10

Trends en ontwikkelingen in Agrofood COVID-19 heeft een significante impact gehad op de manier waarop food bedrijven hun supply chain inrichten, met een focus op betrouwbaarheid en flexibiliteit. Daarnaast spelen vele factoren in de toekomst een rol in het vormgeven van voedselketens, zoals Brexit, beschikbaarheid, kwaliteit, groeiende online verkoop en veranderende consumentenvoorkeuren. Zo zien we de markt van vlees- en zuivelvervangers sterk groeien. Wat betekent dat voor Nederland Distributieland? Brexit Met ingang van 1 januari 2020 hebben we te maken met het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Met of zonder deal, duidelijk is in ieder geval dat het zijn weerslag zal hebben op de logistieke stromen van agro food. Het VK en de EU, en ook Nederland, zijn belangrijke handelspartners voor agrovoedingsmiddelen. De EU-landen exporteren grote hoeveelheden agrovoedingsmiddelen naar het VK, vooral groenten en fruit, zowel vers als verwerkt, naast vleesproducten en voedselbereidingen. Een aanzienlijk deel (73%) van de import van agrovoedingsmiddelen in het VK komt uit de EU. Procentueel gezien vormen zuivelproducten, voedselbereidingen en vleesproducten daarin de belangrijkste categorieën. Het VK voert vooral agrovoedingsmiddelen in uit Nederland (14%), Duitsland (11%), Ierland (10%) en Frankrijk (10%).1 Remco Buurman, CEO Nederland Distributieland: “Een soepel verloop van de goederenstromen hangt af van de capaciteit van de infrastructuur en snelheid van de import-/exportafhandeling met bijvoorbeeld fytosanitaire keuringen en douaneformaliteiten. Hoewel de ketenpartners en overheidsinstanties ruim de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden is het afwachten in hoeverre het voldoende is gebleken om Brexit in goede banen te leiden.” Future foods Future foods zijn een breed begrip; van insecten tot kweekvlees, en van allerhande vleesvervangers tot maaltijdpillen, het zijn allemaal voorbeelden van future foods. Maar hoe realistisch is het dat we dit binnen afzienbare tijd zullen eten? Wat betreft een deel van de eiwitproducten is dit duidelijk, de productie en consumptie hiervan stijgen aanzienlijk. Hierbij kijken we vooral naar melk en vleesvervangers. Martijn Lammers, Agri Food 10 - FOOD Locaties 2020/2021 specialist bij Netherlands Foreign Investment Agency: “In de schappen in de supermarkt zien we een enorme toename van plantaardige melk als vervanging van koemelk. Was er eerst alleen sojamelk, inmiddels kun je ook terecht voor amandelmelk, havermelk, boekweitmelk en zelfs hennepmelk.” Maar ook de consumptie van vleesvervangers stijgt aanzienlijk, met name vanwege het duurzaamheidsaspect. Inmiddels zijn er verschillende spelers actief op de Nederlandse markt, waaronder het Amerikaanse Beyond Meat, die zowel zijn productie als distributie in Nederland gevestigd heeft. Lammers: “Kweekvlees is bijvoorbeeld echt een interessante stap vooruit. Het is echt vlees, wordt sneller geproduceerd, is diervriendelijk en duurzaam, aan te passen en tot slot schaalbaar en intensief. Nadelen zijn er op dit moment helaas ook nog. Bijvoorbeeld op het gebied van 1) https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/farming/eu-agriculture-and-brexit_nl#agrifoodtrade

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication