21

Innovaties Nedcargo investeerde al tientallen miljoenen euro’s om haar logistieke activiteiten op termijn klimaatneutraal te kunnen maken en meer capaciteit en een hogere betrouwbaarheid te generen voor met name opdrachtgever Heineken. Het uit 2010 daterende Alpherium kreeg onlangs een nieuwe portaalkraan, die niet alleen sneller, maar ook stiller werkt. Ook is grondverbetering toegepast. De moderne containerterminal levert al ruim een half decennium een aanzienlijke bijdrage aan de vergroening van de logistieke keten met het jaarlijks verdwijnen van 100.000 vrachtautobewegingen, wat de CO2-uitstoot met ruim 30 procent vermindert. Diederik Jan Antvelink “Onze meest recente stap is de Gouwenaar 2, een innovatief, elektrisch aangedreven containerschip met een weerstand beperkende boeg die vergelijkbaar is met de neus van een torpedo,” vervolgt Antvelink. “Hierdoor is bij eenzelfde vaarsnelheid minder vermogen nodig. Het schip is verder qua toegestane afmetingen speciaal ontworpen voor het traject tussen het Alpherium en de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen en kan per vaart veel meer containers dan voorheen transporteren. We zijn van plan om het door te ontwikkelen naar een volledig emissieloze versie 2.0.” Nedcargo Nedcargo International is het moederbedrijf van Nedcargo Logistics, Nedcargo Forwarding en Nedcargo Multimodal. Het bedrijf vervoert ruim 800.000 containers per jaar via de binnenvaart en heeft meer dan 260.000 m2 aan distributiecentra op verschillende locaties voor de opslag van onder andere levensmiddelen, dranken en kleding. De traditionele vrachtwagen gaat ook onder de loep. Antvelink: “We onderzoeken met Tesla de mogelijkheden voor een geëlektrificeerde vrachtwagen met een oplaadbare batterij. Tesla kan op dit gebied voordelen bieden, zoals het garanderen van lange rijafstanden én lichter produceren. We denken ook alvast na over een toekomstig vrachtwagenmodel met brandstofcellen achter de motorkap, dat kan rijden op waterstof.” WERKGELEGENHEID ENERGIE NEUTRAAL STEEKTERPOORT 2.0 Eco-Combi 2.0 HET BETER BENUTTEN: De ontwikkeling van onze lading: NU tot 2020 NU REDUCTIE CO2 FOOTPRINT PER FLESJE BIER: Ten opzichte van vervoer per vrachtwagen naar zeehaven 2010 INGEBRUIKNAME ALPHERIUM: -36% CO2 2017 INGEBRUIKNAME GOUWENAAR 2: -53% CO2 2020 WATERSTOFCEL GOUWENAAR 2: TEXTIEL -76% CO2 LEVENSMIDDELEN SPEELGOED 2020 OVERIG HERGEBRUIK CONTAINERS LEGE AANVOER DISTRIBUTIE VAN VOEDINGSMIDDELEN NAAR 7 MILJOEN CONSUMENTEN IN DE RANDSTAND. Gouwenaar 2 SLIMMER VAREN Havenlocaties 2018 - 21 80% 15% 10% 15% 2% 2% 1% 3% 5% 35% 25% 7%

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication