31

De geschiedenis van Bouwbedrijf Van de Ven gaat terug naar 1927, toen Lambert van de Ven een timmer- en metselbedrijf begon. Na de roerige oorlogsjaren ging het de onderneming voor de wind tijdens de wederopbouw. In de jaren 60 maakte het bedrijf een sterke groei door, en werden de bakens verzet richting seriematige woningbouw en het realiseren van bedrijfsgebouwen. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en vormen Frank en Stefan van de Ven de directie. In 2019 realiseerde het bedrijf een omzet van 227 miljoen euro. Snel schakelen Frank Smits is adjunct-directeur bij Van de Ven: “Als wij zo’n verzoek als van BACU krijgen, kijken we eerst of zo’n project ons past. En als het ons past daar gaan we er ook volledig voor en zetten daar direct een goed team op.” Bij Van de Ven zijn de lijnen kort, dat geldt intern maar ook met de klant. Als er iets is, wordt er snel geschakeld. Smits: “Dat hoort bij een echt familiebedrijf.” Volgens hem zijn stabiliteit en continuïteit de kernbegrippen van een degelijk familiebedrijf. Uitgangspunt voor de bouw waren de sterke punten uit BREEAM (Building Research Estabilishment’s Environmental Assesment Method). “Dat is een heel breed pakket, we hebben er voor gekozen om daar de mooie dingen uit te halen,” vertelt Aldenhuijsen. Het gebouw is verder om de wensen voor het produceren van gebak heen gebouwd. “We wilden meer flexibiliteit, een kortere flow van de dagelijks verse producten en meer zelf maken. En het moest aansluiten bij het bestaande logistieke proces.” Dat is een complexe operatie, een klant die ’s avond gebak bestelt, krijgt dat de volgende ochtend voor negen uur binnen. Functionaliteit leidend Het gebouw kent drie lagen, op de begane grond (7.000 m2 alle productie-gerelateerde functies. Op de eerste etage (6.000 m2 ) zijn ) zijn alle facilitaire ruimtes, zoals de opslag van droge grondstoffen en kratten. Op de tweede etage bevinden zich de technische ruimtes. Smits: “Belangrijk bij het ontwerp is hoe je het aanvliegt. Bij zo’n project mag de architectuur niet bepalend zijn. De wensen van de klant zijn richtinggevend. Onze taak is het dat er een mooi omhulsel omheen komt.” Waar Smits vooral trots op is, is de afstemming tussen de proces-gebonden en de gebouw-gebonden installaties. Bakkerij BACU is een begrip in Uden en omgeving. Al bijna 120 jaar staat de familie Aldenhuijsen aan het hoofd van deze onderneming. Jan Aldenhuijsen is de vierde generatie. Met 550 werknemers op één productielocatie maakt de bakkerij brood en banket voor supermarktketen Jumbo. Het brood gaat naar 125 supermarkten tussen Nijmegen en Maastricht. Met het dagverse banket bedient de onderneming alle Jumbosupermarkten in Nederland, van Texel tot aan Maastricht. Tijdens het bouwproces nam BACU een ingrijpend besluit. Het oorspronkelijke plan was om een bestaande productielijn te verplaatsen. Maar bij nader inzien bleek het slimmer een hele nieuwe lijn te bouwen. Aldenhuijsen: “Ik ben nog steeds blij dat we die keuze gemaakt hebben, het is de meeste moderne lijn die er te koop is. Hij heeft een vacuümkoelinstallatie, waardoor wij het proces nog beter kunnen sturen en beheersen. Daarmee wordt bijvoorbeeld de cake veel malser.” De aanpassing had wel consequenties voor het ontwerp en de bouw. Maar Smits heeft zich daar geen seconde aan gestoord: “Je moet met je klant willen meedenken. Flexibiliteit is essentieel. De klant moet nog vijftig jaar met het pand doen. Dan kan je beter even de rem er op gooien en dingen aanpassen, dan te roepen dat het te laat is.” ¢ Meer informatie www.bouwbedrijfvandeven.nl FOOD Locaties 2020/2021 - 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication