13

Janse de Jonge is een groot voorstander van samenwerken op het gebied van nieuwe energie, stukgoed en containers. “De tijd is rijp om samen op te trekken,” zegt hij. “Frisian Ports is daarvan een goed voorbeeld. Dit samenwerkingsverband van 8 Friese havens zet hun aantrekkelijke positie goed op de (inter)nationale kaart. Eind januari 2018 sloegen ook tien aan de Maasroute gelegen Limburgse binnenhavens de handen weer ineen voor een volgende termijn. Deze in 2011 opgestarte samenwerking is inmiddels op meer fronten dermate succesvol, dat Blueports Limburg nu de contacten met de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen en de havens van Duisburg en Luik fors kan versterken.” Ook de NVB doet er alles aan om contacten met verwante organisaties te stimuleren. Janse de Jonge: “Ons hoofdthema is nu het neerleggen van een gezamenlijke visie om synergie te verkrijgen. Binnenvaartbrancheverenigingen Centraal Bureau voor de Rijn- & Binnenvaart en Koninklijke BLNSchuttevaer zien dit ook zo. De voorstellen liggen klaar. We moeten nu de verschillende invalshoeken met elkaar vergelijken, zodat we na het komende zomerreces één strategie kunnen overhandigen aan minister Cora van Nieuwenhuizen van I&W. We willen zekerheid over de kant die we moeten opgaan. We willen ook weten wat we als sector zelf kunnen uitvoeren en wat de minister kan toevoegen. Uiteraard is het vervolgens noodzakelijk om ook binnen de eigen sector te kunnen relativeren en samenwerking te zoeken op het gebied van het eveneens kansrijke vervoer per spoor. Dat wordt afstemmen op hoog niveau met een lange adem, maar met de inzet van slimme multimodale en synchromodale ketens valt veel winst te behalen. Sommige multinationals, zoals Tata Steel, vervullen al een voortrekkersrol op dat gebied. Tata Steel kiest ervoor om bijvoorbeeld grondstoffen voor staal via ‘modal shift’ Europa binnen te krijgen.” Cruciaal “De tijd is rijp om samen op te trekken.” Cruciaal in de moderne, snel veranderende wereld van havens en logistiek is verder adequate informatie-uitwisseling tussen bedrijven, vervoerders, havens en andere partijen in de logistieke keten, volgens Janse de Jonge. “Een goede digitale infrastructuur is daartoe onontbeerlijk,” zegt hij. “Bij de invulling daarvan dreigt her en der versnippering. Wij streven onder andere naar een landelijke uitrol in de binnenhavens van door Rijkswaterstaat ondersteunde initiatieven, zoals RiverGuide en het Binnenvaart Ligplaats Informatie Systeem (BLIS).” “Sinds Nederland zich heeft gebonden aan de afspraken van het Klimaatakkoord van Parijs, staat ook een drastische beperking van de CO2-uitstoot vast,” vervolgt Janse de Jonge. “De impact van de energietransitie is aanzienlijk. Zo veranderen goederenstromen en grondstoffenmarkten. De circulaire economie kan zich ontwikkelen tot een invloedrijke factor. Havens zullen hun bakens dan ook niet alleen vanuit economisch perspectief moeten verzetten. De NVB wil graag, samen met andere kennispartners, onderzoeken hoe binnenhavens kunnen bijdragen aan een energieneutraal en duurzaam Nederland.” Het NVB jaarcongres 2018 vindt plaats in november in Flevoland bij de nieuwe Flevokust Haven in Lelystad. << Meer informatie Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) Eric Janse de Jonge, voorzitter Vasteland 78, 3011 BN Rotterdam 010 – 7989840 nvb@binnenvaart.nl havens.binnenvaart.nl Havenlocaties 2018 - 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication