151

Walther Ploos van Amstel Slim reguleren Op de weg naar 100% zero emissie stadslogistiek speelt de lokale overheid een belangrijke rol bij intelligent toegangsbeheer; wie mag er wel of niet de stad in? Privileges kunnen ondernemers over de drempel helpen met vrijstelling van venstertijden, gebruik van busbanen en toegang tot zero-emissie laad- en losplekken. Nieuwe verkeersmanagementsystemen kunnen de reguliere en digitale handhaving ondersteuning. Slimme logistiek Niet in de laatste plaats betekent de beperkte actieradius van zero emissie voertuigen dat bedrijven hun logistiek concept moeten aanpassen. De bedrijfsvoering met elektrische voertuigen vraagt om een goede locatie van stedelijke hubs in het distributienetwerk, robuuste processen, aangepaste ICT, enthousiaste en meedenkende medewerkers en een passende organisatie. Voor elke goederenstroom gelden andere eisen, zoals retourstromen, bouwlogistiek of gekoeld transport voor voedsel. Stadslogistieke campus De stadslogistiek komt terug naar de steden, nadat we jarenlang de logistiek uit de stad hebben gedrukt. Maar veel ruimte is daar niet, dus vastgoedbeleggers moeten creatief denken. Grote kansen spelen er bij de stadslogistieke locaties voor thuisbezorging, horecabelevering, facilitaire inkoop en bouwlogistiek. De opkomst van bijvoorbeeld thuisbezorgdiensten van levensmiddelen van bijvoorbeeld Albert Heijn, jumbo en Picnic vraagt om veel ruimte en veel mensen. In de distributiecentra voor online bestellingen werken nu al veel meer mensen dan in de fysieke winkels. Waar komen al die logistieke medewerkers en bezorgchauffeurs vandaan? En, ligt er voldoende stroom om al die elektrische voertuigen op te laden? Waar de vastgoedstrijd nu niet alleen om schaarse ruimte en mensen gaat, gaat de strijd straks ook om stroom. Wij zijn het enige land binnen Europa waar Logistiekvastgoed 2019 - 151 Foodcenters zoals in oud-west in Amsterdam worden opgeheven. Dit zorgt alleen maar voor langere aanrijtijden en meer vrachtvoertuigen in de stad. In bijvoorbeeld Parijs is er juist een distributiecentrum middenin de stad met uitzicht op de Sacre de Coeur bijgekomen om de bevoorrading van het centrum zo makkelijk mogelijk te maken met de kortst mogelijke aanrijdroutes. Een leerzaam project. De vraag voor overheid en bedrijfsleven is hoe zij met een kleinere footprint – dus minder ruimte en minder voertuigen – dezelfde vervoersstromen kunnen realiseren. De ontwikkelaars van vastgoed aan de rand van de stad moeten ruimte maken voor aanvoer (en mogelijk zelfs de afvoer) via de binnenvaart en ruime mogelijkheden voor het slim opladen van de voertuigen met ‘smart charging’ en veilig parkeren van de voertuigen. Uiteraard zijn alle gebouwen voorzien van zonnepanelen die elektriciteit leveren voor de voertuigen. De ondernemingen op zo’n stadslogistieke campus werken intensief samen met park management. Het verhuren van magazijnen is een eindig verdienmodel. Vastgoedinvesteerders en -makelaars denken vaak nog heel klassiek in aantallen vierkante meters, maar zij moeten de hoogte in denken. Want een magazijn als opslagfunctie is verleden tijd. Het ‘gevecht’ om vierkante meters irreëel. De gevraagde vierkante meters zijn er gewoonweg niet. Het draait steeds meer om value for time, dus snelle doorstroming van goederen en veel handjes. De rol van vastgoedbeheerders en -verhuurders verschuift daarmee van naar een soort facilitaire dienstverlener. Zero emissie is nodig voor het klimaatakkoord en draagt bij aan schone lucht in vitale binnensten en woonwijken. Er is veel nodig om dat betaalbaar en betrouwbaar te realiseren. Vastgoedontwikkelaars hebben de sleutel in handen. Publiek private samenwerking is nodig om de transitie van diesel naar elektrisch in de stad mogelijk te maken. Wacht in elk geval niet af tot 2030. Begin vandaag alvast met het nemen van de juiste slimme vastgoedbeslissingen. ‹‹ Walther Ploos van Amstel Lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

152 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication