68

‘Je moet verladers verleiden met een goed en betrouwbaar product’ LINc, het acroniem voor Logistiek Intermodaal Netwerk.com, is bij de buitenwacht niet heel erg bekend, omdat het voornamelijk naar de eigen achterban communiceert. Het samenwerkingsverband van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en de Vereniging Inland Terminal Operators heeft als doel een goed functionerend achterlandnetwerk en het verder versterken van het intermodale netwerk. B eleidsadviseur Frank Reijerse en LINcvoorzitter Maira van Helvoirt lichten toe waarmee LINc hoofdzakelijk bezig is. NextLogic Van Helvoirt: “Eind maart begint de testfase van NextLogic, de tool voor integrale en real time planning voor de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven. De afgelopen acht jaar heeft intensief overleg met alle betrokken stakeholders over de spelregels en randvoorwaarden geleid tot waar we nu staan. Daarnaast is er de afgelopen jaren hard gewerkt om de benodigde IT-infrastructuur te ontwikkelen en af te bouwen.” De containerbinnenvaart wordt straks via MCA Barge (Melding Container Achterland Barge) aangesloten op NextLogic. MCA 68 - Havenlocaties 2020 ‘Het is geen tovermiddel. Als er geen capaciteit is, houdt het op.’ Barge vervangt sinds begin februari de oude service Barge Planning. MCA Barge maakt het mogelijk dat barge-operators en terminals geautomatiseerd informatie over bezoek- en containergegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Multimodaal voormeldportaal MCA Barge is onderdeel van het multimodale voormeldportaal Melding Container Achterland van Portbase. MCA vormt de centrale ingang en via deze service kunnen vervoerders voor alle modaliteiten hun bezoeken en containers voormelden bij de zeeterminals en diverse depotlocaties. Groot voordeel van de nieuwe systematiek is de mogelijkheid om binnen het portaal voormeldingen eenvoudig om te boeken naar een andere modaliteit. MCA Road is al sinds 2018 live en MCA Rail volgt binnenkort. Optimaliseringsslag Reijerse: “De grootste winst van Nextlogic is dat er straks veel meer transparantie is in het proces. Waar de afspraken tussen barge-operators en terminallocaties nu nog bilateraal verlopen worden de calls en de beschikbare kadecapaciteit straks via één centraal systeem ingepland en heeft iedere deelnemer hetzelfde overzicht. De integrale planning gaat werken op basis van afgesproken KPI’s die zijn ingericht om de beschikbare assets zo efficiënt als mogelijk in te zetten. De verwachting

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication