19

Bovengemiddelde situering Het centraal gelegen ’s-Hertogenbosch heeft het belangrijkste spoorwegknooppunt van Zuid-Nederland. De stad is vanuit alle grote steden goed bereikbaar. De 2 kilometer lange en 200 hectare grote Bossche Spoorzone bevindt zich pal bij het trein- en busstation en op nauwelijks twee autominuten rijafstand van de A2 en de A59. Daarmee is het gebied ook goed gekoppeld aan het nationale snelwegennetwerk. De Spoorzone vormt de katalysator in de stedelijke ontwikkeling van ‘s-Hertogenbosch. In maar weinig Nederlandse steden is de Spoorzone gesitueerd naast de historische binnenstad én is de natuur, de Gement, de Dieze en Ertveldplas, zo nabij. de Spoorzone. Naast de bekende locaties als De Gruyterfabriek en De Jamfabriek zet ’s-Hertogenbosch met transformatie van het monumentale Grasso complex binnenkort een nieuwe locatie neer voor groeiende ondernemers.” Speerpunten Eén van de speerpunten van de gemeente ’s-Hertogenbosche is gericht op agro en food. Logister: “We zoeken intensieve samenwerking met de regio als AgriFood Capital en dan met name met de agrarische bedrijven. We willen innovaties stimuleren en ondersteunen. Ook IT is een speerpunt. Dit vanwege de zowel hier gevestigde IT ondernemingen, als de Jheronimus Academy of Data Science, een nieuwe universitaire opleiding in het voormalig klooster Mariënburg. De opleiding, Data Entrepreneurship is opgezet door de TU Eindhoven en Tilburg University.” Hiermee versterkt ’s-Hertogenbosch haar top 5 positie in de ranglijst van ICT-steden in Nederland. Verbinden met onderwijs Logister: “Niet alleen JADS brengt talent naar de stad. De Spoorzone is een perfecte voedingsbodem voor nieuw talent. Met de HAS Hogeschool, Avans Hogeschool en het Koning Willem I College studeren er op de Onderwijsboulevard ongeveer 30.000 studenten. Wij willen in de omgeving van de Onderwijsboulevard alle kansen bieden om te kunnen pionieren en te experimenteren. Het onderwijs werkt daarin intenHans Broekman, Manager Planontwikkeling NS Stations: “NS en de gemeente ’s-Hertogenbosch hebben afgesproken te gaan werken aan de pilot van een “mobility-hub” die antwoord gaat geven op de vraag hoe een moderne vervoersknoop in een stedelijke omgeving -in zeg 2025- er uit hoort te zien. Hierbij staat het thema Duurzaamheid centraal en wordt een beroep gedaan op innovatieve bedrijven en onderwijsinstellingen uit stad en regio om deze toekomst samen vorm te geven.” Stationslocaties 2017/2018 - 19 Eric Logister, wethouder gemeente ’s-Hertogenbosch Eric Logister, wethouder gemeente ’s-Hertogenbosch: “We hebben een enorm herontwikkelingspotentieel tot onze beschikking met markante fabrieksgebouwen en enkele leegstaande bedrijfsgebouwen. Naast De Grasso werkt ’s-Hertogenbosch samen met NS Stations en PostNL ook aan een nieuwe bestemming voor het voormalige EKP terrein. Hier liggen veelbelovende kansen voor projectontwikkelaars.”

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication