30

PORT OF DEN HELDER: BELANGRIJKE ECONOMISCHE MOTOR Groter groeien T ”De haven in Den Helder is in 2013 verzelfstandigd door de gemeente, met de opdracht om de haven te beheren en ontwikkelen. En daarmee de bedrijvigheid in de kop van NoordHolland aan te jagen”, zegt Jacoba Bolderheij over de Port of Den Helder waarvan zij nu twee jaar directeur is. Een ambitieus meerjarenplan geeft daarom richting aan nieuwe ontwikkelingen in de internationale zeehaven, die ook de thuisbasis van de Koninklijke Marine is. Met de oplevering van nieuwe havengebonden terreinen moet op termijn de haveneconomie in Den Helder verder worden versterkt. “Energietransitie, innovatie en verduurzaming staan centraal in onze plannen.” oen Jacoba Bolderheij in april 2016 de diepzeehaven in Oman verruilde voor de NV Port of Den Helder wist zij dat zij als de nieuwe directeur de mouwen moest opstropen. Hoewel de verzelfstandigde haven nog steeds zwarte cijfers schreef, liepen de inkomsten uit de haven- en kadegelden terug. Daarnaast was er grote behoefte aan een commerciële aanpak om de regionale economische motor die de haven is een impuls te geven. Werk aan de winkel dus. “Wij zijn een atypische haven in de zin dat wij geen overslag doen”, zegt Bolderheij in het Helderse Havenkantoor. “Als bevoorradings- en servicehaven bedienen we de Noordzee - het havenbedrijf brengt zijn product naar zee. Onze offshore gerelateerde klanten willen zo rap mogelijk hun mensen en spullen naar hun olie- en gasplatforms of windmolenpark op zee krijgen. In de voortdurende efficiencyslag die hiermee gepaard gaat, proberen we zo innovatief mogelijk te zijn.” Port of Den Helder telde in 2017 zo’n 3.500 scheepsbewegingen, waarvan circa de helft van offshoreschepen. Het havenbedrijf, waar zo’n 15 mensen werken, voegt circa 200 miljoen euro toe aan de Noord-Hollandse economie. 30 - Havenlocaties 2018

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication