21

en een goede verbinding richting de stad. Tilburg gaat goed, maar is nog niet klaar. In Eindhoven moet nog het nodige gebeuren. Het is niet altijd eenvoudig. Neem het Paleiskwartier in Den Bosch, toch het pronkstuk van stationsminnend Nederland. De vraag nu is, of het niet te veel een monocultuur is. Wat is bijvoorbeeld de verblijfskwaliteit ’s avonds? Welke visie, welk programma ontwikkel je daarvoor? Dat is in belangrijke mate aan de stad, maar vaker dan voorheen krijgen wij de vraag om mee te denken.” De provincie is steeds meer een partner voor de steden, zegt de gedeputeerde. Om richting te geven door het samen ontwikkelen van een omgevingsvisie. En door beweging te stimuleren op de ontwerp- en kenniskant. En vanuit het ontwikkelbedrijf of diverse beleidsprogramma’s kan de provincie in sommige gevallen ook met investeringskracht meedoen. “Dat soort zaken zijn we nu aan het verkennen in en met Eindhoven. Omdat er ook een belang is dat de gemeentegrenzen overstijgt. Eindhoven heeft bijvoorbeeld meer overstappers dan Tilburg en Den Bosch samen. Het busstation is heel druk en loopt tegen zijn grenzen. Tegelijk wil je eigenlijk meer. Daar ligt een opgave: het faciliteren van de overstap en tegelijkertijd de verblijfskwaliteit omhoog brengen. Werk genoeg dus in Brabant” << Stationslocaties 2018/2019 - 21 “In Tilburg werken we mee aan het behoud van oud industrieel erfgoed en bij de ontwikkeling van een nieuw economisch cluster in de Spoorzone”

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication