23

Samenwerking Zo’n twintig partijen ondertekenden in 2017 een intentieverklaring om één van de meest duurzame corridors van Europa te realiseren. Nedcargo, de Provincie Zuid-Holland, Heineken Nederland, Havenbedrijf Rotterdam, de gemeenten Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Reeuwijk, Zeeman, Hartog & Bikker, Rijkswaterstaat en Eneco tonen hiermee aan dat klimaatdoelen new business helpen genereren. VNO-NCW West, Wageningen Environmental Research, GoodFuels, Connekt en het actieprogramma Lean & Green OffRoad van de Topsector Logistiek, Feadship, de Hogeschool Rotterdam, InnovationQuarter, TNO en de gemeente Zoeterwoude ondersteunen hen hierbij. Steekterpoort Antvelink hoopt verder bedrijventerrein Steekterpoort snel van de grond te krijgen. “We hebben meer ruimte nodig,” zegt hij. “Mede dankzij onze samenwerkingspartners binnen de Groene Corridor doen we er, binnen onze mogelijkheden, alles aan om pal achter het Alpherium 10 hectare grond te ontwikkelen tot een duurzaam logistiek centrum - in het hart van de Randstad. De ligging, modaliteiten en toekomstmogelijkheden hebben zeer veel potentie, samen met alle andere investeringen. Zo zijn vanuit Steekterpoort zo’n 500 miljoen consumenten optimaal te bedienen.” Nedcargo staat open voor logistieke dienstverleners die zich graag op Steekterpoort willen huisvesten. Antvelink: “Onze plan voor een multiclient DC is ontworpen als een eigentijdse energiecentrale met onder meer windmolens voor het hele gebied. Zo kunnen straks niet alleen bedrijven, maar ook bijvoorbeeld elektrische bruggen en scholen van energie worden voorzien. De omvang van dit eerste DC op Streekterpoort is geprojecteerd op 2 x 20.000 m2 . Na de invulling kunnen we nog fors uitbreiden.” Veel winst is te behalen met het zo vol mogelijk laden van de schepen, zowel op de heen- als de terugweg, volgens Antvelink. “De binnenvaart kan de verwachte groei prima aan, zeker als we meer synergie creëren in de distributie,” weet hij. “Denktanks ontfermen zich momenteel over de ‘Blauwe Golf’ en andere (tijds)aspecten.” Willebroek en Haaften Met het centraal in de Benelux gelegen en multimodaal ontsloten distributiecentrum in Willebroek biedt Nedcargo eveneens meer partijen een oplossing met het clusteren van voorraden levensmiddelen. Dit direct aan het Zeekanaal Brussel-Willebroek gesitueerde DC voldoet aan de hoogste milieu-, veiligheids- en beveiligingseisen. “Het bestaande metrage van 40.000 m2 kan in 2019 bovendien met 60.000 m2 worden uitgebreid,” kondigt Antvelink aan. “Willebroek, maar ook Haaften aan de Waal, waar we 40.000 m2 opslag- en distributieruimte hebben en kunnen uitbreiden met nog eens 40.000 m2 , lenen zich bij uitstek voor het ontstaan van vergelijkbare logistieke Groene Corridors. Het eerste, Randstedelijke initiatief kan daarbij dienen als proeftuin voor experimenten in het veld. Wij nemen hiertoe graag het voortouw. De totstandkoming lukt echter alleen in samenwerking met zo veel mogelijk strategische partners.” Antvelink nodigt belangstellenden uit om vrijblijvend met hem hierover van gedachten te wisselen. << Inlandterminal Alpherium Het Alperium in Alphen aan den Rijn is met een overslagcapaciteit van 200.000 TEU per jaar en 60.000 m2 opslagruimte één van de grootste binnenvaartterminals van Nederland. Van hieruit vertrekken en arriveren dagelijks containertransporten over water van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. De insteekhaven in de Gouwe biedt plaats voor vier binnenvaartschepen, die met portaalkranen worden geladen en gelost. Vervoersknooppunt Alpherium ligt midden in de Randstad, naast de N11 en toekomstig logistiek bedrijventerrein Steekterpoort. Meer informatie Nedcargo International B.V. Diederik Jan Antvellink, directeur Transportweg 20, postbus 54, 2740 AB Waddinxveen 0182 – 893 893 06 – 2865 5875 d.antvellink@nedcargo.com www.nedcargo.com https://youtube/mLaSVC5ni70 Havenlocaties 2018 - 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication