23

elkaar brengen waardoor je boven die drempelwaarde uitkomt. Samen met Vlaanderen zijn drie projecten begin 2020 samen ingediend voor een financiële bijdrage van de EU van twaalf miljoen euro voor uitbreidingen aan de havens van Venlo, Gennep en Lanaken.” Van tachtig aanbevelingen naar focus Samenwerken is de sleutel tot succes, zegt De Vries, en met de Topcorridors staan logistiek en goederenvervoer nu ook hoog op de agenda’s van de bestuurders van de deelnemende organisaties. In 2014 kwam het MIRT-onderzoeksrapport (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) met bijna tachtig aanbevelingen om het goederenvervoer in de corridors te verbeteren. Met het Programma Goederenvervoercorridors, of Topcorridors, brengen de samenwerkende partijen daarin focus aan, vertelt De Vries. “We hebben de zeventien belangrijkste aanbevelingen geclusterd en daar een programma met vijf thema’s (sturen op knooppunten, doorstroming, service voor gebruikers, duurzaamheid en innovatie) omheen gebouwd.” Handelingsperspectieven “We oriënteren ons nu op wat ons de komende tien jaar te doen staat aan de hand van drie Drie handelingsperspectieven als basis Het Programma Goederenvervoercorridors benoemt drie handelingsperspectieven als basis voor het realiseren van de topcorridors van de toekomst. Het eerste handelingsperspectief is de haven van Rotterdam als gateway to Europe, het tweede perspectief betreft een sterk verbonden mainportnetwerk en het derde zijn sterke knooppunten in een grenzeloos netwerk. Bij Rotterdam als gateway to Europe draait het om een efficiënte en duurzame doorstroming van bulk- en containerlading van en naar het achterland, bij voorkeur via spoor en water. Het mainportnetwerk gaat over multimodale knooppunten met bijbehorende terminals die het bundelen van goederenstromen, maar ook van data mogelijk maakt. Beide perspectieven bieden kansen voor meer efficiency en duurzaamheid in de vervoersketen. In het derde perspectief wordt ingezet op kansen voor de hoogwaardige maakindustrie en agri-business op de knooppunten. Dat biedt kansen voor de verdere ontwikkeling van de regionale maakindustrie. Luc de Vries: “Alle drie de perspectieven bieden kansen en helpen ons bij het bepalen van prioriteiten en budgetten.” ontwikkelscenario’s, de Handelingsperspectieven. Wat biedt de meeste toegevoegde waarde voor ons geld? Bijvoorbeeld: wat levert de grootste bijdrage aan duurzaamheid? Is dat bijvoorbeeld het vergroenen van de schepen, of meer vracht van de weg naar het water? Die prioritering en agendering, daar zitten we middenin. Vervolgens moet daar vanuit de partners ook funding voor komen. Ook het bedrijfsleven moet een bijdrage leveren. Eind dit jaar moet de agenda voor corridorontwikkeling gereed zijn.” Bovengemiddelde knooppunten Knooppunten met een groot economisch belang en de potentie voor groei brengen focus en sturing aan binnen de Topcorridors. Die knooppunten zijn: Moerdijk, Tilburg, Venlo, Sittard-Geleen-Born, Nijmegen en Tiel. “Wij constateren nu dat het ruimtelijk beleid onvoldoende scherp is. Voor de hele terminal en de nabijgelegen bedrijfsterreinen is geen gezamenlijk en gericht beleid. De vraag is: kan je nieuwe bedrijventerreinen ontwikkelen die multimodaal ontsloten zijn, dus in de nabijheid van een spoorterminal of binnenhaven met bargeteminal of alleen de bestaande bedrijventerreinen verder ontwikkelen die multimodaal ontsloten zijn? Dat onderwerp maakt nadrukkelijk onderdeel uit van het programma.” Havenlocaties 2020 - 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication