. Geen abracadabra en geen magie, maar wel met de ontdekte spookeffecten, wel zo veilig. 2036 lijkt nog heel ver weg, maar met de exponentiële groei van de snelheid van verbindingen, moeten ook de processen hier klaar voor zijn. Wil de business daadwerkelijk profiteren van een snellere, effectievere en gebruiksvriendelijkere ITdienstverlening, dan moeten IT-afdelingen nu de eerste stappen zetten. Alle ingredienten zijn aanwezig, het is een kwestie van doen. GERRIT BREEBAART, MANAGER OPERATIONS ASSAI SOFTWARE SERVICES BV INTERNET IS ONZE BUSINESS Sinds wanneer bent u klant bij Internedservices? De eerste contacten zijn van 2006, dus sinds tien jaar. Wanneer bent u ooit met internet begonnen en hoe? Een paar jaar na onze oprichting, nu 25 jaar geleden. Internet fungeerde aanvankelijk als een referentiebron waarin je kon zoeken en downloaden, maar wij hadden nog niet de actieve en interactieve applicatie waar wij vandaag de dag wel over beschikken. Hoe is dat verlopen, de overgang van de oude naar de nieuwe situatie? De beschikbare digitale informatie was redelijk beperkt en van twijfelachtige kwaliteit. In de loop van de jaren is het kanaal getransformeerd naar iets waar je niet meer zonder kunt. Logisch, want Assai is cloud-based software gaan ontwikkelen. Internet ís onze business. Waar staat uw organisatie nu in dit opzicht en wat heeft het u gebracht? Via internet kunnen wij meer klanten bereiken. Het web is zowel het kanaal waarop wij commercieel acteren als de plaats waar we onze ontwikkelkennis vandaan halen. Wat zijn uw verdere plannen op het gebied van automatisering? We blijven onze applicaties doorontwikkelen. Tegelijk zien we de angst voor cloud wegebben. De security is ook goed op orde, en als de CIA in je data wil kijken, doen ze dat toch wel. Het vertrouwen in cloud-oplossingen groeit. Voor ons is het belangrijk onze niche op te rekken. Nu nog ligt onze marktfocus op grote bouwbedrijven in de olie- en gasindustrie. Maar we willen uitbreiden naar andere sectoren, zoals de bouw van luchthavens, het WK voetbal of de Olympische Spelen. Grote projecten. Ons pakket op zich is hier al prima voor te gebruiken. De inspanning zal hoofdzakelijk op sales- en marketinggebied liggen.

KLANTEN AAN HET WOORD RAYMOND MARCHAND, VOORMALIG DIRECTEUR CREATIVE COM BV “DIE CLUB LIGT ME NA AAN HET HART” 43 Al 17 jaar is Raymond Marchand klant van Internedservices. Tot volle tevredenheid – nee, met groot enthousiasme. In 1998 startte hij zijn bedrijf Creative Com BV, dat zich onder meer toelegde op het ontwerpen van websites, SEO en audiovisuele producties. Toen bedrijven meer en meer vroegen om een eigen aanvullend CMS, vulde Raymond zijn business aan met het maken van grote web-maatwerk-applicaties. Internedservices was zijn webprovider, maar ook zijn klanten wees hij voor internethosting door naar dit bedrijf. Zonder uitzondering en met een gerust hart. ‘Internedservices was mijn rustpunt. Als ik mijn klanten daar had ondergebracht, had ik er geen omkijken meer naar. Perfect werken was dat. Dat heeft te maken met de kwaliteit die Internedservices levert. Platformen die heerlijk overzichtelijk zijn. Een warm bad, zo voelde het. En nog steeds, want sinds 2010 was ik weliswaar gedwongen door ziekte mijn bedrijf te beëindigen, maar privé ben ik nog steeds klant. Internedservices host namelijk mijn website 4marchands.nl. Ik blijf ze ondersteunen en promoten. Die club ligt me na aan het hart. Als iemand een goede host zoekt, heb ik maar één ding te zeggen: even Internedservices bellen!’ “INTERNET HEEFT ONS HEEL VEEL BLIJE KLANTEN GEBRACHT” WIM HOLTLAND, PRODUCT OWNER OHRA HUISDIEREN Sinds wanneer bent u klant bij Internedservices? OHRA is al ruim tien jaar klant. Wanneer bent u ooit met internet begonnen en hoe? OHRA is een direct writer, sinds de jaren 80 gebruiken we moderne technologieën zonder tussenpersonen. Onze klanten kunnen hun verzekeringen dus direct digitaal regelen. Waar staat uw organisatie nu in dit opzicht en wat heeft het u gebracht? Internet heeft ons heel veel blije klanten gebracht. Tevreden klanten die graag online zelf zaken regelen. Voor een groot deel zijn dit huisdierenbezitters, die hun hond of kat bij OHRA verzekerd hebben. Deze klanten dienen eenvoudig hun dierenartsrekeningen in of vragen een nieuwe verzekering aan. Wat zijn uw verdere plannen op het gebied van automatisering? Onze ambitie is om de online ervaring van klanten verder te verbeteren. Daarvoor laten we geen mogelijkheid onbenut. AB-testen bijvoorbeeld, waarbij je twee versies van een informatieve tekst online zet en vervolgens kijkt op welke van de twee je de beste respons krijgt. We kijken ook hoe we online zo persoonlijk mogelijk kunnen zijn, door bijvoorbeeld de naam van het huisdier te gebruiken na inloggen. Zo zijn we voortdurend bezig onze dienstverlening succesvoller te maken. Wat zijn de ontwikkelingen voor de nabije en verdere toekomst in uw branche? We zien vooral groei in de online self-service. Klanten willen zoveel mogelijk transacties zelf doen zonder tussenkomst van een medewerker. Ook bij OHRA. Zo zien we dat al meer dan 85 procent van de huisdierenclaims online wordt ingediend. Als je als bedrijf niet mee-ontwikkelt, ben je er over vijf jaar niet meer!

GEFELICITEERD MET JULLIE VERJAARDAG Van de 20 jaar dat Internedservices nu bestaat, werken wij 14 jaar met elkaar samen. Een partnership waar wij trots op zijn! SternLease feliciteert Internedservices en blijft met veel plezier en vertrouwen jullie huisleverancier van mobiliteit. SternLease B.V. Ampèrestraat 71, 1446 TZ Purmerend T. 0299 – 469 200 sternlease.nl

STERNLEASE 45 INTERNEDSERVICES EN STERNLEASE AL 14 JAAR SAMENWERKING! Sinds de inzet van de eerste leaseauto in 2002 hebben wij mee mogen denken met het snel uitbreidende wagenpark van Internedservices. Hieruit is een partnership ontstaan, waar wij grote waarde aan hechten. Wij zijn er trots op ons de huisleverancier van automobiliteit van Internedservices te mogen noemen! SternLease is onderdeel van Stern Groep N.V. en is een groeiende no-nonsense leaseorganisatie. Persoonlijk contact, korte lijnen en adequate oplossingen zijn onze kracht. Wij verzorgen automobiliteit van A tot Z, waarbij uw wensen voorop staan. SternLease is er voor kleine en grote wagenparken en heeft op dit moment ruim 9.000 voertuigen in beheer. Bovendien zijn er korte lijnen naar diverse andere producten of diensten die door Stern worden aangeboden, zoals de verkooporganisaties van 22 automerken, autoverhuur en schadeherstel. Full Operational Lease is nog nooit zo populair geweest. In 2015 bestond het leaseautopark in Nederland uit een recordaantal van 755.000 eenheden. In deze leasevorm neemt SternLease u het volledige beheer van uw auto of wagenpark uit handen. De aanschafkosten van de auto’s drukken niet op uw balans en u bespaart tijd die u kunt besteden aan andere zaken. Wij staan u vóór, tijdens en na het bestelproces uiteraard graag bij met adviezen en diensten. Kernwaarden hierin zijn flexibiliteit en oplossingsgericht denken. Tot kort geleden was het leasen van een auto iets voor zakelijke autorijders. Echter ontdekken steeds meer consumenten de voordelen van leasing. Dit maakt een nieuwe auto rijden voor particulieren weer leuk en betaalbaar. Voor een vast bedrag per maand rijdt u in een gloednieuwe auto zonder zorgen over onverwachte garagerekeningen. U betaalt alleen nog de brandstof. Hierdoor heeft u van te voren een duidelijk overzicht van de maandelijkse kosten. SternLease heeft het “Keurmerk Private Lease” en biedt daarmee aantoonbaar een betrouwbaar product, zonder verrassingen achteraf. In Nederland rijden nu al 36.000 privé geleasede personenauto’s rond. Wij geven u graag vrijblijvend advies over de mogelijkheden van leasen bij Stern.

46 INTERNET OVER 20 JAAR DE TOEKOMST IS ONVOORSTELBAAR Het grootste deel van de volwassenen onder ons is opgegroeid zonder internet en mobiele telefoons. Om het over tablets en smartphones al helemaal maar niet te hebben. Twintig jaar geleden zagen de meeste mensen het nut van internet en mobiele telefonie nog niet in. Het kan echter verkeren. De technologische vooruitgang is de afgelopen 20 jaar zo onvoorstelbaar snel gegaan, dat we het eigenlijk niet goed kunnen bevatten. Dat belooft wat voor de komende twee decennia. Het enige dat we kunnen veronderstellen is dat ook de komende 20 jaar een technologische rollercoaster zullen zijn. Gelukkig lopen er genoeg voorspellers rond, die allen een eigen visie hebben over de toekomst. Een interessante, maar ook wel benauwende, is bijvoorbeeld die van Ray Kurzweil, directeur technische ontwikkeling van Google. Hij voorspelt dat tegen 2030 de computer even intelligent zal zijn als de mens en dat computers nog 15 jaar later zelfs een miljard keer krachtiger zullen zijn dan alle breinen op de wereld tezamen. Er komt dus een moment, en dat is niet zo heel ver weg, dat computers de intelligentie van het menselijk brein voorbij zullen streven. Volgens Kurzweil zal dan een intelligentie-explosie plaatsvinden, waardoor de menselijke beschaving zoals we die nu kennen radicaal zal wijzigen. De afgelopen 20 jaar hebben al laten zien dat de snelheid van de ontwikkelingen exponentieel toeneemt. Watson IBM heeft een computer in gebruik, luisterend naar de naam Watson. Deze machine is in staat 1 miljoen boeken per seconde te ‘lezen’ en kan vragen beantwoorden die in normale spreektaal worden gesteld. De intelligentie van Watson gaat zelfs zover dat hij (of zij) ook slimme opmerkingen en grapjes kan maken. Daar komt nog

47 bij dat deze computer bijvoorbeeld beter dan welke menselijke arts ook, medische diagnoses kan stellen. We weten dat de ontwikkeling van computers elke 10 jaar verhonderdvoudigt. Dat betekent dat de kracht en inhoud van Watson over 20 jaar 10.000 maal zo groot is en na 30 jaar zelfs een miljoen keer. Dat leidt zonder enige twijfel tot taferelen die we alleen kennen uit de Jetsons (voor de ouderen onder ons). Talloze grote technologische bedrijven zijn druk doende met Artificiële Intelligentie (AI). Google werkt momenteel aan een apparaat dat een document kan lezen, begrijpen en interpreteren. Bovendien bevat het geheugen nog eens de inhoud van alle boeken ter wereld. Ergo, een machine die echt alles weet en dus alle vragen zal kunnen beantwoorden. Doel is dat de machine de belangrijkste kennisbron ter wereld wordt en eenmaal in de cloud, scholen, Hbo’s, universiteiten en dus ook leraren kan vervangen. Robots Op het moment dat AI gelijk wordt aan of zelfs sterker wordt dan het menselijk brein kunnen robots zonder problemen taken gaan uitoefenen die nu alleen door mensen kunnen worden gedaan. We kennen al robots in fabrieken die onder meer auto’s in elkaar zetten. Straks kunnen ze ook huizen bouwen, klanten bedienen in winkels of horecagelegenheden, eten klaarmaken of ouderen en zieken verzorgen. Menselijke artsen en chirurgen zullen het wat betreft vaardigheden moeten afleggen tegen robots. Zelfrijdende auto’s zijn nu al bijna een feit. Over twintig jaar heeft niemand meer een rijbewijs nodig. De voordelen zijn evident. Geen files, geen stress voor de bestuurders en minder ongelukken. Keerzijde is natuurlijk wel dat de fun er een beetje vanaf gaat. De mens is creatief. Lang is gedacht dat creativiteit niet vervangen zou kunnen worden door een mechanisch brein, maar als AI in staat is de menselijke hersenen te evenaren of voorbij te streven, kan dit ook het einde van creatieve beroepen betekenen. Een computer, gekoppeld aan een 3D-printer kan de wensen en voorkeuren van een mens binnen minuten tot een kunstwerk verheffen. Het zou goed kunnen dat 3D-printers de belangrijkste ontwikkeling sinds de industriële revolutie zijn. Er kan nu al in verschillende materialen worden geprint (plastic, stof , beton en metaal). Wetenschappers sluiten zelfs voedsel niet uit. Sterker nog, al in 2014 lukte het TNO chocolade te printen uit Nesquik. Nu al worden er huizen geprint. Straks zal dat gemeengoed zijn en uitermate goedkoop. Iedereen zal een eigen huis kunnen betalen. CONNECTED VIA HERSENCOMMUNICATIE Vrij globaal internet Internet is vooralsnog met name beschikbaar in de rijkere landen. Google en Facebook werken hard aan een vrij internet voor iedereen in de wereld. Hun inspanningen richten zich nu voornamelijk op Afrika. Google brengt ballonnen in de stratosfeer en test door zonne-energie aangedreven drones, terwijl Facebook onderzoek doet om drones en satellieten in te zetten voor gratis 5G internetverbindingen over de hele globe. Facebook maakte onlangs bekend nu al tests uit te

48 VIRTUALISATIE VERGRIJZING MISSCHIEN ZO SLECHT NOG NIET voeren met op zonne-energie aangedreven drones die zeker een half jaar in de lucht kunnen blijven. Op relatief korte termijn betekent dit dat de hele wereld verbonden zal zijn met internet. De verwachting is dat daar waar we nu ‘connected’ zijn via smartphones, het over twintig jaar zal gaan via hersencommunicatie. Onze telefoons gaan steeds meer van ons weten en krijgen steeds meer sensoren waarmee ze een eigen bewustzijn creëren. Ze kennen hun omgeving en eigenaar en kunnen van daaruit beslissingen nemen en handelen. IoT Smartphones, printers, ijskasten, thermostaten, wasmachines, auto’s, lampen, steeds meer apparaten beschikken al over een internetverbinding. Bijzonder is het allang niet meer om op afstand je cv-ketel een graadje hoger of lager te zetten. Internet of Things (IoT) is aan een onstuitbare opmars bezig. Een smartphone is continu verbonden met internet en beschikt over verschillende sensoren als beeld, beweging, geluid, positie, temperatuur etc. om informatie uit de omgeving te halen. Door die informatie met verschillende apparaten te combineren kunnen nieuwe verbanden worden ontdekt die iets zeggen over de gesteldheid in de omgeving van die apparaten. We hebben het hier over een zogenoemde ‘zwerm’ van sensoren. Ook wel Wisdom of Crowds genoemd. Deze technologie wordt nu al onder meer gebruikt om onze dijken te bewaken. TNO installeerde een eerste versie van zo’n systeem. Over twintig jaar zijn we natuurlijk veel verder dan we nu kunnen bevatten. Elk apparaat, ongeacht wat het is, zal verbonden zijn met internet. Als een apparaat een storing heeft, zullen we dat zelf waarschijnlijk nooit weten. Het ding regelt het zelf door contact op te nemen met een storingsdienst of door een bug fix te downloaden. Maatschappelijke gevolgen Het klinkt allemaal een beetje utopisch. Robots die bedienen, verzorgen en ons de minder leuke klusjes uit handen nemen. Een en ander heeft natuurlijk wel grote maatschappelijke gevolgen. Een onderzoek van de universiteit van Oxford voorspelt dat in de komende twintig jaar 50% van de huidige banen door automatisering zullen verdwijnen. Dat klinkt dramatisch, maar ook de industriële revolutie kostte veel banen. Voordeel is dat dergelijke omwentelingen ook weer nieuwe soorten beroepen creëren. Aardig is dat de onderzoekers ook de minst en meest bedreigde beroepen hebben geïdentificeerd. Allereerst een paar ‘veilige’ banen: recreatietherapeut, installateur en personeel voor technisch onderhoud. Maar ook brandweerlieden zitten save. Wat je over 20 jaar absoluut niet moet zijn is telemarketeer, horloge-reparateur of lading- en vrachtagent. Immers, we zullen vrijwel niets meer uit het buitenland hoeven te importeren. De 3D-printer maakt thuis alles wat we willen. Nu, anno 2016, is volledige werkgelegenheid voor de bevolking een ideaal voor elke overheid. Dit ideaal zal over twintig jaar geen stand meer kunnen houden. Er zullen teveel zaken geautomatiseerd zijn om iedereen aan het werk te houden. Maar wie gaat bepalen wie er wel werkt en wie niet? Wat gaan we doen met al die vrije tijd? Voelen de niet-werkenden zich nutteloos en verveeld? Ingewikkelde maatschappelijke vraagstukken die op ons af komen. De politici zullen er nog een hele kluif aan krijgen. Misschien is die vergrijzing zo slecht nog niet. Bron: Marciamo Hay http://www.eupedia.com/ science/what_the_future_ will_look_like.shtml

DOMEINNAMEN 49 DOMEINNAMEN EN HET SUCCES VAN ONDERNEMERS IN NEDERLAND RUIM 9 MILJOEN DOMEINNAMEN IN NEDERLAND Er zijn in Nederland ca. 9 miljoen domeinnamen geregistreerd, waarvan 5,6 miljoen eindigend op .nl. Een gigantisch aantal op 17 miljoen inwoners en tekenend voor de omvang van onze online economie. Domeinnamen zijn deel van de enorme industrie rond digitale infrastructuur. Dit wordt ook wel aangeduid als de ‘3e Mainport’, naast de haven van Rotterdam en Schiphol. De 3e mainport is in het dagelijks leven vrijwel onzichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk. Waarom heeft Nederland zoveel domeinnamen en wat betekent dat voor ondernemers? DOMEINNAMEN AAN DE BASIS VAN SUCCES De eerste .nl-domeinnaam werd al in 1986 geregistreerd, maar de groei begon pas in 1996. In dat jaar waren er 10.000 geregistreerde domeinnamen, in 2003 ruim een miljoen. Die groei viel samen met de opkomst van het online zaken doen. Dat is geen toeval. Uit Europees onderzoek van CENTR.org blijkt dat de vraag naar domeinnamen een goede indicator is voor de ontwikkeling van de economie in het algemeen en online handel in het bijzonder. Het verhaal achter die domeinnamen is herkenbaar: het begint met een idee voor een nieuwe onderneming. Daarna registreert degene die het idee heeft alvast de domeinnaam. Soms blijft het daarbij, maar vaak wordt het idee werkelijkheid: een nieuwe online onderneming is geboren. Zo kan het dat wij vandaag de dag ruim 1 miljoen op Nederland gerichte, actieve zakelijke websites hebben. Een enorme digitale rijkdom. DOMEINNAMEN EN ONDERNEMERSCHAP Nederlanders beseffen het zich niet, maar het gemak waarmee wij domeinnamen registreren en websites opzetten is bijzonder. In de meeste Europese landen is de meerderheid van de ondernemers nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van een eigen website. Ook kijkt men elders in Europa vaak op tegen het registratieproces en het bouwen van de eigen site, waar Nederlanders dat in grote meerderheid als eenvoudig ervaren. Wij beseffen het ons misschien niet altijd, maar als het om online ondernemen gaat beschikken Nederlanders nog steeds over een stuk ‘VOC-mentaliteit’. DE KRACHT VAN ONLINE ECONOMIE Die 1 miljoen zakelijke websites steunen op een goed ontwikkelde bedrijfstak: onze hostingbranche staat qua omvang wereldwijd in de top-5. Hosting, webdesign, online marketing: in weinig landen is het niveau van dienstverlening waar ondernemers op kunnen steunen zo hoog. Nederlandse ondernemers realiseren zich dat vaak pas nadat zij geprobeerd hebben een vestiging in het buitenland te openen. DOMEINNAAM EN WEBSITE BLIJVEN BELANGRIJK Hoewel zakelijke websites al 20 jaar bestaan, lijkt het er niet op dat het belang gaat afnemen. Apps zijn een alternatief voor websites, maar het aantal apps waar vraag naar is, is veel beperkter dan het aanbod. Het aantal apps dat past op het scherm van een gebruiker is beperkt en apps worden meer voor gaming en social media dan voor serieuze zaken gebruikt. Het gevolg is dat het aantal Nederlandse bedrijven dat overweegt een app te ontwikkelen afgelopen jaren gedaald is, terwijl het aantal websites blijft stijgen. Dat laatste mede door de snelle ontwikkelingen rond ‘responsive websites’ die in korte tijd de norm geworden zijn. WELKE DOMEINNAAM? Binnen de wereld van de domeinnaam zijn er ook opvallende ontwikkelingen waarneembaar: het aantal beschikbare extensies is wereldwijd sterk gegroeid. Naast .nl en .com, kun je in Nederland nu ook .amsterdam registreren en er zijn bedrijven die hun eigen merk als extensie aangevraagd hebben ter vervanging van hun .com (o.a. .hitachi, .wolterskluwer). Een mooi stukje online branding dat overigens geen goedkope aangelegenheid is en daarom voorlopig voorbehouden aan multinationals. NEDERLAND: BLIJF INNOVEREN Ontwikkelingen genoeg. Het is daarom cruciaal dat Nederland voorop blijft lopen met nieuwe innovaties. Momenteel zien wij dat bijvoorbeeld op het gebied van cybersecurity. Een goede zaak: vertrouwen wordt naast ondernemerschap steeds meer de basis voor het succes van online zakendoen, en we zien hierin veel mogelijkheden. Welke zijn voor jou relevant?

Global Domain Name Registration Made Easy Ascio congratulates and thanks Internedservices for 13 years partnership in providing best-in-class domain management solutions. About Ascio Ascio is a leading expert in domain name management, and offers the full scope of domain names to its clients; be it gTLDs, new gTLDs, or ccTLDs. Founded in 1999 and ICANN accredited ever since, Ascio currently has more than two million domains under management and employs over 350 people in offices throughout the world. Ascio is responsible for the provision of Domain Portfolio Management services to more than 450 partners. These primarily include telecommunication and web hosting companies, internet service providers, and intellectual property law firms. Ascio is a separate division of Netnames Group Ltd., one of the world’s largest corporate brand protection specialists.

COLUMN 51 JAN WILLEM DES TOMBE Directeur Internedservices NOTHING CHANGES REALLY… 20 jaar Internedservices. De wereld waarin we nu leven en werken, ziet er heel anders uit dan toen we 20 jaar geleden begonnen. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, ITontwikkelingen in het bijzonder. Als ik kijk naar onze dienstverlening in de afgelopen 20 jaar; hoeveel is er dan veranderd? En hoeveel gaat er nog veranderen in de toekomst? We begonnen in 1996 als hosting provider. Bedrijven zetten toen de eerste stappen op het internet. Internedservices maakte domeinnamen en hostingpakketten beschikbaar voor het bedrijfsleven. Zo konden bedrijven een website publiceren, dus vindbaar zijn, en bereikbaar zijn via e-mail. En we ondersteunden onze klanten met onze expertise om zo goed mogelijk van de internetmogelijkheden gebruik te maken. Nu, 20 jaar later in 2016, is internet niet meer weg te denken uit onze samenleving. We zetten onze kennis en kunde nu in om onze klanten de stap naar de cloud te laten maken, soms in combinatie met IT-toepassingen ‘on-premise’. Bijvoorbeeld voor werkplekken of verbindingen tussen applicaties en/of vestigingen. Een team van professionals, met onder andere consultants, architecten en technici, stippelt samen met de klant de reis naar de cloud uit. Wat past het beste bij de specifieke business case van de klant? Als we dat goed voor ogen hebben, bouwen we en nemen we in beheer. We nemen de verantwoordelijkheid voor de performance van wat we hebben bedacht en zorgen ervoor dat onze klanten zo optimaal mogelijk profiteren van het beste wat IT en internet te bieden heeft. En in de toekomst, bijvoorbeeld nog eens 20 jaar later, in 2036? Hoe ziet het er dan uit? Mijn idee is dat we IT-toepassingen dan niet meer on-premise of in een private cloud onderbrengen, maar in de publieke cloud. Internet is dan een gegeven, een publieke dienst, zoals de levering van gas, water en stroom nu. Wie weet hebben we dan wel één landelijk internetbedrijf. En alles en iedereen is dan 24/7 met elkaar verbonden. Het gesprek gaat in 2036 niet meer over capaciteit en infrastructuur, maar over toepassing. Over functionaliteit, applicaties en dataanalyse. Hoe kan ik zo goed mogelijk gebruik maken van de publieke cloud en de mogelijkheden die internet biedt, zodat mijn bedrijf floreert? En Internedservices ondersteunt klanten dan nog steeds om de beste oplossing voor dit vraagstuk te vinden. Want, alhoewel ‘the Internet of Things’ in 2036 een gegeven is, blijven er altijd slimme mensen nodig die met ‘domme’ data en IT slimme dingen doen. Dus als ik kijk naar onze dienstverlening, hoeveel is er dan veranderd in de afgelopen 20 jaar en hoeveel gaat er in de komende 20 jaar veranderen? Het antwoord is ‘veel’ en tegelijkertijd ‘niets’. Ik moet denken aan de Jack Daniel’s reclame, waarin zichtbaar wordt dat de wereld sinds de oprichting enorm is veranderd, maar de whisky hetzelfde is gebleven. Vertrouwd en van hoge kwaliteit. De pay off is: ‘Nothing changes really.’ En dat geldt ook voor onze dienstverlening. De wereld en de mogelijkheden veranderen, maar onze service is en blijft hetzelfde. We waren, zijn en blijven een ‘trusted advisor’, die klanten met IT-toepassingen helpt optimale resultaten te boeken. Dienstbaar en professioneel. We ontzorgen, zodat onze klanten zich kunnen focussen op hun core business en in hun vrije tijd rustig achterover kunnen leunen. Wie weet met een glaasje Jack Daniel’s.

Wij bedanken onze medewerkers, klanten en partners. Samen al 20 jaar succesvol. Op weg naar het volgende jubileum! Internedservices al 20 jaar: Optimale performance van uw e-business De beste cloudoplossingen: public, private of hybrid Betalen naar gebruik en lage eenmalige kosten Schaalbare oplossingen die met u meegroeien De best mogelijke service

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
Home


You need flash player to view this online publication