35

Hij krijgt regelmatig de vraag waarom MCS geen zeevracht erbij gaat doen? Even containers naar China vervoeren? Nee, zegt Van der Ark, dat willen we niet, op die service gaan we ons niet focussen. MCS wil ook niet de expediteur of rederij beconcurreren die opdrachtgever is. “Wij zijn goed in het transport van containers naar de Rotterdamse haven, waarna de rederij de vracht over zee verder vervoert.” “Onze kracht?”, herhaalt Van der Ark de vraag, “die zit voor een groot deel in onze strategisch goede terminallocaties in het noorden die goed bereikbaar zijn met vrachtwagens en binnenvaartschepen. Verder doen we de zaken steeds efficiënter, en ontzorgen we met full service logistiek de klanten die containers aanbieden. Niks meer en niks minder. Wij rekenen altijd alles precies uit, want in deze markt gaat het om de prijs van logistiek die net als water altijd naar het laagste punt stroomt.” Emissieloos Niet alleen het vervoer van containers over water is duurzamer en efficiënter dan het transport over de weg, MCS heeft nu ook twee schepen met dieselelektrische aandrijving in de vaart. “Een derde schip, de Sendo Liner waarin wij participeren, kan met accupakketten aan boord zelfs een paar uur emissieloos varen”, voegt Van der Ark eraan toe. “Ik noem het duurzaam 2.0. Wij zijn al duurzaam door de vervoersmethode en we voegen daaraan iets toe met innovatieve schepen. De kanttekening is dat we klanten niet extra hiervoor kunnen laten betalen”, aldus de MCS-directeur wiens bedrijf is genomineerd voor de prijs van Friese ondernemer van 2019. “Ja, leuk! Dat gebeurt niet voor niks, als je als bedrijf er een potje van maakt kom je niet in aanmerking. Deze maand horen we of we bij de laatste drie zitten.” Rotterdamse haven Tijd voor een praktische actualiteit. De congestie in de Rotterdamse haven is MCS een doorn in het oog geworden. Van der Ark steekt van wal: “Op het moment dat ons schip uit een van de noordelijke terminals vertrekt richting de Maasstad heb je theoretisch een losafspraak in de haven. De praktijk is helaas anders, waarin zeeschepen voor gaan op de binnenvaart. Tegenwoordig hoor je daarom vaak op het laatste moment dat er geen plek is om te lossen in de Rotterdamse mainport. Heel vervelend, omdat dan ons vaarschema in de war raakt. Om in die gevallen geen verstoring in het achterland te krijgen heeft MCS nu afspraken met een depot in de haven waar de schepen kunnen worden gelost, waarna de lading per truck naar de afgesproken terminal wordt gebracht. Aan die omweg hangt wel een prijskaartje dat op het bordje van ons klant terechtkomt. Dat vinden we natuurlijk vervelend, maar het kan helaas niet anders.” Van der Ark voegt hieraan toe, dat MCS ervoor heeft gekozen om in die gevallen alleen de directe kosten door te berekenen. Kosten als wachttijden voor de lichters en voor bijvoorbeeld onderbezetting doordat geplande vracht niet meekomt, komen voor rekening van MCS. Begrip Het oplossen van de congestieproblematiek in Rotterdam is niet eenvoudig. Werk- en studiegroepen van het havenbedrijf hebben zich er al over gebogen. Volgens Van der Ark zal er uiteindelijk toch meer capaciteit voor binnenvaartschepen moeten komen. Het idee om de containers standaard over te slaan op een andere terminal elders vindt hij niet handig. Daaraan hangt ook een kostenplaatje voor extra transport naar de oorspronkelijke terminal. Hij zegt: “In onze praktijk heeft 10 procent van onze containers last van de Rotterdamse congestie. Als je het zo bekijkt valt het misschien mee, maar als je weet dat het percentage een paar jaar geleden 0 was, is het toch veel. We hebben ermee te dealen. Gelukkig gaan onze klanten voorzichtig begrip tonen voor de congestieproblematiek die voor extra kosten zorgt.” << Inlichtingen: MCS B.V. Postbus 561, 9200 AN Drachten Telefoon 0512 – 741 555 www.mcs-bv.nl Havenlocaties 2019 - 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication