45

en havengelden en de grondexploitatie schragen de haveneconomie. Paul Pot hoopt binnenkort een overeenkomst te sluiten met een bedrijf dat 4 hectare grond wil afnemen. Over drie jaar komt elders op het terrein circa 10 hectare vrij die nu is vergeven aan de bouwcombinatie die ter plaatse de betonblokken maakt voor de renovatie van de Afsluitdijk. “Dat biedt tegen die tijd weer allerlei aantrekkelijke en synergetische mogelijkheden voor PoH”, aldus Pot. Ports of Fryslân De Harlinger havendirecteur is sinds kort nauw betrokken bij een nieuw initiatief om de samenwerking tussen de Friese binnenhavens van de grond te krijgen. Waar de vorige coalitie Frisian Ports fatale averij opliep, moet Ports of Fryslân het voorlopig in kleiner verband beter gaan doen. Harlingen (als zee- en binnenhaven), Drachten en Heerenveen, in het achterland trekken de kar. “En als het goed gaat, hopen we dat andere Friese havens zullen aanhaken”, stelt Pot. Als samenwerkingsverband wil Ports Of Fryslân de havens De haven in cijfers Grootte: 166 ha Overslag: zeevaart 1,8 miljoen toen, binnenvaart 2,5 miljoen ton Containers: 24.000 TEU Werkgelegenheid: 2.900 banen (1.400 in de haven, 1.500 bij toeleveranciers) Toegevoegde waarde: € 210 miljoen Aantal bedrijven: 168 Scheepsbezoeken: 599 zeeschepen, 17.000 binnenvaartschepen, 4.600 vissersschepen, 4.000 veerboten per jaar, twee zeecruises en 35 riviercruises nationaal en internationaal op de kaart zetten, waarbij de havens beter ontwikkeld en nautisch ontsloten moeten worden. Belangrijk doel is om meer lading van de weg over het water krijgen, slimme bundeling van lading stimuleren, en het professionaliseren van het havennetwerk. Pot zegt: “Het klopt dat de acht havens in Frisian Ports dat ook allemaal wilden. Wij gaan de samenwerking vanuit de dagelijkse praktijk en met operationele inzichten aanpakken. Met goed resultaat, hoop ik.” << Vooruitkijken: transport & logistiek in 2035 (in de visie van PoH) “Kansen voor effectieve en efficiënte op- en overslaghubs in Friesland, waar innovatieve logistieke concepten worden toegepast, en ladingen slim worden gebundeld. Lading uit zeehavens langs de corridor van de Noordzee naar de Baltic, Scandinavië en de Engelse oostkust maakt gebruik van de hub in Harlingen. In goede samenwerking met de mainports in Amsterdam en Rotterdam zijn er gedegen en efficiënte distributieroutes via Harlingen.” Havenlocaties 2020 - 45 Voor inlichtingen: Port of Harlingen Postbus 225, 8860 AE Harlingen Tel. 0517 – 723 333 www.portofharlingen.nl

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication