86

STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONS Amsterdam Centraal Station Amsterdam Zuid Amsterdam Centraal ondergaat een metamorfose die sinds 1997 in gang is gezet. Tot 2028 wordt er nog stevig gebouwd aan dit drukstbezochte monument van ons land. In de komende jaren stijgt het aantal in- en uitstappers op Centraal naar 300.000 per dag. Bij vrijwel alle verbouwingen en projecten was en is ProRail betrokken, zoals de verbreding van de westelijke reizigerstunnel, twee nieuwe reizigerspassages, nieuwe liften in de reizigerstunnel, de bouw van 10.000 stallingsplaatsen voor fietsen, de bouw van de fiets- en voetgangerstunnel onder het station door, de aanleg van de IJ-hal en een aantal werkzaamheden onder het station voor de inmiddels geopende Noord/Zuidlijn. Het station van architect Pierre Cuypers is een monumentaal gebouw, dat behoort tot nationaal cultureel erfgoed. Samen met de gemeente Amsterdam, NS en de provincie probeert ProRail het historische karakter van Cuypers’ creatie te behouden, en aan te passen aan de eisen van deze tijd. Het gebied aan de centrumkant van Amsterdam Centraal is sinds het begin van 2018 het decor van vernieuwingen vanaf het stationsgebouw tot Damrak en van Schreierstoren tot de Droogbak. Meer openbare ruimte en water zijn belangrijke onderdelen in het project. Wat straks de ‘Entree’ van de hoofdstad zal zijn, moet daarmee prettig, veilig en goed bereikbaar worden voor reizigers, bezoekers en omwonenden. Naar verwachting duren de werkzaamheden nog vijf jaar. Het aantal reizigers op station Amsterdam Zuid groeit met de opening van de Noord/Zuidlijn en de toename van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-AlmereLelystad naar vermoedelijk 250.000 reizigers per dag in 2030. Amsterdam Zuid wordt daarmee de spil in het verbeterde vervoersnetwerk rond het gebied Amsterdam en Zuidas. Het is de bedoeling dat Amsterdam Zuid een compacte ovterminal wordt waar alle vormen van vervoer samen komen. Het station wordt uitgebreid met een extra vijfde en zesde spoor. Tegelijkertijd wordt Amsterdam Centraal klaargestoomd voor een groei van 34 naar 57 treinen per uur. De verbouwing van station Amsterdam Zuid is onderdeel van het project Zuidasdok. Daarin dragen Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam en ProRail gezamenlijk bij aan een betere bereikbaarheid van Zuidas. De ondertunneling van de A10 Zuid in het centrum van Zuidas maakt onderdeel uit van dat project. Het zal het station Amsterdam Zuid de ruimte geven om uit te groeien naar een hoogwaardige Openbaar Vervoer Terminal. Station Amsterdam Amstel Het gebied rond station Amsterdam Amstel gaat op de schop. Vanwege het groeiende aantal reizigers en passanten transformeert het station naar een hoogwaardig en comfortabel ov-knooppunt. Er zijn inmiddels werkzaamheden gestart die het metro- en treinstation beter bereikbaar moeten maken. Recent is het nieuwe tramstation in gebruik genomen. Steeds meer reizigers - nu al ruim 45% - komen per fiets naar het station. Daarom is het aantal nieuwe ondergrondse fietsparkeerplekken inmiddels verhoogd naar 3.500. Begin 2019 gaat de stalling open. Aan de westzijde van het station is al extra ruimte gekomen voor 1.200 tweewielers. De gemeente wil de aantrekkelijkheid van het stationsgebied vergroten met circa 450 nieuwbouwwoningen en winkelvoorzieningen. De 100 meter hoge nieuwe Amstel Tower naast het station biedt plaats aan een hotel en 192 appartementen. Het station zelf krijgt een opknapbeurt. In de monumentale stationshal uit 1939 van architect Schelling komen een nieuwe trap en nieuw meubilair. De verwachting is dat in 2023 alle werkzaamheden zijn afgerond.

87 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication