64

2. Een eerste balans: waar staan havens nu? Nu – drie jaar na de Haven van de Toekomst – is het interessant om een eerste balans op te maken. Waar staan binnenhavens in hun ontwikkelingsproces naar de Haven van de Toekomst? Zijn binnenhavens klaar voor een duurzame toekomst en spelen ze in op thema’s als duurzaamheid, circulariteit en energietransitie? Welke knelpunten en kansen ervaren binnenhavens in hun ‘reis’ naar de Haven van de Toekomst? Welke voordelen worden gezien? Begin 2019 heeft Movares in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) ten behoeve van het opstellen van de Strategische agenda (2020-2025) provincies, gemeenten, havenbedrijven en (inter-)nationale brancheorganisaties rondom acht maatschappelijke thema’s geënquêteerd en geïnterviewd. In totaal zijn er 29 partijen bevraagd. Knelpunten die havens in hun ontwikkeling naar een circulaire en duurzame haven ervaren 97% van de geënquêteerden heeft aangegeven dat zij het thema Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid relevant en belangrijk vonden voor hun binnenhaven. Het in de praktijk inspelen op thema’s als duurzaamheid, circulariteit en energietransitie, blijkt echter lastiger. Slechts 54% van de geënquêteerden had reeds duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Het daadwerkelijk concretiseren van Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid kreeg daarmee begin 2019 (nog) onvoldoende gestalte bij veel binnenhavens. Hier liggen kansen voor ontwikkeling! Waar hebben binnenhavens behoefte aan om te kunnen ontwikkelen? Tijdens het onderzoek is daarnaast geïnventariseerd waar provincies, 64 - Havenlocaties 2020 gemeenten, havenbedrijven en (inter-)nationale brancheorganisaties in hun ontwikkeling naar Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid behoefte aan hebben. Gebleken is dat er binnen de sector behoefte is aan kennisdeling, handreikingen, best practices en politieke urgentie. Knelpunten Het niet concretiseren van Duurzaam en Toekomstbestendig havenbeleid wijten binnenhavens aan knelpunten. Knelpunten, die binnenhavens begin 2019 met betrekking tot het thema Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid ervaren, zijn: Er is onvoldoende bekend omtrent de mogelijkheden van Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid. Deze stelling werd door 79% van de geënquêteerden ingenomen. Centraal beleid en doelstellingen ten aanzien van het thema Duurzaam en Toekomstbestendig havenbeleid ontbreekt. Deze stelling werd door 57% van de geënquêteerden ingenomen. 54% van de geënquêteerden stelt dat het belang onvoldoende herkend wordt. Daarnaast geven binnenhavens aan dat de (meer)kosten van verduurzaming op dit moment zodanig zijn dat de business case lastig of niet sluitend is binnen de huidige financieringsmogelijkheden in de markt.

65 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication